• Äldre 12 Nov 16:09
    35855 visningar
    4 svar
    4
    35855

    Vårt datum!

    Vi fick veta för någon vecka sedan att mina festmans kompis ska gift sig på samma dag som vi. Vad är sanoligheten för det? Vi har bokat stort sätt allt men inte gått ut med inforamtionen till folk än. Min blivande man tycker att vi inte ska ha på samma dag som dem. De tycker nu att vi ska byta datum. Men vi var ju först, tycker jag..... (fast det visste de inte) Jag vill verkligen ha "vår dag"....Vad skulle ni ha gjort?

  • Svar på tråden Vårt datum!
  • Äldre 12 Nov 16:19
    #1

    Det är verkligen oturligt. Det beror väl på vem som gått ut med information till folk. Har dom skickat inbjudningar eller save the date kort så tycker jag väl kanske att de var först. 

    Sen kan man ju fundera om det är en väldigt nära vän och kommer det att bli en intressekonflikt mellan kompisar? Om det är en ganska avlägsen vän som inte umgås i samma kretsar som de ni ska bjuda så tycker jag att ni ska köra på. Men om det finns många gemensamma vänner så måste ju någon försöka att ändra datum. Kanske läge att sätta sig ner med de andra paret och se vad som går att göra. 

  • Äldre 12 Nov 17:01
    #2

    Nä, de har inte skickat ut några inbjudningar.
    Jag har verkligen försökt kolla på andra datum men det finns inget från juni-aug som funkar. Antingen är det födelsedagsfester eller annat som "stället till det" för oss att byta dag. För dem tror jag att vi är närmare kompisar än vad vi är dem. Det är inte samma kompis gäng, som tur är men min sambo vill verkligen vara med på hans bröllop...

  • Plätti­s
    Äldre 12 Nov 17:15
    #3

    Kan ni försöka stämma träff med dem och prata om det? Eller göra det via mejl/facebook?

    I vår umgängeskrets har vi frågat lite försiktigt och hintat om när vi tänkt gifta oss så att ingen annan ska boka samtidigt (men det är inga andra som är på gång, vad vi vet). Egentligen kan man inte vara säker förrän inbjudningarna går ut, eller om det skulle trilla ner en inbjudan i brevlådan från någon som vi inte tänkt på att kolla med  

    Vår plan B är förresten att ställa in hela kalabaliken (middag och fest) och gifta oss i rådhuset med bara de närmaste. Och både jag och sambon brukar ge det som förslag när det är mycket som inte klickar (lokalen vi ville ha är för liten, jag ångrade den klänning jag köpt, för många cateringföretag att välja mellan etc.) att vi ska göra det "imorgon" eller "på lördag". Bara ringa våra föräldrar och syskon och be dem möta oss på rådhuset. Det hade varit fantastiskt roligt, och vi slipper allt det jobbiga med planeringen Skrattande


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Alylly­ra
    Äldre 12 Nov 17:46
    #4

    Ni får sätta er ner med dem och reda ut det. Det är ju tråkigt om ni inte kan gå på varandras bröllop, och förhoppningsvis är ingen av er så hårdnackade att ni inte kan se den andres synpunkt.

    Gå igenom allt: skäl till att datumet valdes, vad respektive par har bokat, vilka pengar som redan lagts ut för depositioner och så vidare..
    Sen får ni ta ett vuxet beslut tillsammans om vem som "förtjänar" att få ha kvar datumet.

Svar på tråden Vårt datum!