• Äldre 9 Nov 16:19
    2329 visningar
    3 svar
    3
    2329

    vilka ska man bjuda?

    Hej! Jag och min sambo ska gifta oss, men vi har tänkt att ha ett litet bröllop med endast de allra närmsta, som föräldrar och syskon, men är det fel att inte bjuda min sambos styvmor och syskonens respektive?

  • Svar på tråden vilka ska man bjuda?
  • Äldre 9 Nov 19:27
    #1

    vad ni anser vara dom närmaste är ju upp till er själva att avgöra.  Är sambons styvmor någon han har en nära relation till i övrigt och står nära bör hon nog få komma om hon dessutom varit styvmor i många år.   Syskonens respektive beror väl på vilka relationer dom har.  Varit gifta/sambos i många år är det väl självklart att båda blir bjudna.  Men är det nya relationer kan ni gott bara bjuda syskonet. 

    Men som sagt det avgör ni vad ni själva tycker betyder dom närmaste. 

  • Äldre 10 Nov 09:55
    #2

    Tycker väl att man i ganska stor utsträckning kan bjuda precis vem man vill. Men när det kommer till familjen ska man nog följa etiketten, jag har ingen aning om vad etiketten säger om styvmödrar. Men jag tycker nog att hon bör bjudas oavsett. Hon är ju respektive till din sambos pappa. Ett bröllop är ett positivt tillfälle att samla hela familjen, även om det finns osämjor brukar det lösa sig. Hur ser relationen ut mellan din sambos mor och styvmor? Är de riktigt osams kan det kanske bli jobbigt.. Man vill ju inte ha två bråkande damer som förstör hela dagen eller drar ner stämningen. 

  • Äldre 19 Nov 12:20
    #3

    Jag håller med tidigare tråd-svarare om att din sambos styvmor nog bör bjudas... Om hon är helt "ny" i familjen och inte har blivit accepterad av alla så kanske man skulle kunna låta bli att bjuda henne men om så inte är fallet tycker jag absolut att hon bör bli bjuden. Likaså tycker jag att det är en självklarhet att man bjuder sina syskons respektive. Det enda undantaget skulle kunna vara om era syskon är väldigt unga och inte är så stabila i sina parrelationer (som nämndes ovan) men annars tycker jag att det är helt självklart att respektive blir bjudna.

    Nu vet jag inte HUR litet bröllop ni har tänkt ha men jag och min blivande man ska ha ett förhållandevis litet bröllop (ca 40-45 pers) och vi har "skurit ner" på antalet genom att bara bjuda föräldrar, syskon med respektive, de far- och morföräldrar som lever OCH vänner. Dvs. inga fastrar, farbröder, mostrar, morbröder eller kusiner etc.

    Men ni kanske bara har tänkt ha familjen och inga vänner.

    Lycka till vad ni än bestämmer er för!

    http://powderpinkroses.blogg.se/


    Julia
Svar på tråden vilka ska man bjuda?