• Äldre 27 Oct 16:13
    3134 visningar
    5 svar
    5
    3134

    Vinterblommor - vad är detta för blommor?

    Hej!

    Letar blommor och undrar vad för blommor detta är?

    www.weddingomania.com/67-beautiful-winter-wedding-bouquets/pictures/293/

    www.weddingomania.com/67-beautiful-winter-wedding-bouquets/pictures/244/

  • Svar på tråden Vinterblommor - vad är detta för blommor?
  • Plätti­s
    Äldre 27 Oct 16:25
    #1

    Jag känner igen silverek och vita rosor på den första, bären känner jag igen men har inget namn på. Den andra buketten ser ut som vita pioner och silverek plus något annat. 

    I Sverige är pioner inte i säsong under vintern, de finns att få tag på i maj-juni. (Jag börjar inse att jag eventuellt googlat lite för mycket om bröllop då jag kan blomningssäsong på allt snart...)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 27 Oct 17:02
    #2

    Tack för svaret! 

    Gillade färgen på silvereken så hoppas den finns då :) 

    Haha ja du det här med bröllopsplanering...man lär sig en massa ^.^

  • Plätti­s
    Äldre 28 Oct 09:11
    #3

    Min mamma har alltid planterat silverek i sina rabatter, så den känner jag igen Det är en höstblomma, så den kan finnas att köpa nu. Bäst är att fråga florist, de har superkoll på allt. Sedan går blommor alltid att få tag på, men det ska ju vara till ett pris man kan leva med också


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 28 Oct 19:44
    #4

    Hejsan!

    De silvriga "kulorna" heter Silverbrunia, finns mest under höst&vintersäsongen. Både silverek o silverbrunia blir fina att torka, o går bra att använda om du gärna vill ha det i buketten på "fel säsong"

    Pioner går faktiskt att få tag i hela året,de skördas i knopp o läggs i kylrum (de lägger sig i dvala) o kan beställas från Holland MEN de kostar kring 150-200kr styck o butiken måste vanligtvis beställa hem 10-20st.

  • Äldre 3 Nov 13:04
    #5

    Tack för svaren!

    Har bestämt mig för att köra en ganska enkel bukett efter att ha kollat hos floristen och framförallt satsa på färgerna istället för specifika blommor, så blir det säsongsanpassat och förhoppningsvis också billigare och mer miljövänligt :) 

Svar på tråden Vinterblommor - vad är detta för blommor?