• Äldre 19 Aug 08:42
    18159 visningar
    45 svar
    45
    18159

    Klädkod kavaj, men för dem som inte äger en kostym?

    Hej! 

    Jag sliter med frågan om klädkod och hur man kan uttrycka sig på inbjudningskortet. Vi kommer att ha ett avslappnat bröllop ute på landet med skog/bohemtema. Min spontana tanke är att klädkod kavaj skulle passa bra eftersom det är den minst strikta och brudgummen kommer ha en kostym på sig. När jag nämnde detta för mina föräldrar blev de förvånade eftersom kavaj fortfarande för dem betyder "mörk kostym" som det gjorde förr i tiden (och de trodde nog att vi ville ha det mindre formellt som typ "sommarfin" eller liknande).

    Att jag är osäker vad vi ska skriva beror också på att jag misstänker att många i min sambos familj inte äger en kostym oavsett färg. De har inte heller så mycket pengar så det känns onödigt att köpa en bara för vårt bröllop. Risken är dock att om man skriver "sommarfin" kommer den sidan av familjen i shorts och t-shirt för jag har aldrig sett dem i något annat även om det varit kalas. 

    Vi vill ju att det ska kännas att det är ett bröllop men samtidigt inte att någon ska bli stressad över att de inte har de rätta kläderna i garderoben. Vår önskan är att herrarna ska förstå att det är minimum med skjorta på sig, typ Udda kavaj. 

    Nu blev det här en lång fråga och om alla hade en kostym där hemma skulle jag helt enkelt ha skrivit ut Kavaj. Men hur gör man så att det framkommer att vi inte är några etikett eller modepoliser och att det också går  bra med en udda kavaj eller skjorta om det är allt man har hemma? 

  • Svar på tråden Klädkod kavaj, men för dem som inte äger en kostym?
  • Äldre 19 Aug 08:55
    #1

    Äger de inte en kavaj eller kostym så är det på tiden att de köper en.
    Är faktiskt del av varje basgarderob


    Live free, ride free
  • Äldre 19 Aug 09:16
    #2

    Vi har också klädkod kavaj och på vår hemsida förklarade jag lite hur vi tänkte, såhär skrev vi:

    Herrar
    - Mörk eller ljus kostym
    - Går även bra att använda kavaj tillsammans med jeans eller chinos

    Damer

    - Knälång eller hellång klänning alt. kjol
    - Finare byxa/jeans med top
    - Undvik gärna helsvart eller helvit klädsel

    Sedan hade vi denna bild till så de kunde se vad vi menade

  • Äldre 19 Aug 09:22
    #3

    Varför inte skriva typ


    Klädkod: Kavaj [kavaj är den lägsta klädkoden och motsvarar ungefär vad man skulle ta på sig till en finare sommarfest. Varken kavaj eller kostym är ett krav, men undvik gärna jeans och allt för korta /urringade klänningar]


    Eller tja det behöver inte vara så utbroderat heller Tungan ute men bara så ni förstår hur jag tänker

  • Äldre 19 Aug 09:51
    #4

    Ni skulle kanske i inbjudan försöka att förmedla tonen av bohembröllop? Alltså så att gästerna förstår att det här inte är en superformell tillställning som kräver mörk kostym och slips? Jag tycker ändå att du ska skriva "kavaj"  risken finns annars att tolkar folk klädkoden väldigt olika och "sommarfin" för en betyder en skjorta och kostrymbyxor medan en annan kommer i shorts och t-shirt. Du kan nog räkna med att en hel del hör av sig då och frågar hur de ska klä sig.
    Sen tycker jag inte att du behöver ha dåligt samvete för att männen i din sambos familj kanske inte äger en kostym, om de måste gå ner på stan och köpa en kavaj så är det ett plagg som de definitivt kommer att ha nytta av i framtiden. Och man behöver ju inte lägga ut mer än någon 100-lapp :)

  • Aniara­4
    Äldre 19 Aug 13:10
    #5

    Vi gjorde det man inte ska och hittade på en egen klädkod, men då såg vi också till att förklara vad vi menade. Vi skrev ungefär så här:

    "Klädkod: "Kavaj light", dvs kostym i valfri kulör eller udda kavaj om du föredrar det. Valfri kjollängd."

    På en av gästerna hade jag iofs kunnat tänka mig en något längre kjol, men man får väl stå vid sitt ord! Oskyldig

  • Äldre 19 Aug 15:11
    #6

    Vi funderar på "Fin midsommarklädesel" som klädkod. Eftersom det kan verka förvirrande kommer våra inbjudningar ha en länk till vår egna bröllopshemsida där vi under en flick kommer förklara mer och vissa med bilder vad som är passande och icke passande. Vi vill ha det så pass oformellt att svart kavaj blir överklätt.


    Tror detta kommer bli rätt bra då ingen ska behöva bli förvirrad, förutom kanske nån äldre släkting utan dator men då får de faktiskt fråga någon annan av de inbjudna.

  • Äldre 19 Aug 17:03
    #7
    Nightrod skrev 2014-08-19 08:55:40 följande:

    Äger de inte en kavaj eller kostym så är det på tiden att de köper en.
    Är faktiskt del av varje basgarderob


    Håller helt med!
  • Äldre 19 Aug 17:08
    #8

    Tycker också ni kan skriva "kavaj". Som nightrod skrev som borde det ingå i en basgarderob, bra att ha till lite finare kalas/fest och även framtida begravningar (för det kommer vi alla behöva gå på).

  • Äldre 19 Aug 17:14
    #9

    Tack för bra svar, får nog skriva en liten förklaring på kavaj. :)

    Angående den här kommentaren och liknande så kanske ni missade att jag skrev att familjen inte har så mycket pengar. Det betyder i det här fallet att man får pengar från kyrkan för att kunna köpa en julklapp och lite julmat till sina barn till jul. Det är knappast en prioritet att köpa en kostym trots att det enligt vissa är en "del av varje basgarderob". Därav min fråga: Hur man uttrycker sig fint så att alla känner sig välkomna och rätt klädda. 


    Nightrod skrev 2014-08-19 08:55:40 följande:

    Äger de inte en kavaj eller kostym så är det på tiden att de köper en.
    Är faktiskt del av varje basgarderob



  • Äldre 19 Aug 17:20
    #10

    Hm.. då kanske ordet "kavaj" ska bort helt och hållet för att inte skrämma folk. Hoppas du förstår hur jag menar. Men då är frågan vad det ska stå.

Svar på tråden Klädkod kavaj, men för dem som inte äger en kostym?