• Äldre 21 Sep 23:28
    2091 visningar
    4 svar
    4
    2091

    Buffépriser, hjälp!

    Hej!
    Jag funderar på vad som är ett normalpris för en buffé på en herrgård? Först var vi inne på att ha bröllopsfest i mina föräldrars trädgård och om man beställer en buffé på catering verkar det gå att få fina bufféer för ca 200 kr/pers, men på den lilla herrgården vi nu tittar på så kostar det minst det dubbla... då ingår ju såklart personal. Men ändå. Det blir ju alldeles för dyrt helt enkelt om man har 60-70 gäster.....

    Men om vi hade festen hemma så skulle vi ändå behöva minst en personal från cateringstället. Och då måste vi hyra tält som verkar vara väldigt dyrt. På herrgården blir det ju ingen lokalhyra. Sen är det ju det där med alkoholen. Det blir ju också en helt annan prislapp på herrgård. Men samtidigt så är det väl inte så konstigt att bjuda på ett glas vin till maten och att de sedan får köpa resten i en bar?

    Hjälp vad svårt detta är.

  • Svar på tråden Buffépriser, hjälp!
  • Äldre 22 Sep 16:20
    #1

    finns det någon fråga i detta?

    Mitt råd är, ha ett bröllop som man har budget för, eller bjud mindre antal personer. För det verkar på din text som om du har problem med att få budgeten att gå ihop.


    Live free, ride free
  • Äldre 22 Sep 22:53
    #2

    Vi betalade 365:- per person för maten, sen hyrde vi porslin också för en femtiolapp per gäst (då det var temabröllop och det inte känns så medeltida att äta sån mat på vita porslinstallrikar och äta med moderna bestick samt dricka ur moderna vinglas liksom ;) ) 
    Utöver det tillkom dryck som vi köpte separat.
    Då kom cateringfirman till oss så vi var inte i deras lokal. Hade vi varit det så hade det blivit dyrare kuvertkostnad, men det är ju för att då bakas priset för lokalen in i kuvertpriset liksom.

    Så vad som är "normalt" är svårt att svara på.
    Det hänger på massa saker.
    Bland annat vilken mat man väljer, vad som ingår (porslin,avlämning av maten, lokalhyra osv). 


    Ibland är det billigare att äta på plats i en restaurang/lokal - än att betala för catering, hyra av porslin och personal :) 

  • Äldre 23 Sep 21:31
    #3

    Vi kommer betala 275kr/person för maten (315kr/person inkl tårta) och 20kr extra/person för porslin, glas etc. (finns porslin på hembygdsgården men det är inte så snyggt, så vi hyr allt av cateringföretaget och slipper då desutom all disk!)
    Vi tar med egen alkohol och kommer anlita några lokala ungdomar från en förening som svärfar är engagerad i som plockar undan disk, fyller på karaffer etc. för några hundralappar var.

    Vi har 81 gäster.

    Jag håller med Nightrod, bestäm gästlistan, gör en budget på hur mkt pengar ni kan klara av att spara ihop tills det är dags, och bestäm er sen utifrån det.
    Vår budget för allt (mat, kläder, lokal, ringar, alkohol, tårta etc) är i dagsläget 68.000, summan varierar lite beroende på vilken florist vi väljer etc.

    Kan tillägga att vi då valt en bygdegård för att kunna just BJUDA alla våra gäster då jag inte är ett fan av betalbar el kuvertpris, men alla är vi olika på den punkten (vilket många långa trådar här på BT bevisar :p )

    Hoppas ni hittar ett upplägg som passar er och er budget!

  • Äldre 23 Sep 22:14
    #4

    Vi betalar 100 kronor per person för buffé, men då kommer vi komplettera med egen lagad mat oh lite favvomat vi köpt ni från annat håll (falafel och hommus samt etiopiskt bröd) Mat och dryck kommer bli allra dyrast i vår budget eftersom vi kommer ha ca 100 gäster (vin och öl till maten och sen öppen bar)

Svar på tråden Buffépriser, hjälp!