• Äldre 17 Nov 01:08
    5465 visningar
    22 svar
    22
    5465

    Ärlig åsikt sökes! Vad är okej att skippa?

    Som rubriken lyder, vad är egentligen okej att skippa på mitt bröllop? Vi har satt en budget på ca 50 000:- för 60 gäster. Mat och alkohol ska vi bjuda på. Jag vill givetvis lägga fokus på ringar, alkohol och mat. Min klänning och skor har jag redan köpt. Nu till min fråga.. Till vardags sminkar jag mig med eyeliner och mascara och lite färg på läpparna, och trivs bra med det. Har alltid håret utsläppt och har inte en enda blomma hemma i brist på intresse. Känner press från omgivningen hur allt "ska vara". Är det okej att jag gifter mig i min vardagssminkning som jag känner mig fin i? Är det okej att jag lockar håret och gör mig fin i tiara istället för att se ut som en ananas framför min blivande man? Och är det okej att jag skippar blommorna helt och hållet? Och kan gästerna komma i korta klänningar? Vill absolut inte ha ett krystat bröllop. Jag vill att vi tillsammans med våra gäster skapar en oförglömlig fest utan att folk ska känna sig stela. Jag har mina egna åsikter men behöver lite tips och råd för att inte uppfattas som "slapp". Snälla brudar, hjälp!

  • Svar på tråden Ärlig åsikt sökes! Vad är okej att skippa?
  • Äldre 17 Nov 09:35
    #1

    Jag har också funderat på det där med blommor. Hos oss är det mest min fästman som vattnar blommorna utom mina öreter... Jag kan dessutom tycka att det ser konstigt ut att stå och hålla i en bukett bara sådär. Så jag funderar på att kanske satsa på blommor i håret, en krans kanske rent av eller någon blom-grej att sätta fast på klänningen. Men jag tycker absolut att du kan skippa om du vill. 

    Enligt tradition skall långklänning alltid bäras till eftermiddags och kvällsbröllop. Men det är ingen som direkt följer det nu. Om du skriver kavaj som klädkod innebär det att det är okej för tjejer att ha kortare klänningar. Det kommer förmodligen vi också att ha. 

    Om du ändå vill ha något bukett-aktigt att hålla i så varför inte satsa på något helt annorlunda:
    www.etsy.com/listing/127916169/alice-in-wonderland-wedding-bouquet&ga_search_query=wedding+bouquet&ga_ref=auto5&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery
    www.etsy.com/listing/120105995/rustic-wedding-bouquet-pine-cone-forest&ga_search_query=wedding+bouquet&ga_ref=auto5&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery
    www.etsy.com/listing/195067122/dried-flowers-wedding-bouquet-with&ga_search_query=wedding+bouquet&ga_ref=auto5&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery
    www.etsy.com/listing/196806094/navy-blue-wedding-brooch-bouquet-deposit&ga_search_query=wedding+bouquet&ga_page=2&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery

  • Äldre 17 Nov 09:54
    #2

    Min persoliga åsikt är att du ska göra precis det som känns rätt för dig och din blivande man. Det är ändå i slutändan ert bröllop.
    Klart att en vardagssmikning funkar men ett tips är att en kompis kanske sminkar dig och fixar håret så slipper du göra det själv.

  • Äldre 17 Nov 10:04
    #3

    Jag kommer nog också att köra på min vanliga sminkning. Kanske piffa upp det med ett nytt läppstift eller gå en kortare sminkkurs för att friska på minnet lite. De har oftast såna kurser på Bodyshop eller Make up Store för ca 500 -1000:-

  • Äldre 17 Nov 10:29
    #4

    Du behöver 3 saker för att gifta dig

    1- någon att gifta dig med
    2- en godkänd och giltig hindersprövning
    3- en vigselförrättare (borgerlig eller kyrklig) med giltig vigselrätt

    Sen kan kyrkan ha vissa åsikter om hur man går in, vad som ska vara med osv som man får respektera om man väljer kyrklig vigsel och om man väljer borgerlig så behöver inte förrättaren gå med på att säga eller göra mer än den juridiska biten som tar någon minut.

    Så med den baslinjen lagd och avklarad så kan man säga såhär:


    Du kan göra precis hur du vill med de frågor du har Solig
    Vad som är ok i klädväg för dina gäster är upp till er, vill du inte ha blommor så är det upp till dig, vill du sminka dig och fixa ditt hår så är det ditt val...
    Omvärlden har massor med förväntningar. Men varför måste du leva upp till dom på den enda dag som ska handla om bara dig och din blivande? 

    Vi hade medeltidstema... och OJ vilka funderingar och klagomål vi fick (från ett fåtal gäster dock) till att börja med.
    Men när dagen kom så hade nästan alla valt medeltidskläder och dom pratar fortfarande om middagen och maten och önskar att vi ska förnya löftena snart Tungan ute

  • Äldre 17 Nov 11:33
    #5

    Jag håller med om att du kan göra precis som du vill med de frågorna. Blommor måste man inte ha och man kan vara osminkad om man vill. Folk har åsikter hur man än gör. Vi ska gifta oss utomlands, och det får vi ständigt kommentarer om, "men kommer verkligen någon, jag skulle inte åka utomlands för att gå på bröllop" osv. Det intressanta är dock att det är folk som inte är bjudna som har åsikter.

    Jag har också lite svårt för det där att bara stå och hålla en bukett, så efter många om och men har jag nog bestämt mig för att ha en bollformad bukett som hänger på handleden. Och jag kommer bara att ha en fransförlängning och läppstift, sen är jag klar, håret är alltid kort och inte mycket att frisera, kanske någon ny färg.

    Huvudsaken du blir nöjd med dina val, för oavsett vad så kommer någon att ha åsikter

  • Äldre 17 Nov 11:47
    #6

    skulle inte tycka det var det minsta konstigt att vara gäst på ett bröllop som du beskriver. gör precis så som du vill!

  • Plätti­s
    Äldre 17 Nov 12:04
    #7

    Jag kommer också sminka mig själv och få hjälp med frisyren av min lillasyster (en enkel uppsättning eller en fläta). För mig handlar det om att jag inte vill känna mig utspökad, jag vill vara mig själv och kunna fokusera på att bara ha mitt livs bästa dag. Det kommer bli tillräckligt mycket stress och press av att veta att alla gäster är där för vår skull  

    Blommor är absolut inte ett måste! Så länge du och din blivande man är överens får ni göra vad ni vill Jag funderade på pappersblommor gjorda av en ordbok (jag är språkvetare och språknörd, det var rena drömmen), men min sambo ville ha något som matchade i knapphålet och var mycket skeptisk till pappersblommor. Så vi funderar och diskuterar fortfarande. 

    Oavsett hur du gör kommer du vara i fokus, det är er bröllopsdag! Och du har brudklänning, inte en vardagsklänning!!


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 17 Nov 16:03
    #8

    Tack snälla för er syn på saken. Bestämde mig inatt/idag att skippa brudbuketten helt och istället köpa en bukett stora fina rosor, det är den enda blomman jag gillar. Och det svider inte att kasta den till mina singelkompisar :) Sminket är jag fortfarande oviss med, men jag såg ett bra tips här i tråden om att ta en sminkkurs, tack! Jag har aldrig varit på ett bröllop så ni får gärna dela med er av vad ni som gäster har tänkt på som varit dåligt eller bra på de bröllopen ni varit på :)

  • Äldre 17 Nov 16:16
    #9

    Det som kan kännas dåligt som gäst vid ett bröllop om man ska prata lite sådär generellt är när man antingen känner sig som statist på någon annans dag (när brudparet ska börja bestämma vilka färger du får ha på dig så att du matchar temat osv, speciellt om det är obligatoriskt i form av "klädkod: vi förväntar oss att alla gäster tar på sig något grönt" och inte "ta gärna på något grönt då det är vårt tema") eller när brudparet är så uppe i sig själva att dom inte tänker på gästerna. (jag har stått 2 timmar utanför en låst festlokal mitt i gassande sommaren utan sittplats, toaletter, skugga eller något att dricka bara för att det enda direktivet efter kyrkan var "åk till XX och vänta på brudparet") 

    Och det kan kännas väldigt skumt om brudparet har ett bröllop som "inte är dom" utan bara "alla andra har såhär så det måste vi också ha".


    Glöm varenda hollywoodfilm du sett. Ett svenskt bröllop ser inte ut så Flört

  • Äldre 17 Nov 17:48
    #10

    Jag sminkade mig själv i typ vardagssminkning (plus eyeliner och genomskinligt läppglas som jag inte brukar ha), min syster hjälpte mig med håret som var nere (är sjävlockig) med två slingor uppsatta baktill. Jag ville se ut som mig själv fast lite festligare och inte som en spacklad och stel version av mig själv.

    Jag har heller aldrig velat ha blombukett, men ångrade mig och hade orangea och vita rosor som min mamma gjorde till en fin bukett, och så här i efterhand är jag glad att jag hade blommor. Men har sett brudar utan blommor och tycker det är minst lika fint och "brudigt".

    Med andra ord, gör som du vill så du känner dig bekväm, det är då man är som vackrast tycker jag.

Svar på tråden Ärlig åsikt sökes! Vad är okej att skippa?