• Äldre 16 Sep 11:38
    3009 visningar
    7 svar
    7
    3009

    beslutsångerst

    Jag och min sambo gifter oss nu i slutet av november. Men jag har väldiga problem med brudbuketten.
    Kommer att ha en vinröd klänning med lila skiftningar.
    Ge gärna förslag på blommor och färg till en enkel bukett.
    :)

  • Svar på tråden beslutsångerst
  • Anonym
    Äldre 16 Sep 13:05
    #1

    Kanske en sådan här skulle vara fin :) 

  • Äldre 16 Sep 13:20
    #2

    Ta med en bild på klänningen, gå till en florist och berätta lite om bröllopet (eventuellt tema om ni har) och fråga om denne har några förslag.


    Sätt ett maxpris och bestäm om det är viktigt med någon speciell blomma eller så och ge floristen fria händer sedan.

    Du kan få ett riktigt bra pris på en bukett som du inte detaljstyr, och om du inte har en klar bild över hur din bukett ska se ut så kan det hända att floristen överträffar dina förväntningar.
    När dom kan jobba med dagspriser på blommor så kan man få mycket mer blommor för pengarna än om man specialbeställer exakta nyanser och blomsorter. Glad

  • Äldre 16 Sep 13:35
    #3

    Jag tänker som så, om du har en del färger i din klänning, så kanske det är snyggast att ha en diskret bukett men ljusa vita/beigea färger. Hade du haft en diskret klänning hade jag satsat på mer färg. =)

    Jag älskar vita rosor, vita kallor osv som man kan göra väldigt enkla buketter med!

  • Äldre 16 Sep 14:09
    #4

    Jag hade valt en vit bukett :) Som linsan87 skriver, så kan det vara fint att hålla buketten mer "neutral" om man har en klänning som sticker ut så att säga, och tvärtom.

    Vilka vita blommor sedan.. ptja, det är ju en smaksak. 

    Men som skrivet ovan, gå till en florist och fråga vilka blommor som brukar finnas i november, priser och liknande. Du ska nog se att du kommer fram till något då :)

  • Äldre 16 Sep 18:09
    #5

    jag skulle satsa på en helt enfärgad bukett som i en kontrastfärg bryter av mot klänningen. 

    Vita buketter är oerhört fina och maffiga 

    Vad har du för färg på skor, smycken och accessoarer? Kanske du kan ta upp färgen i någon av dom? 

  • Äldre 16 Sep 23:18
    #6

    Hejsan!

    Som florist håller jag helt med Chicita, ge floristen lite fria händer :)

    En helt vit bukett kan bli lite hård o "skarp" i förhållande till en färgstark klänning som inte har nåt vitt i sig. Beroende på vilken sorts vinröd det är och hur färgglad du själv vill vara kan det vara jätteläckert med blekrosa+cerise+mörkröda blommor eller kanske aprikos+bordeaux+orange? Eller helt i isigt blåviolett, underbart vackert med blå hyacinter, blå prärieklocka o blå fresia o lite bling i kristall o silver?MEN OBS!!!! Inget för den allergiske pga doften. Skogigt exotiskt med " safari mix" protea mm kottar o bär? Populärt just nu är rundbundna buketter(bunden på "fri hand") Säg ett maxpris vad det får kosta o låt floristen välja lite fritt när det gäller sorterna. Går självklart att bestämma vilka sorter man vill ha men om det behöver beställas hem särskilt kan det vara så att minsta antal butiken måste beställa är kanske 20,40 el.60st och det påverkar ju priset.

    Min favoritbukett-stil är en tät rund bukett, med olika sorters blommor,enbart blommor i själva buketten inget grönt emellan.med en grön bred manschett under,av olika sorts blad,slingra runt "hjärtan på tråd" (ceropegia woodi) runt kanten,och något litet blänk av tunn tunn silver eller guldtråd med ev.några pärlor i matchande färg. (Och jag binder alla mina buketter ALLTID med en liten blå blomma som betyder lycka, undangömd som bara kan ses av bruden :) )

    Nejlikor är snygga ensamma eller att blanda med, finns både stora o mindre sk.elegancenejlikor i jätteläckra färger kul o lite nytt eftersom de allra flesta buketterna görs med rosor.Krysantemum med bara en stor blomma är superläcker!Germini finns i massa härliga färger, Tulpaner kan finnas i nov.sk.franska tulpaner är långa o smäckra o blir jättefint att göra en bukett som ligger "på armen" Absolut roligast att få göra är när jag kan få flippa ut litegrann med blomval, och få höra litegrann om klänningsstil, favoritfärg o ev.tema. Och förstås om det är nån blomma dom absolut inte tycker om.

    Kan hålla på hur länge som helst o prata blommor....yrkesskadad efter 32år :p

  • Anonym
    Äldre 17 Sep 11:10
    #7

    Tack snälla ni för tips och råd. Bilden börjar klarna. :)

    Tusen tack.

Svar på tråden beslutsångerst