• Anonym (Karin­)
    Äldre 4 Nov 15:00
    5201 visningar
    9 svar
    9
    5201

    Bröllop och dop?

    Jag och min fästman funderar på att gifta oss i samband med vår bebis dop. Vi vill inte ha ngt stort bröllop, samt underlätta lite för långväga släktingar.

    Nu undrar jag vad ni har för erfarenhet av detta.
    Bjuder man in till dop och sen kör överrasknings bröllop, eller bjuder man in till både och?
    (jag och sambon har delade åsikter där ;) )
    Sen vill vi ju inte stjäla dagen för bebisen heller.

    Själva mottagningen tänker vi lunch och tårta, samt bubbel.

  • Svar på tråden Bröllop och dop?
  • Äldre 4 Nov 18:58
    #1

    först och främst grattis till både bebis och kommande bröllop! 

    Sen skulle jag tänka på att dop och bröllop är två skilda saker och folk som skulle komma på bröllop kanske inte kommer på dop och tvärtom....    Är ni säkra på att era inbjudna kommer som ni tänkt er så kan det vara roligt att överraska. 

    Dock vet jag av erfarenhet att många som kör överaskningsbröllop vid dop känner sig oerhört snuvade på sin bröllopsdag.  Just för att inget visste något och fokus hamnar enbart på bebisen och inte på er .  En del känner sig snuvad på möjligheten att få lyckönskningar och presenter och tal .   Det är 5 min i rampljuset medan man vigs och sen är resten dopfest. 

    Ska ni ha överaskning och hålla det hemligt kan det också att bli svårt att få tag i barnvakter och så om ni skulle vilja ha en bröllopsnatt för er själva eller bara allmänt hjälp med planering inför "dopet" . 

    känner ni att ni skulle vilja bli firad som ett brudpar så tycker jag att ni ska bjuda in till både dop och  bröllop.  

  • Äldre 20 Nov 14:56
    #2

    Alltså... det beror ju som sagt ovan helt på. Jag personligen tycker att det är två saker som jag prioriterar helt olika. Dop kommer jag på om jag inte är uppbokad, men inget jag direkt prioriterar om det inte är väldigt nära familj. Bröllop är en helt annan grej, det skulle jag inte vilja missa, och jag hade blivit VÄLDIGT besviken om jag inte fick uppvakta brudparet.

    Jag gillar iofs inte överraskningar alls i någon form ;) Och därmed uppskattar jag inte överraskningsbröllop heller. Jag vill veta vad jag kommer till, och ha med mig present och allt det (om inte annat skänka pengar i deras namn till något välgörande ändamål om de inte vill ha present).

    Då tycker jag det är bättre att gifta sig i hemlighet och ha en liten fest i efterhand, eller skippa festen också. Att ha dop och vigsel samtidigt ser jag ingen poäng alls med. Om man ändå känner sig tillräckligt bekväm i sällskapet för att gifta sig inför dem kan man lika gärna göra det planerat. Om man inte vill ha svensexa/möhippa, stor fest etc, gör det då tydligt för gästerna i förväg, men förstår inte grejen med att hålla det hemligt. Tycker jag.

  • Äldre 20 Nov 16:04
    #3

    Jag älskar överraskningar och jag hade bjudit in till bröllop med dopet som överraskning ist, vet inte om det gäller alla men i min vänskapskrets så smäller ett bröllop högre än dop så vill ni vara säkra på att vissa tackar ja så hade jag gjort så.
    Lucka till med allt 

  • Anonym (Vi med)
    Äldre 25 Dec 01:39
    #4

    Vi hoppas snart att bli gravida igen och få et syskon till sonen. Sambo friade i dag julafton:) men vi har också funderat på att gifta oss i samband med barndopet då. Av den anledningen till att vi inte har familjer som skulle festa hela natten med oss. Så för oss blir det bra med ett sånt bröllop o några få vänner. Litet bröllop helt enkelt.

  • Äldre 25 Dec 10:26
    #5

    Jätteroligt med både och ifall man har släkt eller vänner som bor en bit bort, så är det väl praktiskt att köra med både och samtidigt. Och eftersom ni inte vill ha något stort bröllop med hela balunsen, så passar det ju jättebra :)

    Jag skulle dock föredra, som gäst, ifall inbjudan gällde både dop och bröllop. Alltså ingen överraskning. Dels för att jag kan förbereda mig annorlunda, köpa både dop och bröllopspresent osv. Och dels för att vissa prioriterar dessa två olika och kanske tänker att "Vad kul med dop, men jag ska ju jobba då och nej, jag tar inte ledigt för det. Jag skickar bara en grattishälsning!", men om dom visste om att det var bröllop också, så hade dom kanske tagit ledig och kommit ändå. Får dom då veta i efterhand att det var både dop och bröllop, så kanske dom blir lite besvikna. 

    Men det där beror ju också på hur ni resonerar, är det jätteviktigt att alla är där? 

    Det låter jättetrevligt med lunch och tårta :) Jag hoppas att hur ni än gör, att ni får en väldigt bra dag :)

  • Äldre 25 Dec 20:28
    #6

    Jag tror att det kan bli väldigt bra med dop och bröllop ihop om ni planerar det som att det ska gå hand i hand och spegla varandra. Men jag tror även att det kan vara bra att bjuda in till både dop och bröllop. I alla fall om ni inte är säkra på hur era gäster reagerar på överraskningsbröllop eller överraskningsdop,

    Om vi skulle ha både dop och bröllop tillsammans och det ena skulle vara en överraskning så tror jag att alla vi vill ha där skulle komma oavsett för det skulle vara nästan bara släkt till båda. De skulle nog även bli väldigt glada, men även bli lite upprörda på att de inte har kunnat köpa presenter som passar till det vi väljer att ha som överraskning. Vilket för många i släkten är väldigt viktigt sätt för dem att bidra. 

    Men som sagt, jag tror det beror på vilka ni väljer att bjuda och på vilket sätt de vill kunna förbereda ett firande av er och ert barn. 

  • Anonym (Somma­r)
    Äldre 26 Dec 22:41
    #7

    Jag och min sambo kommer att ha kombo dop och vigsel till sommaren. Vi kommer att bjuda in till både vigsel och dop. Tycker att det är smidigt att samordna, samt att de som bjuds också kommer veta lite hur vigseln blir. Lättsam med alla barn.

    Arbetar själv i kyrkan och har varit med om både överraskningvigslar/dop och kombos och vet av erfarenhet att många tycker det är jätteroligt medan andra blir besvikna, då de upplever att de tex inte är tillräckligt finklädda eller har "rätt" presenter med sig. Värst har varit besvikna föräldrar till någon av parets föräldrar.

    Checka av i familjen och vänkretsen vad ni tror passar så många som möjligt, men även att det passar er.

  • Anonym (Vi med)
    Äldre 29 Dec 23:04
    #8

    Tack för tipset"sommar"

  • Anonym (Karin­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 10:22
    #9

    Tack alla!

    Vi körde öppna kort på inbjudan på gott och ont. Trots att vi i inbjudan la all fokus på vår son så har många "hakat upp sig" på bröllopsbiten.

    En vecka kvar och jag hoppas verkligen att gästerna förstår att det är ett ENKELT bröllop. Vill inte att de blir besvikna när det inte blir långklänning och hela konkarongen.

    Fortfarande massor att fixa. Hur kan jag va så lugn när varken mat, bakning eller blommor är klart? :)

Svar på tråden Bröllop och dop?