• Anonym (Förun­drad)
    Äldre 27 Sep 09:36
    12551 visningar
    50 svar
    50
    12551

    Aldrig på mitt bröllop.

    Hej!
    Jag tycker att det är väldigt god stämning här på BT och det är underbart att alla brudar peppar varandra och uppmuntrar.



    Dock så blir det lite väl sockersött ibland. Det är så många saker som jag tycker är fånigt, ful och tacky när det gäller vissa bröllop. Här kommer en lista på lite sånt (och jag hoppas ni kan vara med och bidra med saker som får er att må lite illa över) som folk väljer att ha på sig/göra. 



    Alla får göra som dom vill, och alla har sin egen smak, men detta kommer aldrig att synas på mitt bröllop:



    Tiara. Vem förutom Grynet var cool i tiara? Detta var också på 90-talet. Tiaror är mitt val av fulast smycke man kan ha på sig.
    Princessklänningen - visst att det är den enda dagen i livet man kan ha på sig en stor puffig klänning. MEN det så fruktansvärt omodernt! Strap-less fungerar nästan aldrig på brudar, tycker jag. Det är dags att gå vidare och titta på andra modeller. Lämna princessklänningarna i maskeradförrådet.
    Den så kallade brudfrisyren. Pågår det en tävling som jag har missat, i hur mycket pärlor, små flätor, snurror och glitter man kan få in i en frisyr? Sen toppas det hela med två flaskor hårspray så håret är en stel hjälm.
    Buketten. Jag har sett så många blomsterkvastar som är så hårt bundna att det inte längre ser ut som blommor. Det ser ut som en stor tjock mikrofon som pyntats med pärlor och glitter. För mig blir det en bukett som saknar svamp-formen.

    Slutligen och den punkt som gör att jag mår lite illa över när det dyker upp:



    Stage:ade bröllopsfoton. Ibland kan jag tänka mig att fotografen och bruparets diskussion gick ungfär såhär:

    - Ok. Nu ska vi hitta en intressant plats som vi kan fota er på, gärna i någon situation där bröllopskläderna verkligen sticker ut.
    - Åh.. en fontän! 
    -Ja, vi ställer er lite sådär ledigt i en fontän. Jag brukar se massa människor stå i fontäner annars. Annars fotar jag väldigt mycket brudpar på stora fält. Är ni naturmänniskor? Ni kan stå där på fältet, hålla om varandra och se ut över vidderna. Väldigt romantiskt.
    - Vi vill ha lite roliga bilder också.
    - Då kan vi ju fota er när ni busar lite, Du kan ju lyfta upp bruden, eller så kan ni ta en hoppbild, eller göra lite grimaser. Photobooth-props är ju väldigt inne.
    - Vi vill ha något enkelt också.
    - Man kan ju alltid ta en bild när ni ser djupt in i varandras ögon, eller ligger på marken och håller handen? Eller bara blundar lite omotiverat. Tänk Twilight.



    Det är inte många som blir bra på foton. Och då undrar jag varför man ska göra det till en foto-session som nästan alltid resulterar i foton där man ser hur onaturligt det är. För vem skulle ställt sig i den där sabla fontänen om inte fotografen sagt "ja, det blir jätteroliga och fina bilder"? Håll det naturligt.

  • Svar på tråden Aldrig på mitt bröllop.
  • Äldre 29 Sep 09:03
    #21
    Anonym (make my day) skrev 2014-09-29 08:32:44 följande:
    Nu är ju visserligen alkoholismen en beroendesjukdom vilket den har varit länge och det är för mycket pengar med i spelet för att man på allvar vill ta död på den sjukdomen en gång för alla. Men i övrigt håller jag med dig. Curlinggenerationen it is...

    Kolla detta klippet 47min in, håller med fullständigt ;)



    ">

    Live free, ride free
  • Äldre 29 Sep 10:23
    #22
    Nightrod skrev 2014-09-29 08:39:51 följande:
    Jag och damen skrattade åt detta jag med. Och tyckte det var kul samtidigt som vi som uppenbarligen andra diskuterat detta, hur vi vill ha våra foton, för vi vill ju att det skall synas att det är VI, vi som par vi som människor, vårat steampunk tema tex är inte enbart för att det är fräckt utan för att det är vi som personer i stil och arrangemang.

    Och vi är livrädda att det skall bli tillgjorda bilder, för vi tycker båda att det ser ,,, hmm inte bra ut när man tydligt ser på bilderna att det är arrangerat eller absolut inte parets egentliga stil eller uttryck därför är vi otroligt osäkra på hur våra foton skall se ut. Även om båda inte är ovana speciellt hon att stå framför kameran så vill vi inte att bilderna skall se tillgjorda ut, vi vill att det skall synas på alla bilder att det är VI VI VI VI på alla sätt det går.

    Så vi skrattar åt tråden, men mer på ett nickande medhållande sätt.
    Ja men det är ju precis så det är. Skrattande
  • Anonym (make my day)
    Äldre 29 Sep 20:56
    #23
    Nightrod skrev 2014-09-29 09:03:45 följande:

    Kolla detta klippet 47min in, håller med fullständigt ;)



    ">

    Ja man önskar ju att Betnér kunde ha rätt för en gångs skull men tyvärr..... Alkoholismen är även den enda beroende sjukdom där du kan dö av din abstinens....Och skämt åsido den enda drog som staten helt lagligt och gladeligen tjänar multum i skatteintäkter på... ;)
  • Anonym (syste­mare)
    Äldre 29 Sep 21:07
    #24
    Anonym (make my day) skrev 2014-09-29 20:56:16 följande:
    Ja man önskar ju att Betnér kunde ha rätt för en gångs skull men tyvärr..... Alkoholismen är även den enda beroende sjukdom där du kan dö av din abstinens....Och skämt åsido den enda drog som staten helt lagligt och gladeligen tjänar multum i skatteintäkter på... ;)
    Nu är det ju så att Systembolaget har som uppdrag att begränsa alkoholens skadeverkningar och att vara en del i den svenska alkoholpolitiken. Detta gör man bland annat genom att inte använda "mängdrabatt", lockpriser eller andra erbjudanden. Man har också en hård ID-kontroll, välutbildad personal, restriktiva öppettider (kan iofs diskuteras eftersom i flertalet europeiska länder så är inga affärer öppna på söndagar) och ett relativt stor alkoholfritt utbud.

    Faktiskt är det också så att Sverige har en av de lägsta siffrorna i Europa när det kommer till alkoholrelaterade dödsfall och alkoholrelaterade skador, trots att vi befinner oss i det s.k. spritbältet. Jag är helt övertygad om att Systembolaget bidrar till detta.
  • Äldre 29 Sep 21:44
    #25
    Anonym (systemare) skrev 2014-09-29 21:07:29 följande:
  • Anonym (olika­)
    Äldre 29 Sep 22:19
    #26

    Fast det här med att göra sig lustig över andras bilder - vad är det som gör att ni tar er frihet att bestämma vilka bilder som är konstlade/onaturliga/felaktiga? Och var går gränsen? Är det konstlat att vända ansiktet mot kameran och le? För att göra det mot kameran är väl just för att kameran är där - är detta då tillgjort?

    Vad är syftet med att ha bilder från sin bröllopsdag? Kan det kanske finns flera och olika syften? Kanske ett par vill ha som ett reportage av bröllopet för att se allt precis som det var utifrån, där fotografen och kameran helst ska synas så lite som möjligt men fånga känslan? Kanske ett annat par har valt en specifik bröllopsplats för den vackra naturen eller arkitekturen och önskar fantastiska bilder med dem som par i olika poser som speglar deras kärlek i den omgivning de valt ut? Och kanske något par känner sig obekväma framför kameran och hellre vill ta humoristiska bilder där de kan slappna av?

    Sen kan det ju också ibland ligga en djupare personlig tanke bakom en bild som inte framgår av någon som inte känner paret väl? När jag gifte mig hittade jag av en slump en glänta där en av min morfars favoritblommor växte vilt i överflöd... Att ta en bild av mig i min bröllopsklädsel liggandes omgiven av dessa blommor fick mig att känna att min morfar var med på min bröllopsdag trots att han dog året innan. Är att ligga ner på en äng onaturligt och löjligt? För mig kändes det inte så. :)

  • Äldre 29 Sep 23:35
    #27

    Jag tyckte det var lite småroligt skrivet :) jag hittade iaf glimten i det TS skrev... Och även in jag planerar bröllop för fullt kan jag också bli lite "less på skiten". Alla tar det på så jäkla stort allvar och inser inte riktigt att den här enda dagen inte är så superviktig för gästerna som den är för brudparet själva. Allt ska va så matchymatchy med tema hit och dit, bilderna ska skrika "vi är såååååå kära" och gästerna får med sig små menlösa favours hem som ingen annan än just brudparet faktiskt tycker om... Själva essensen av ett bröllop försvinner många gånger just för att allt blir så konstlat.

  • Anonym (olika­)
    Äldre 30 Sep 00:30
    #28

    Och vad är essensen av ett bröllop? Varför försvinner den för att det finns ett tema? Kanske att brudparet ser "sååååå kära" ut på bilderna för att de faktiskt är otroligt lyckliga och inte för att de känner sig tvugna att krysta fram kärlek? :)

    Ibland känns det som att folk gör sig lustiga över andras mer genomtänka och genomarbetade bröllop för att själv må bättre för att de inte har tid/lust/pengar/ideer/fantasi/ork/vilja att lägga ner mer energi på sitt eget bröllop. Jag tycker absolut inte att ett bröllop måste vara färgmatchat eller ha ett tema för att vara lyckat men jag tycker inte heller att det på något sätt gör bröllopet sämre om det är vad paret vill! Av de bröllop jag varit på så har alla speglat paren som gift sig - och jag hade inte väntat mig annat än att min pysseltokiga vän skulle ha mycket detaljer på sitt bröllop eller att min kusin som är musiker hade lagt ner krut på musiken. Och om någon tycker att det är tillräckligt viktigt att lägga ner tid på att färgmatcha maten med blommor och skor - vem är då jag att säga att det är fel?

    Jag kan blir så trött på folk som tycker att de själva är norm för vad som är "rätt" för allt och alla.

  • Äldre 30 Sep 09:52
    #29

     T: Ser ingen om klagar här på någon persons bilder, utan mer på själva upplägget. Fattar inte varför folk tar så illa upp bara för att man säger att många ser tillgjorda ut? Men man får tycka olika  ringar, menyer, rätter, kuvertavgifter och upplägg och diskutera runt det, en såfort man säger att man tycker vissa bilder ser tillgjorda ut så går folk till attack på en gång och tar det personligt. Va fan tagga ner, om något tycker att vita klänningar är fult så låt den tycka det då, vi har ju yttrandefrihet och man behöver inte alltid hålla med varandra man får tycka olika utan att man skall ta det som påhopp. Tycker denna tråden har mer med bröllop att göra än att man vill fira jul eller lämna ett boktips.


     


    OT: Men han har ju så rätt av att Alkoholism är ingen sjukdom, det är snarare en bieffekt av ett missbruk, men man är inte sjuk för att man dricker, man blir sjuk av att missbruka det under längre tid.
    Skulle en boxare kunna skylla på en sjukdom för att han får hjärnskakning eller?
    Men det är som allt annat i detta land, man tar inte ansvar för sig själv utan måste kunna skylla på något, samma med tjockisar ?äter du mer än du springer? så blir du tjock. Enkel matematik, mer kalorier in än vad man gör av med så blir det över? Jag har sjukt dålig ämnesomsättning och det är så fruktansvärt orättvist, men jag vet själv med mig att jag har det och därav får jag anpassa mig efter det, jag har itne gått upp i vikt på ett mirakulöst sätt, jag har helt enkelt tränat för lite. MITT fel ingen annans. Vist jag har dålig ämnesomsättning, men man märker ju av när kläderna blir för små.. då får man göra nått åt saken, men folk skyller mer och mer ifrån sig.


    Live free, ride free
  • Äldre 30 Sep 09:59
    #30
    Nightrod skrev 2014-09-30 09:52:08 följande:

    OT: Men han har ju så rätt av att Alkoholism är ingen sjukdom, det är snarare en bieffekt av ett missbruk, men man är inte sjuk för att man dricker, man blir sjuk av att missbruka det under längre tid.


    Skulle en boxare kunna skylla på en sjukdom för att han får hjärnskakning eller?
    Men det är som allt annat i detta land, man tar inte ansvar för sig själv utan måste kunna skylla på något, samma med tjockisar ?äter du mer än du springer? så blir du tjock. Enkel matematik, mer kalorier in än vad man gör av med så blir det över? Jag har sjukt dålig ämnesomsättning och det är så fruktansvärt orättvist, men jag vet själv med mig att jag har det och därav får jag anpassa mig efter det, jag har itne gått upp i vikt på ett mirakulöst sätt, jag har helt enkelt tränat för lite. MITT fel ingen annans. Vist jag har dålig ämnesomsättning, men man märker ju av när kläderna blir för små.. då får man göra nått åt saken, men folk skyller mer och mer ifrån sig.


    Fast det här visar ju mest på okunnighet, både om alkoholism och om fetma.
Svar på tråden Aldrig på mitt bröllop.