• Äldre 7 Nov 10:16
    4335 visningar
    14 svar
    14
    4335

    Ännu en "hjälp med efternamn"Tråd, fast komplicerad

    Okej, jag går rakt på sak.
    Jag heter Dowermyr
    Han heter Danielsson

    Jag har två barn sedan innan som heter Hall Dowermyr.
    Det blir väldigt långt och konstigt om vi slår ihop bådas namn.
    Barnens farmor heter Danielsson så jag vill inte ta hans efternamn för att då kanske bli kopplad till mitt ex.
    Min morbror heter exakt samma som min sambo, så han "vill inte" ha mitt efternamn för då får dom exakt samma namn. Han kan dock ta det för min skull... 


    samtidigt vill jag inte ta bort mitt efternamn tack vare barnen... men jag vill inte att min sambo ska heta likadant som min morbror... behöver hjääääälp

  • Svar på tråden Ännu en "hjälp med efternamn"Tråd, fast komplicerad
  • Äldre 7 Nov 10:28
    #1

    ja det var ju onekligen ett dilemma. haha! ursäkta jag skratta.. ^^ 

    om man bortser från allt annat, så är ju Dowemyr mycket finare enligt mitt tycke. 

    men nu är det ju inte så straight forward. 
    - kan ni tänka er behålla era namn som dom är? 
    - finns något helt annat släktnamn från någons sida som ni kan ta? 
    - sätta ihop ett eget, antingen helt nytt, eller av era nuvarande namn? t.ex.. Danemyr, Dowesson?

    en fråga - vart kommer barnens nam Hall ifrån? är det från ditt ex? 

  • Äldre 7 Nov 11:18
    #2

    Ja, barnens efternamn Hall är från deras pappas sida. Vi tyckte att dom skulle få bådas. (Vi var inte gifta) Och eftersom mitt är långt och pappans var kort så funkade det :) 


    Jag kom dessutom på att jag glömt skriva en anledning till som jag inte vill heta Danielsson är för att barnens pappa heter Daniel. haha

    Du får gärna skratta, jag skrattar lite själv åt sitsen. :P 

    Vi har haft funderingar på att ta min sambos mammas släktnamn Brunke.


    Men jag vet inte riktigt, det känns så "hårt" haha. Men det funkar ju iofs att heta Dowermyr Brunke? eller? haha Kan man samtidigt byta det namnet på barnen? (ha kvar Hall och lägga till vårat nya) om vi byter helt? Eller ska man inte göra det? 


    Jag gillade dina förslag på efternamn iaf! Tack så jättemycket :) Tåls att tänka på, man kan kolla någonstans om dom redan finns eller hur funkar det? Finns det någon sida för det? :) 


    Danemyr va fint, men det låter lite för mkt Daniel över det hela :P 

  • Äldre 7 Nov 11:28
    #3

    Dennemyr kanske? Glad

  • Äldre 7 Nov 12:11
    #4

    dennemyr funkar :) 

    hur gamla är barnen? de kanske är så pass gamla att de kan så att säga ha en åsikt om namnet? 
    men ska ni ha ett helt nytt, så skullejag tycka det var konstigt att barnen hette hall dowermyr, och så heter du och din nya man något helt annat. 

    brunke lät hårt ja, men lek med det med! hur kan man kanske göra det mjukare, mer passande era namn? kanske sätta ihop med ditt nuvarande? brunemyr? branemyr? man kan ju leka hur mycket man vill! 

    ja sök på typ "efternamnsstatistik" på google, där kan man då söka på namn:) 

  • Äldre 7 Nov 12:17
    #5

    Ja, så känner jag också. Kan man ändra på barnen samtidigt? Dom får ju ha kvar sin pappas efternamn såklart. Och han måste väl då godkänna efternamnsbytet? 


    Mina två flickor är 2 & 4 år, så dom bryr sig nog inte så mkt ;) Bara det att dom vet vad dom heter i efternamn och säger det mer än gärna om någon frågar vad dom heter. :P

    Hmm... ja, det är ju just det där med fantasin med efternamn är ju min svaga sida, haha, så jag är väldigt tacksam för alla förslag som kommer :) 

  • Äldre 7 Nov 12:32
    #6

    jo, ditt ex måste godkänna bytet.. 

    ja jag hittar på allteftersom.. 
    vad har vi hittills? 
    Dennemyr
    Branemyr
    Brunemyr
    Danemyr
    Dowesson
    Dowér? 
    Brunke

    sen tror jag att man kan, om namnet finns, ändra stavning så pass att det går bra ändå. t.ex H i myhr, Bruhnemyr, 
    en annan regel jag tror antingen finns, eller kommer ändras snart, är att om namnet bärs av fler än 2000personer så kan man ta namnet utan att fråga som lov så att säga. 

  • Äldre 7 Nov 12:38
    #7

    Jag gillar Branemyr lite extra faktiskt. 


    BR för Brunke AN för Danielsson EMYR för Dowermyr Skäms

  • Äldre 7 Nov 12:42
    #8

    jo jag gillade det också. dock hörs det som att det kan hända någon annan har det redan, kolla! vore ju kul om ni kunde ta det :) 

  • Äldre 7 Nov 13:06
    #9

    Hoppas inte det. Jag har kollat och det finns ingen registrerad med det namnet sedan 2013 iaf :) Annars får vi vänta tills det finns 2000 pers som tagit det :P eller inte  

  • Äldre 7 Nov 13:27
    #10

    men då skulle jag fråga denna person om det går bra att ta namnet. faktiskt

  • Äldre 7 Nov 13:39
    #11

    Ja, det hade helt klart varit värt det iaf, men om det är upptaget så blir det nog något annat ändå, har ju många fina förslag här ovan :) 

  • Äldre 10 Nov 19:37
    #12

    Jag hade nog valt ditt namn men ändrat stavningen till Dovermyr. Tycker det är snyggare och det skulle särskilja maken från morbror :)

  • Äldre 10 Nov 21:02
    #13

    Fast vi stavar det så som du skriver ;) enligt folkbok. Men alla skriver med W :-P

  • Äldre 11 Nov 18:51
    #14

    Om din sambo behåller sitt nuvarande som mellannamn och ditt som efternamn? Då skiljer det sig lite från morbrodern och ni alla heter samma fast med variationer. Vet att du skrev att det blev långt men jag tycker dom båda namnen flyter jättefint ihop...

Svar på tråden Ännu en "hjälp med efternamn"Tråd, fast komplicerad