• Anonym (gnäll­ig)
    Äldre 12 Nov 12:51
    4540 visningar
    11 svar
    11
    4540

    så olika att alla blir lika

    Det har varit ganska svårt att riktiga det här gnället på ett vettigt sätt och jag vet inte om det är handelns dåliga bemötande eller Svenskarnas generella smak som jag är sur på. Mest handeln kanske. 

    Såhär är det: Jag är ung och ska gifta mig med ganska högbudget något som vissa säkert tycker både är idiotiskt och onödigt. Men ja.. mycket pengar ska läggas på mina ringar och det är väl här missnöjet med handeln kommer in. 

    Av olika anledningar vill jag ha min ring i en metall som är ganska ovanlig i Sverige men som har stora fördelar mot t.ex vitt guld. Problemet är att den som sagt är ovanlig i Sverige och att den knappt går att special beställa heller. Det jag oftast får höra är "nej men oj. Det kan du ju inte ha det är alldeles för dyrt" vilket jag stör mig väldigt mycket på. Jag är har en väldigt Schweizisk syn på pengar. Vilket i princip innebär att man inte ska skylta med det... Eller så vet de inte ens vad jag pratar om och rekommenderar mig en ring i silver, stål eller titan som det knappt går att sätta stenar i.

    Nu kanske jag mest låter gnällig och bortskämd och det bjuder jag väl på och jag har full förståelse för att folk kan ha den åsikten. Men jag är så trött på att behöva klä ut mig såfort jag ska gå och titta på ringar. Jag har själv jobbat med att sälja just smycken och det spelar ingen roll om någon ser ut som en potentiell kund. Man ska alltid vara trevlig för folk pratar ju med varandra... 

    Det slutade iallafall med att jag beställde min ring på nätet och jag är riktigt nöjd med det. Min nästa ring kommer förmodligen att vara vintage eller special beställd. Men jag är så trött på alla sega tanter på guldfynd och alla mysko legeringar som dom kör med för att passa alla och ingen. 

    Och bara för att irritera alla lite extra så vill jag bara säga att de flesta ringar där ute är så udda att de till slut ser likadana ut allihop... Men det är ju min åsikt. Alla har rätt att ha sin egen smak och fördelen med att alla andra har sin är att jag är mer ensam om min. Jag har inget emot att folk väljer de ringar de gör men jag är trött på att guldfynd försöker sälja de till mig.

    Potatis för en långt inlägg :P

  • Svar på tråden så olika att alla blir lika
  • Alylly­ra
    Äldre 12 Nov 15:55
    #1

    Alltså...
    Vad är det du är trött på egentligen?

    Det är ju inte särskilt konstigt tycker jag att svenska smyckeshandlare inte har på lager metaller eller legeringar som är ovanliga i Sverige. Det är ju inte motiverat att ha varor på lager som inte säljer, eller hur?
    Och det är inte heller konstigt tycker jag att de istället försöker sälja dig en metall eller legering som de har på lager. De vill ju så klart sälja dig någonting :)

    Däremot om de är otrevliga eller snorkiga mot dig är det en helt annan sak tycker jag. Det är en sak att föreslå en annan vara och framhålla fördelarna med den jämfört med den du hade tänkt dig. Det är en annan sak om de fnyser åt ditt val eller ser ner på dig för det eller förutsätter att du inte har råd. Det ska ju naturligtvis inte tolereras!

    Vad skönt att du hittade en ring på nätet som du blev nöjd med till slut! Det verkar bli vanligare och vanligare med att beställa ringar över nätet för att man vill ha en speciell metall/legering/slipning eller nått annat.
    Själv är jag inte så intresserad av ringar men jag kan förstå att man vill ha en ring som man kan vara nöjd med under lång tid framöver och att det för vissa är viktigare än för andra :)

  • Anonym (gnäll­ig) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 16:06
    #2

    Huvudproblemet är väl att de tror att jag/vi inte har råd. Att bli dömd utan att folk känner mig är något som är oerhört tröttsamt. Jag vill inte behöva se ut som typ Mickan i Solsidan för att folk ska fatta. Det är inte så jag är uppfostrad. 

    Jag är arg över bemötandet och att de inte förstår vad jag är ute efter. Självklart har jag varit in i affärer som varit väldigt snälla och hjälpsamma. Men de känns underrepresenterade. 

    Jo, jag vet fler som också handlat på nätet från utlandet. Tror den Svenska marknaden är väldigt splitrad och det är nog svårt för kedjorna att möta efterfråga. 

  • Anonym (gnäll­ig) Trådstartaren
    Äldre 12 Nov 16:07
    #3

    Jag har funderat i flera dagar på hur jag ska uttrycka mig och vad det faktiskt är jag är irriterad på. Men det är nog folks antagande... 

  • Alylly­ra
    Äldre 12 Nov 17:28
    #4

    Ok, då förstår jag. Det kan helt klart vara irriterande! Själv undviker jag vissa affärer för jag vet att de kommer ge mig ett otrevligt bemötande pga hur jag klär mig. Oavsett om jag har råd med deras varor eller inte.

    Om du känner dig orättvist behandlad i en viss butik kan du ju ta upp det med butikschefen om du tror att det hjälper. Tyvärr tror jag i många fall att det inte kommer att leda till nått. Det kommer alltid att finns snorkig personal inom serviceyrken som inte ser till kundens bästa.

  • Anonym (Gnäll på du)
    Äldre 12 Nov 19:02
    #5

    Förstår lite vad du menar. De ska inte förutsätta att du inte hrråd för att du är ung och inte bär fancy kläder. Det är klart att man inte alltid klär upp sig för att handla. Däremot tänker jag lite att " vad hade du väntat dig" av guldfynd, hallbergs, albrekts osv osv. Om glitter motsvarar h&m så motsvarar nog de typ MQ. Vet själv då jag har väldigt specifika kriterier för min diamant som jag ska köpa, men ingen har den, förutom på nätet eller mindre juvelare.

    måste dock fråga vad det är för speciell metall du år ute efter?

  • Anonym (gnäll­ig) Trådstartaren
    Äldre 13 Nov 16:34
    #6

    Jag är allergisk emot guld och vill därför ha platinum. Precis som du är jag väldigt nog med kvalitén på stenen också eftersom vi ser ringen som en investering är det viktigt att stenen behåller sitt värde. Platinum har väldigt många fördelar förut att det är bra för allergiker. 

    Klart att man kan se Guldfynd lite som MQ. Men jag tycker alltid att jag får väldigt bra hjälp på MQ, handlar faktiskt en hel del där. 

  • Äldre 15 Nov 00:42
    #7

    Du ska naturligtvis köpa en fin ring i i platina med vackra diamanter, om det är det du vill ha. Däremot är jag synnerligen skeptisk till att diamanten skulle behålla sitt värde. Trots allt ska det vara vinst till säljaren, moms på det och sedan vinst till uppköparen - och den ska sedan vara säljbar trots en andra omgång moms.
    I länken hävdar de att man har tur om man får hälften ens nästa dag - andra jag läst som försökt sälja sedan äktenskapet tagit slut talar mer om 30 %.
    www.huffingtonpost.com/ira-weissman/7-reasons-why-you-shouldn_b_1720870.html

  • Äldre 15 Nov 11:32
    #8

    Väldigt tråkigt att läsa men jag har varit inne lite på det också. Har börjat titta på t.ex bukowskis market på äldre smycken med diamanter och man får mycket mer för sina kronor där än om man köper en "ny" sten. Dessutom får jag ju guld då som jag kan sälja eller lämna i inbyte. Tror inte att köpa en äldre sten med bra kvalitet är en då dålig investering. Men jag har börjat förstå att handeln med nya stenar är lite som att köpa en ny bil.. 

    Tack för länken @Lenblo. Det var verkligen intressant läsning. 

    En annan intressant sak med diamantindustrin är att labbdiamanter börjar bli billigare än naturliga diamanter och dessa är ju garanterat konfliktfria. Det blir dessutom svårare att se skillnad på diamanterna, tester är dyra och bara större stenar testas...

  • Äldre 15 Nov 19:06
    #9

    Jag hoppas verkligen att de odlade diamanterna blir påtagligt billigare än gruvdiamanterna snart! I mina drömmar betalar man i framtiden någon tusenlapp per carat och sedan en fast summa för slipningen. Trots allt är det ingen större skillnad, förutom att renheten är bättre och priset lägre - och som du sa, garanterat konfliktfria. Förhoppningsvis kommer de Beer-monopolet att gå i bitar och priset på alla diamanter sjunka som en sten.

    Jag körde en specialare när jag köpte min vigselring - när jag inte hade tillräckligt med plånbok för vad jag egentligen ville ha. Jag letade på Ebay efter någon som sålde sin gamla vigselring och var en tillräckligt oslipad säljare för att lägga upp en oskarp bild. Då är det mycket färre som bjuder och priset blir lägre. Men nästan alla har ju från början köpt ringar med diamanter av god kvalitet så hur mycket diamanterna glänste på själva bilden brydde jag mig inte om. Jag betalade 3300:- och den värderades av en guldsmed till 25 000:-. FörvånadSkrattande

    Är man inte fullt så äventyrlig låter Bukowskis som en god idé. Glad

  • Äldre 15 Nov 19:24
    #10

    Vad kul att du gjorde ett fynd på Ebay. Men jag är nog inte fullt så äventyrlig eller vågad. Men snacka om tur!

    Jag kan också tänka mig att köpa en begagnad ring och bara låta den vara som den är men då måste jag vända mig utomlands. Ibland kommer det upp superfina ringar i platina på bukowskis dessutom till löjligt bra priser. Men jag kollar också mycket på etsy. 

    Såg för ett par dagar sedan en ring på bukowskis som hade ett utrops pris på ca 15.000. Högsta budet var sju och då var det inte över bevakningspriset. Så ringen finns kanske kvar hos bukowsikis. Jag kommer absolut att hålla koll om den kommer upp igen. 



    Vi får väl se hur marknaden för begagnade ringar i platina ser ut om ett år eller så.. Förhoppningsvis är läget samma som nu. 

    Att handeln med diamanter är så styrd av ett företag är väldigt tråkigt men det minskar också riken för att konfliktdiamanter kommer ut på marknaden. Jag är också väldigt inne på att eventuellt ha en sten som inte är "äkta". 

    Kan rekommendera: www.miadonna.com/ De gör ringar med vad som kallar för simulerade stenar och alla metaller är miljö certifierade + att de jobbar mycket med välgörenhet i diamantproducerande länder. 

  • Äldre 17 Nov 22:26
    #11

    Många intressanta alternativ och tekniker på Mia Donna. Hade jag inte redan haft ringarna på fingret hade jag lusläst sidan.

Svar på tråden så olika att alla blir lika