• Anonym (Förun­drad)
    Äldre 27 Sep 09:36
    12681 visningar
    50 svar
    50
    12681

    Aldrig på mitt bröllop.

    Hej!
    Jag tycker att det är väldigt god stämning här på BT och det är underbart att alla brudar peppar varandra och uppmuntrar.



    Dock så blir det lite väl sockersött ibland. Det är så många saker som jag tycker är fånigt, ful och tacky när det gäller vissa bröllop. Här kommer en lista på lite sånt (och jag hoppas ni kan vara med och bidra med saker som får er att må lite illa över) som folk väljer att ha på sig/göra. 



    Alla får göra som dom vill, och alla har sin egen smak, men detta kommer aldrig att synas på mitt bröllop:



    Tiara. Vem förutom Grynet var cool i tiara? Detta var också på 90-talet. Tiaror är mitt val av fulast smycke man kan ha på sig.
    Princessklänningen - visst att det är den enda dagen i livet man kan ha på sig en stor puffig klänning. MEN det så fruktansvärt omodernt! Strap-less fungerar nästan aldrig på brudar, tycker jag. Det är dags att gå vidare och titta på andra modeller. Lämna princessklänningarna i maskeradförrådet.
    Den så kallade brudfrisyren. Pågår det en tävling som jag har missat, i hur mycket pärlor, små flätor, snurror och glitter man kan få in i en frisyr? Sen toppas det hela med två flaskor hårspray så håret är en stel hjälm.
    Buketten. Jag har sett så många blomsterkvastar som är så hårt bundna att det inte längre ser ut som blommor. Det ser ut som en stor tjock mikrofon som pyntats med pärlor och glitter. För mig blir det en bukett som saknar svamp-formen.

    Slutligen och den punkt som gör att jag mår lite illa över när det dyker upp:



    Stage:ade bröllopsfoton. Ibland kan jag tänka mig att fotografen och bruparets diskussion gick ungfär såhär:

    - Ok. Nu ska vi hitta en intressant plats som vi kan fota er på, gärna i någon situation där bröllopskläderna verkligen sticker ut.
    - Åh.. en fontän! 
    -Ja, vi ställer er lite sådär ledigt i en fontän. Jag brukar se massa människor stå i fontäner annars. Annars fotar jag väldigt mycket brudpar på stora fält. Är ni naturmänniskor? Ni kan stå där på fältet, hålla om varandra och se ut över vidderna. Väldigt romantiskt.
    - Vi vill ha lite roliga bilder också.
    - Då kan vi ju fota er när ni busar lite, Du kan ju lyfta upp bruden, eller så kan ni ta en hoppbild, eller göra lite grimaser. Photobooth-props är ju väldigt inne.
    - Vi vill ha något enkelt också.
    - Man kan ju alltid ta en bild när ni ser djupt in i varandras ögon, eller ligger på marken och håller handen? Eller bara blundar lite omotiverat. Tänk Twilight.



    Det är inte många som blir bra på foton. Och då undrar jag varför man ska göra det till en foto-session som nästan alltid resulterar i foton där man ser hur onaturligt det är. För vem skulle ställt sig i den där sabla fontänen om inte fotografen sagt "ja, det blir jätteroliga och fina bilder"? Håll det naturligt.

  • Svar på tråden Aldrig på mitt bröllop.
  • Äldre 30 Sep 10:05
    #31
    snowstars skrev 2014-09-30 09:59:57 följande:
    Fast det här visar ju mest på okunnighet, både om alkoholism och om fetma.
    Fast hur kan man va omedveten om att man är full varje dag eller att kläderna blir för små, snarare ignorans än okunnighet, eller?
    Live free, ride free
  • Äldre 30 Sep 10:20
    #32
    Nightrod skrev 2014-09-30 10:05:43 följande:
    Fast hur kan man va omedveten om att man är full varje dag eller att kläderna blir för små, snarare ignorans än okunnighet, eller?
    Jag skulle inte säga att alkoholister är ignoranta. Alkoholism är en förnekelsesjukdom som gör att man inte alltid ser exakt hur alkoholen påverkar en själv. 
  • Äldre 30 Sep 10:29
    #33

    Alkoholism är en bieffekt av missbruk alltså inte en sjukdom. Och dricker man sig full varje dag utan att inse att man dricker sig full varje dag så är man ignorant, men inte sjuk. Återigen, en boxare är inte sjuk för att han får hjärnskador, han får det genom att gång på gång ta emot slag mot huvudet, alltså är hjärnskadan en bieffekt av boxningen. MEN jag diskuterar gärna detta med dig, men i så fall på mail eller familjeliv, för det är way of topic.


     


    mvh


    Live free, ride free
  • Äldre 30 Sep 10:53
    #34
    Nightrod skrev 2014-09-30 10:29:11 följande:

    Alkoholism är en bieffekt av missbruk alltså inte en sjukdom. Och dricker man sig full varje dag utan att inse att man dricker sig full varje dag så är man ignorant, men inte sjuk. Återigen, en boxare är inte sjuk för att han får hjärnskador, han får det genom att gång på gång ta emot slag mot huvudet, alltså är hjärnskadan en bieffekt av boxningen. MEN jag diskuterar gärna detta med dig, men i så fall på mail eller familjeliv, för det är way of topic.


     


    mvh


    Nej, du har rätt i att det är OT. Jag tänker inte diskutera mer för vi kommer nog inte komma överens i den här frågan.
  • Anonym (Men vafana­ssåedu­dumihu­vetell­er)
    Äldre 30 Sep 11:10
    #35

    Nightrod,

    Det var det löjligaste att jämföra med. Boxning? Och fetma?

    Antagligen har du inte dålig ämnesomsättning utan du äter fel. Att träna är max 25% av viktnedgång, hur du äter är 75%. Många tjockisar är inte lata utan de har svårt med ett matmissbruk.

    Uppenbarligen har du Aldrig haft ett eget missbruk av något slag eller varit nära någon med ett missbruk.

    Att se på det på det sättet du gör är faktiskt skrämmande.

    Plus apropå det andra du skrev, det är klart man får TYCKA och TÄNKA vad man vill om bröllop o bilder o tiaror o allt, men att öppet sitta o kritisera är bara urdumt. Vad fyller det för funktion? Så ni kan sitta och skratta åt folktillsammans?Sjysst.

  • Äldre 30 Sep 11:22
    #36
    Anonym (Men vafanassåedudumihuveteller) skrev 2014-09-30 11:10:06 följande:

    Nightrod,

    Det var det löjligaste att jämföra med. Boxning? Och fetma?

    Antagligen har du inte dålig ämnesomsättning utan du äter fel. Att träna är max 25% av viktnedgång, hur du äter är 75%. Många tjockisar är inte lata utan de har svårt med ett matmissbruk.

    Uppenbarligen har du Aldrig haft ett eget missbruk av något slag eller varit nära någon med ett missbruk.

    Att se på det på det sättet du gör är faktiskt skrämmande.

    Plus apropå det andra du skrev, det är klart man får TYCKA och TÄNKA vad man vill om bröllop o bilder o tiaror o allt, men att öppet sitta o kritisera är bara urdumt. Vad fyller det för funktion? Så ni kan sitta och skratta åt folktillsammans?Sjysst.


    Alkoholims och boxning var det..

    Och vems fel är det att jag äter fel isåfall, jo mitt eget. Jag har inget matmissbruk men jag gillar väl äta fel saker då och rör mig inte tillräckligt för att förbränna det jag äter.

    vems fel är det att man är fet då? statens?

    Som sagt starta en tråd på Familjeliv om det eller maila om du vill kalla mig idiot, så ser jag det låt de andra slippa, då det är off topic, sista jag säger om det i tråden.

    Att öppet tycka för och emot gör vi väll i stort sett i alla trådar, varför ta så illa vid sig av denna? Så om någon frågar, vilken ring är snyggast så måste man välja alla för man får ju inte säga att någon är ful?


    Live free, ride free
  • Anonym (Men vafana­ssåedu­dumihu­vetell­er)
    Äldre 30 Sep 11:34
    #37
    Nightrod skrev 2014-09-30 11:22:56 följande:

    Alkoholims och boxning var det..

    Och vems fel är det att jag äter fel isåfall, jo mitt eget. Jag har inget matmissbruk men jag gillar väl äta fel saker då och rör mig inte tillräckligt för att förbränna det jag äter.

    vems fel är det att man är fet då? statens?

    Som sagt starta en tråd på Familjeliv om det eller maila om du vill kalla mig idiot, så ser jag det låt de andra slippa, då det är off topic, sista jag säger om det i tråden.

    Att öppet tycka för och emot gör vi väll i stort sett i alla trådar, varför ta så illa vid sig av denna? Så om någon frågar, vilken ring är snyggast så måste man välja alla för man får ju inte säga att någon är ful?


    I vuxen ålder ditt eget fel, men allt som oftast är det så att man redan som barn är tjock och man har inte fått lära sig äta rätt eller bra hemma, det tar man med sig, och det behöver inte betyda att man har ett missbruk, men man har inte lärt sig och antingen 1. Bryr man sig inte eller 2. Helt enkelt inte Vet hur man ska ändra på det.

    Inte för sällan så har man ätit dåligt så länge att man är sockerberoende, och man kan få det rejält svårt att bryta det. Tex skräpmat som pizza eller mkt pasta o formfranska.

    Då har man inte ett beroende som påverkar ens vardag att man inte kan sluta ät utan man kan inte slut ätskräpet och att byta ut det blir en svår kamp och man väljer att fortsätta för man mår så dåligt utan det.

    Så JA, man tänker själv och " bestämmer" själv, men när man har ett beroende så är det beroendet som bestämmer.

    Sen att kostråden isverige kanske inteär de bästa för överviktiga med sockerberoende det är statens fel, att de tillåter sälja riktig skit i matvarubutikerna är statens fel, all tillgänglighet till mat som är åt helvete för människor, det är statens fel.

    Sen vill jag be omursäkt att min signatur var så taskig. Jag känner själv att det var jävligt lågt.
  • Anonym (Men vafana­ssåedu­dumihu­vetell­er)
    Äldre 30 Sep 11:37
    #38

    Det är skillnad förresten om någon frågar vilken ring, då kan man säga den där är snyggast, men man säger väl ändå inte fast alla andra är skitfula?eller säger du kanske ingen för alla är skitfula?

  • Äldre 30 Sep 12:04
    #39
    Anonym (Men vafanassåedudumihuveteller) skrev 2014-09-30 11:37:24 följande:

    Det är skillnad förresten om någon frågar vilken ring, då kan man säga den där är snyggast, men man säger väl ändå inte fast alla andra är skitfula?eller säger du kanske ingen för alla är skitfula?


    Helt ärligt så gör det inget att du är anonym eller har valt det namn du gjort. För jag tycker just att du har den rätt att få tycka jag är en idiot ;)


    Det som är synd är att du känner att du behöver va det över huvudtaget. Du skulle kunna tycka jag är dum i huvudet och hata det jag tycker och jag likaså, hade ändå kunnat ha dig som vän eller snacka över en fika för så länge man har olika åsikter så för man diskussioner framåt och jag ändrar gärna på det jag tycker om någon kommer med ett motargument jag tycker är rimligt. Finns inget roligare att diskutera olika ståndpunkter och tycken så länge man respekterar att man får tycka någon är dum i huvudet, vilket jag tycker det är helt ok att du gör, för alla är olika och jag tycker alltid man får ta konsekvensen av ens handlande.


     


    Och JO jag tycker man skall få säga att saker är fula, man behöver inte linda in saker hela tiden, är man mjäkig mot folk så bli de mjäkiga och kan inte ha någon form av konflikthantering. Lär man sig från barnsben gör om gör rätt istället för att det duger det är nära nog? Ger du mig tre alternativ av ringar och frågar vad jag tycker så kommer jag säga, fin, ful och gräslig om jag tycker så. Frågar du om min åsikt så kommer den i dess renaste form.
    DÄREMOT skulle jag aldrig ge mig på personliga påhopp, som sårar. Säger någon att feta är fula, så bryr jag mig inte säger någon till mig att jag är fet och ful så bryr jag mig för då är det specifikt riktat till mig. Vad som blir är som i idol, unga människor kommer och sjunger som en påse skit bara för att ingen har sagt ifrån att de inte kan sjunga," men mamma sa jag sjunger fint och är sötast i världen". Frågar jag om en hatt är snygg, och enbart de tre som svarar har något positivt att skriva så tror ju jag att det är så, även om 150st inte har svarat för de inte vill säga något negativt. Det är väl taskigt om något.


    Live free, ride free
  • Äldre 30 Sep 13:22
    #40

    Härlig tråd. Smaken är ju bekant som baken, och trådar där alla tycker "rätt" och likadant finns det ju massor av här. Om jag ber om råd ber jag ju någon säga vad just dom tycker sen får man ju sätta åsikten i förhållande till vem som sagt det och dra sin egen slutsats. I slutänden kommer jag ju ändå välja det alternativ jag tycker bäst om själv eftersom jag är jag. Vill man ha medhåll kan man lika gärna prata med sig själv.

  • Anonym (olika­)
    Äldre 30 Sep 18:54
    #41
    Nightrod skrev 2014-09-30 11:22:56 följande:

    Att öppet tycka för och emot gör vi väll i stort sett i alla trådar, varför ta så illa vid sig av denna? Så om någon frågar, vilken ring är snyggast så måste man välja alla för man får ju inte säga att någon är ful?


    Fast du måste väl också inse att det är en väldigt stor skillnad att be om andras åsikter jämfört med att någon på eget initiativ väljer att förlöjliga något? Lägger jag upp en bild på en ring och ber om åsikter så räknar jag med att få blandade kommentarer. Jag har heller inga problem med att säga att jag ogillar något om det är omdömen som efterfrågas. Att själv starta en tråd bara för att berätta hur fånigt/dumt/onaturligt/korkat någon annans val och upplägg är syftar väl inte till något annat än att själv slå sig för bröstet samtidigt som man trycker ner andra?
  • Anonym (olika­)
    Äldre 30 Sep 19:01
    #42
    CountryGirl skrev 2014-09-30 13:22:06 följande:

    Härlig tråd. Smaken är ju bekant som baken, och trådar där alla tycker "rätt" och likadant finns det ju massor av här. Om jag ber om råd ber jag ju någon säga vad just dom tycker sen får man ju sätta åsikten i förhållande till vem som sagt det och dra sin egen slutsats. I slutänden kommer jag ju ändå välja det alternativ jag tycker bäst om själv eftersom jag är jag. Vill man ha medhåll kan man lika gärna prata med sig själv.


    Fast vem har bett om råd i denna tråd? Hela trådstarten handlar ju om att räkna upp allt sådan som trådstartaren ser hos andra som är helt förkastligt/omodernt/hemskt?
  • Äldre 30 Sep 19:51
    #43

    Jag tycker det är skillnad på att be om råd, och det här. Ber man om råd räknar man förhoppningsvis med olika åsikter, och då får man räkna med att alla inte gillar det man tänkt.

    Men den här tråden startades ju enbart för att skriva vad som är fult, fånigt och får en illamående. Utan att någon bett om åsikterna. Jag tycker det är en väldig skillnad.

    Alla har antagligen något på sitt bröllop som någon tycker är fult och töntigt. Något annat vore konstigt. Men måste man tala om det om ingen frågat?

  • Äldre 1 Oct 08:40
    #44

    Sant hon frågar inte hon ifrågasätter, men ett ifrågasättande är väl en fråga i sig. Likväl som att många säger att jag kommer ha detta tema, jag tycker att detta är fin så kan man väl få säga vad man inte tycker om och starta en diskution om det och runt det.
    Varför tar folk så jävla illa vid sig bara för att någon säger vad den anser är fult, och som sagt vi håller med om att många kort ser så tillgjorda ut att det tar bort hela det fina med bilden. Detta är ju mer riktat gentemot fotograferna än paren. En bra fotograf skall styra vad som passar och få det att se naturligt ut, inte tillgjort.

    De flesta trådar är glitter och glams och titta vad jag har gjort (är ju själv en av dem) och OOO vad du är duktig osv osv och det är jättetrevligt, men varför skall myntet bara ha en sida, en tråd där man kan bluddra ut sig vad man tycker är fel jobbigt och inte förstår sig på är väl kanon. Någon kanske är tokemot kuvertavgift (som jag) men så är det folk som motargumenterar pratar om det och ändrar dennes inställning till att kanske få en ny ide och synvinkel.


     


    Ingen negativt som inte det kommer något positivt ut säger man och det håller jag med om.


     


    Live free, ride free
  • Äldre 1 Oct 13:07
    #45

    Hehe...
    Jag tycker inte om att frysa eller att bli blöt om fötterna, och klär mig därefter när jag måste cykla jämt och ständigt i det här våta köldhålet som kallas Sverige. Det hindrar inte att jag egentligen tycker om långa vida kjolar, vilket nästan alltid får stryka på foten. Så när jag på bröllopet har en massa meter tyg i klänningen så ser jag det som att jag äntligen får bejaka den delen av mig själ också, och inte som en del av en maskerad.

    Att jag ställde mig i en å med brudklänningen var inget mina vänner var förvånade över direkt. Det produceras regelbundet den typen av bilder här, bara i smidigare kläder.

    Sedan tror jag att de flesta vill ha fina foton från sin dag, vare sig de är fotogeniska eller inte. Det är liksom för deras egen skull, inte i reklamsyfte.

  • Äldre 1 Oct 13:09
    #46

    För övrigt ser jag alkoholism som en sjukdom som orsakas av ens eget beteende. Lungcancer orsakas (vanligtvis) av rökning, men det är fortfarande en sjukdom.

  • Äldre 1 Oct 13:29
    #47

    Håller helt med dig om klänningen, men om min dam skulle vilja ha en rosa fluff klänning så hade jag bara tittat snett på henne, och alla andra med och de bilderna hade sett förjävliga ut, för det är inte den hon är alls. Samma om hon skulle stå framför en japansk pimpad bil, en gammal rostig tracktor och ett fett rött läpstift och ?hell eah? tecken, det är hon, det andra hade bara vart fel fult och konstigt. Så det som är rätt för den ena kan va helt fel för den andra. Man skall ha bilder som passar en och det är inte upp till en fotograf att testa en ide, denne borde va så duktig att han ser vilka bilder som är bra eller ej. Någon här hade en World of Warcraft bild, så jävla patetiskt det skulle vara om det skulle va hon och jag, men å deras vägnar med deras bakgrund, så grymt snygg bild, för det är DEM..


     PS: hon är fin i tiara med :)


    OT: Helt rätt, lungcancer orsakas nästan alltid av rökning men cancer i sig räknas som sjukdom, man kan få den utan att röka även om det är sällsynt. Och den dagen någon som dricker mjölk varje dag plötsligt blir alkoholist så kommer jag hålla med varje gång att de är en sjukdom. Men än så länge har jag inte hört talas om en alkoholist som blivit sjuk utan att dricka en jävla massa sprit under väldigt lång tid helt på egen hand. Men jag överbevisas gärna och ändrar min inställning.


    Live free, ride free
  • Äldre 2 Oct 18:58
    #48

    Jag tar inte åt mig av vad folk tycker om det bröllop vi planerar. Många tycker säkert att vi är urlöjliga som ska gifta oss på en vingård, och tänker kanske "vem tror de att de är". Det kan de fortsätta att tycka, vi bryr oss inte. Däremot lyssnar vi gärna på konstruktiv kritk "tänk på ditten och datten". Vi har haft mycket hjälp i planerandet, bla härifrån BT, där vi fått både positiv och negativ feedback.

    Men att däremot bara skriva i en tråd att en viss sorts klänning är så jävla fult och omodernt utan att någon frågat, förstår jag inte vitsen med, hur mycket jag än tänker på det. Men alla är olika, och jag kan ju bara låta bli att läsa mer här. Tycker bara det är synd att många blivit stötta, även om det inte var TS mening.

    Jag håller med om att bilderna ska visa brudparets personlighet, och det kanske de gör även om man står i en fontän. Jag har iallafall aldrig sett bilder som ser fejkade ut, men jag kanske haft tur. Eller jo, en kompis som är ganska kraftig hade bett om retucherade bilder så det ser inte ut som hennes kropp på bilderna. Vilket är otroligt synd då hon är så fin på riktigt. Men hon är supernöjd

    Jag kan tänka mig att vår fotograf vill ta kort på oss bland vinrankorna bla. Och det känns ju kanske inte naturligt, men det är vi! Vin är vårt största intresse och jag skulle kunna tänka mig att linda in mig i vinrankor eller trampa druvor med brudklänningen på. Kanske många skulle tänka att fotografen måste varit galen. Om man inte känner oss

  • Anonym (Hela vägen ut)
    Äldre 6 Oct 20:22
    #49

    Jantelagen när den är som bäst...

    Gud vad glad jag är att jag hade en ursnygg prinsessklänning (som jag såg rasande snygg i dessutom!), tiara, fin brudfrisyr, vacker brudbukett, otroligt vacker vigselceremoni, snygg gammal bil att åka i från vigseln, lyckad bröllopsfest och påkostade bröllopsfoton som blev så snygga där jag tittar djupt i man makes ögon som jag älskar så mycket. Det är alltså foton som förmedlar så mycket mer än enbart det rent visuella. De förmedlar en känsla!
    Hela bröllopet är något som både jag och min man kan stå för, och det var vi ända ut i fingerspetsarna!
     Glad

  • Äldre 31 Oct 10:49
    #50

    Haha! Äntligen någon som delar min uppfattning om saker och ting! Håller helt med om allt trådstartaren säger. 

    Har också väldigt svårt för brudbuketter, prinsessklänningar och tiaror. 

    Tyvärr verkar det som om tråden har spårat ur lite och handlar om alkoholism (how did that happen)... 

Svar på tråden Aldrig på mitt bröllop.