• Anonym (fröke­nfräke­n)
    Äldre 6 Sep 08:48
    5609 visningar
    25 svar
    25
    5609

    Utan att se varandra innan...

    Hej alla!
    Min karl och jag gifter oss nästa sommar. Jag har en fråga till alla er där ute som har eller ska gifta er.
    Både min och min älskades önskan är att när jag kommer ner bör altaret med min far så ska det vara första gången han ser mig som brud.

    Men allt eftersom vår planering kommit igång inser jag att det ställer till det för oss. Speciellt med fotograferingen.. men också vår första dans. Min blivande är allt annat än bra på att dansa och vi övar i vanliga kläder men det har jag hört inte är är samma sak.. med en stor vit fluffig klänning blir det ännu svarar. Båda vill bevara första mötet tills vigseln men allt talar emot.

    Hur gjorde/gör ni?
    Några fler som håller lite på spänningen?

  • Svar på tråden Utan att se varandra innan...
  • Anonym
    Äldre 6 Sep 09:16
    #1

    Vi vill inte heller se varandra innan. Våran vigsel är vid 14. Så vi tar bilderna efter vigseln. Då har gästerna tid på sig att ta sig mellan kyrka och lokal och så får dom köra med mingel tills vi är tillbaka.

  • Äldre 6 Sep 09:47
    #2

    Vi kommer gå in tillsammans som det vuxna par vi är :) fotografering innan vigseln... Kommer bli fantastiskt att se varandra för första gången ändå OCH få det på bild!

  • Äldre 6 Sep 10:34
    #3

    Om ni ska gifta er i kyrkan så hör med prästen innan.


    Att gå ner för altargången med sin pappa är inte en Svensk tradition utan här så går man in tillsammans med den man gifter sig med. Och alla präster går inte med på att ha brudöverlämning.


    Så innan ni planerar allt för mycket annat runtomkring så kolla upp det först.

    När det gäller att dansa i balklänning så är det ju lite annat än att göra det i träningsbyxor ja...
    Men det finns en enkel lösning. - använd underkjolen som du ska ha till din klänning. För om du ska ha en sån där jättepuffig klänning så behöver du ha en underkjol till det..


    Och annars kan du köpa en billig sån på typ tradera ;) 

  • Äldre 6 Sep 12:49
    #4

    Vi kommer att se varandra innan. Jag och mina döttrar gör iordning oss på hotellet där vi ska bo, och maken gör iordning sig i någon av sina bröders hotellrum. Sedan får döttrarna lämna mig, och maken komma dit, och vi kommer antagligen dö litegrann och gråta en skvätt tillsammans . Ser otroligt mycket fram emot det och vill absolut inte dela det ögonblicket med någon annan, men alla är olika Sedan åker vi till platsen och "går in" tillsammans.

  • Äldre 6 Sep 13:34
    #5

    Vi gick inte in tillsammans och vi är också ett vuxet par. :)
    Han gick först in med sin mamma, och så gick tärnan och marskalken och sedan jag med min mamma.

    Vi fotograferades med våra familjer före vigseln, och efter vigseln fotades vi ensamma. Sedan fotade vi oss relativt snabbt med "alla" då vi kom till festlokalen. I lokalen hade vi lite snacks och dryck, en tipspromenad och lite annat småmingel så att gästerna hade något att pyssla med. Det blev inte heller så lång väntan för dem då fotograferingen gick ganska fort, så det var inget problem.

    Vi hade ingen speciell dans så jag kan inte uttala mig om det. Men en smart idé var ju att provdansa med underkjolen. Tror inte så många övar dansen på klänningen på, men jag kan ha fel :)

    Det bästa ögonblicket under hela dagen var när han vände sig om i kyrkan och såg mig och jag såg honom, världens största leende och en liten tår letade sig fram hos honom. Sen när jag kom fram och han tog min hand så gick vi sista biten tillsammans och han viskade att jag såg fantastisk ut. Den känslan är obeskrivlig!

  • AkJ
    Äldre 6 Sep 16:55
    #6

    För oss är det superviktigt att vi är tillsammans hela dagen, så vi gör tvärtom. :) Troligen kommer jag hjälpa honom med slipsen och han mig med klänningen osv. Vi fotar oss också före vigseln, och går in tillsammans. 

    Men om ni inte vill se varandra innan ska ni förstås ha det så, jag tycker och tror att allt det praktiska går att lösa. Känner tex ingen som övat dans med klänningen på, skorna brukar vara viktigast säger de jag känner som gift sig. Och det går ju som sagt att ta bilderna efteråt. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 6 Sep 18:56
    #7

    Vi vill inte se varandra innan. Vi har känt redan från början i planeringen att det passar oss bäst. Jag vill att han ska se mig när jag (förhoppningsvis) är som allra vackrast och är på väg mot honom för att bli hans fru. Det känns mest romantiskt för min del. Men det är ju det som är så bra med bröllop nuförtiden, alla får göra precis som de vill :)

  • Äldre 6 Sep 19:51
    #8

    Nja... Alla får faktiskt inte göra som dom vill.


    Om man gifter sig i kyrkan så är ens vigsel en del av prästens gudstjänst. Inte tvärt om.
    Och det är alltså prästen som i slutänden säger vad som är ok eller inte.

    Som jag redan har skrivit så godkänner inte alla präster att man går in på något annat sätt än vad den svenska traditionen säger. Dvs tillsammans som blivande man och hustru...

    Så det är bra att prata med den präst som ska viga en först om man gifter sig kyrkligt och se vad denne tycker.
    För om prästen säger nej till brudöverlämning så får man finna sig i det, eller eventuellt byta datum och präst eller byta kyrka helt...
    Ibland går det att byta präst inom församlingen om det finns flera präster, men inte alltid då dom också har lediga dagar, eller är uppbokade i andra kyrkor i samma församling.

  • Anonym
    Äldre 6 Sep 21:03
    #9
    Chicita skrev 2014-09-06 19:51:58 följande:

    Nja... Alla får faktiskt inte göra som dom vill.


    Om man gifter sig i kyrkan så är ens vigsel en del av prästens gudstjänst. Inte tvärt om.
    Och det är alltså prästen som i slutänden säger vad som är ok eller inte.

    Som jag redan har skrivit så godkänner inte alla präster att man går in på något annat sätt än vad den svenska traditionen säger. Dvs tillsammans som blivande man och hustru...

    Så det är bra att prata med den präst som ska viga en först om man gifter sig kyrkligt och se vad denne tycker.
    För om prästen säger nej till brudöverlämning så får man finna sig i det, eller eventuellt byta datum och präst eller byta kyrka helt...
    Ibland går det att byta präst inom församlingen om det finns flera präster, men inte alltid då dom också har lediga dagar, eller är uppbokade i andra kyrkor i samma församling.


    Visst är det så, men jag är övertygad om att ALLT går att lösa. Om det så ska krävas att man pratar med 25 präster innan man får som man vill ... Nu är jag som sagt ateist, och vill inte gifta mig i kyrkan, men jag tycker att man ska komma ihåg att kyrkan är "privat" numer, och att medborgarna faktiskt är kunder. Och av erfarenhet (av begravningar, inte bröllop) vet jag att man kan få även kyrkan att vara flexibel, om man verkligen vill.
  • Anonym
    Äldre 6 Sep 22:52
    #10
    Anonym skrev 2014-09-06 21:03:40 följande:
    Visst är det så, men jag är övertygad om att ALLT går att lösa. Om det så ska krävas att man pratar med 25 präster innan man får som man vill ... Nu är jag som sagt ateist, och vill inte gifta mig i kyrkan, men jag tycker att man ska komma ihåg att kyrkan är "privat" numer, och att medborgarna faktiskt är kunder. Och av erfarenhet (av begravningar, inte bröllop) vet jag att man kan få även kyrkan att vara flexibel, om man verkligen vill.
    Med tanke på hur många blivande brudar som varje år sitter här och är förtvivlade för att inte prästen gör som dom vill så... tja...
    Jag tycker bara inte att man ska säga så lättvindigt att "du får göra som du vill" när man faktiskt inte alltid får det. Det är bara för att bädda för att någon blir extra ledsen om prästen säger nej.
Svar på tråden Utan att se varandra innan...