• Äldre 16 Aug 19:18
    7878 visningar
    27 svar
    27
    7878

    Vad har ni för budget?

    Hej allihopa!

    Jag och sambon är i första planeringsstadiet av vårt bröllop, datum är inte helt hugget i sten ännu men det set ut som det blir Maj nästa år.

    Jag sitter nu och funderar och räknar på budget och vad allt ska få kosta.

    Vad har ni själva för budget? Stor eller liten?
    Vad får klänningen/kostymen kosta? Ringarna?
    Hela festen med mat, lokal osv?

    Skulle vara kul att höra hur ni andra planerar eller planerade!

  • Svar på tråden Vad har ni för budget?
  • Alylly­ra
    Äldre 18 Aug 10:20
    #11

    Vi hade ingen exakt budget, men visste att vi ville lägga ganska stora pengar på bröllopet för att alla som vi älskade skulle kunna närvara.

    Så slutnotan hamnade på ca 140-160 000 (man ska aldrig räkna på det i efterhand ) för ca 100 gäster, exklusive bröllopsresa.
    Mat och lokal gick på ca 80 000 kr, därutöver kläder till oss för ca 20 000 kr, ringar för ca 20 000 kr samt en del andra utgifter som boende, fotograf, blommor, trycksaker mm.

  • Äldre 18 Aug 10:39
    #12
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-17 09:30:12 följande:

    Kan verkligen rekommendera att kolla upp vad man kan få via Coop medlemskort och via ICA-kortet.  Via coop fick vi svit på hotell för bara några löjliga hundralappar. 


    Tack för tipset! Vad köpte ni mer med de korten tex?


     


    Det är så spännande att läsa hur alla har planerat det, det är roligt när det är så olika Tungan ute


    Själv funderar vi på en budget på 100 000kr inklusive tre veckors bröllopsresa i USA, så då kommer resan ta majoriteten på budgeten. Men som sagt, ingenting är riktigt bestämt än.

  • Äldre 18 Aug 13:12
    #13

    Vi har ingen satt budget, vi tänkte mest att vi väljer det vi helst vill ha och ser vad det kostar.

    Vissa saker har känts mindre viktiga som fotograf ( vi är inga proffs och vill bara ha fina bilder, inget mer spexigt) så då valde vi en billigare för 8000:- för en hel dag.

    Min klänning var inte heller något som kändes jätteviktigt (ska ju bara ha den en gång...) så där satte vi budget 10 000:-, men nu har jag precis köpt en för 7500:- som räcker gott. Då kan vi ta resten och lägga på något annat, ex min blivandes kläder :)

    Det känns alltid bra att sätta lite högre och sedan hamna inom budgeten!

    Vi tycker däremot att lokal och mat är viktigt och hittade vårt drömslott för 250 000:- för en helg med mat och boende för alla gäster (85 st).

    Eftersom vi inte gift oss än, så vet vi inte exakt vad den slutgiltiga summan blir, men förmodligen runt 300 000:- exklusive bröllopsresa :)

  • Äldre 29 Aug 22:41
    #14

    Vårat bröllop gick på 95000 exklusive resa,vi var 43 pers.snålade inte på något och var rätt nöjda med att hamna under 100 000kr:)

  • Äldre 30 Aug 00:46
    #15

    100 gäster
    50.000 (ej inklusive bröllopsresa)

    Största utgiften: Mat och dryck och min sambos kostym
    Vi kommer skippa allt som frisör, fotograf, manikyr, favours och transport med häst och vagn.

    Vi vill ha en rolig dag med familj och vänner, äta gott, dansa och ha en fin dag och kväll.

    Maten ska vi delvis catera och delvis laga själv. Inbjudan och så ska vi göra själva, vi har redan köpt in allt material till det billigt på Matton och systrarna Grene. Vi ska hyra en bygdegård där ljud, porslin, bord mm ingår för 4500. 

    Sjukt oklart om vi kommer hålla budgeten men det är vår ambition

  • Äldre 1 Sep 23:06
    #16

    Vi har sagt 100,000 till 75-80 gäster men känns svårt att få ihop då vi även måste ha övernattning till gästerna.

  • Äldre 2 Sep 06:13
    #17

    Vi har ingen budget. Vi skall ha vårt bröllop på det sättet vi vill med de personerna vi vill. Så oavsett vad det kostar kommer vi göra d. Men vi vet också att så som vi planerar kommer vi ha råd med det.

    Vi skall bjuda på den mat vi tycker om och dricka till det och resterande kväll. Det enda vi vet med vår budget är att vi håller i den, så att inga andra skall behöva bekosta vårt bröllop med kuvertavgifter eller betalbar er.


    Live free, ride free
  • Äldre 23 Sep 19:25
    #18

    Gifter oss i Maj 2015.

    Budget just nu för ca 45 gäster:


    Lokal - 2500 kr
    Dekoration - 4000 kr
    Mat, tårta & Alkohol - 15000kr
    Kläder - 5000 kr
    Ring - 4000 kr

    Totalt: 30,500 kr.

    Någon post kommer säkert bli dyrare, någon annan billigare, och något har jag säkert glömt.

  • Äldre 24 Sep 10:19
    #19

    Planerar att gifta oss i juni
    60 gäster
    Budget; runt 60 000 kr (exkl ringar/resa)

    Lokal 0 kr (boho chic/lantligt bröllop i svärföräldrarnas lada)
    Dekorationer 2000-3000 kr (handlar mycket pö om pö på Ebay, och mycket DIY)
    Trycksaker 1000 - 1500 kr (DIY)
    Blommor max 1000 kr (kompispris samt tänkte köra säsong/egenodlat och ängsblommor)
    Kläder/skor 5000 kr ( inkl mannens kläder, köper en romantisk enklare klänning för runt 1000-1500 kr på någon Kinasida el Etsy)
    Smink/hår 1500 kr (räknar ej in extensions som jag ändå har, samt naglar som jag ändå gör)
    Mat/tårta 25 000 kr (3-rätters catering från ett fantastiskt kockteam, kött/vilt egenjagat)
    Alkohol 5000 kr (max???)
    Transport 3000 kr
    Servering och övrig service 3000 kr
    Musik/Liveband 5000 kr (kompispris)
    Foto max 5000 kr (kompispris/hobbyfotograf)
    Hotell 5000 kr (för oss, 3 nätter)

    Handlar och fixar en hel del över tiden, lite här och där, så det enda stora som kommer sen är i princip maten och alkoholen. Vi är ganska säkra på att vi kommer få bekostat en del av föräldrar (band/hotell tex) men det är inget vi räknar med eller tar för givet.

  • Äldre 24 Sep 14:52
    #20

    Vi har tänkt 35 000 ekl resa men känner inte riktigt att jag offrar något. Allt vi väljer (även om det är billigt) känns som "oss" t.ex. att ha hemmagjord buffe, inga extravaganta kläder och inga stora blomarrangemang. 
    Att pyssla är min största hobby och vi vill vara inblandade i allt och ha det familjärt.
    Vi ska försöka hålla oss till under 60gäster.

     
    Vad får klänningen/kostymen kosta? Jag har satt budget på 2500
    Ringarna? Min budget är 8000 (vi har separat ekonomi kring dessa utgifter)

    Lokal 3000
    Mat 7000
    Vänner som är utbildade musiker, fotograd, frisör + bekantas barn som servitriser= 5000

  • Äldre 24 Sep 15:17
    #21

    Vi tänker oss en budget på max 40.000. Vi ska gifta oss på en herrgård utomhus och kommer laga buffetmat själva för att spara in. 

    Vi kommer betala 4000:- för att hyra lokal i tre dygn inkl. övernattning, dansbana och partytält. 

    Maten kommer vi räkna på 5000:- kanske lite mer då vi ska ha köpa snacks och vickningsmat.
    Alkohol (vi kommer bjuda på öl/vin och vill man ha något annat får man ta med själv): kanske 7000:-
    Tårta: 2500:- (ungefär)


    Klänning: max 3000:-
    Vi kommer nog inte köpa ringar och jag kommer sminka och fixa hår själv. Tärnorna får stå för sina egna klänningar (Jag kommer försöka hitta två för max 300 men vi står för boende. 
    Blommor runt 1000:-
    Skor: runt 2000:-
    Kläder till blivande make: ca. 2000:-

    I övrigt kommer vi lägga ganska mycket energi på att spara in så mycket som möjligt och göra egna saker. Har precis fixat save the date-korten och det gick väl på ungefär 200:- för allt som allt (exkl. porto då).

    Vårt bröllop kommer pågå ganska länge då min blivande är från nederländerna och där börjar ju bröllopen tiiiidigt. 

  • Äldre 24 Sep 15:18
    #22

    Just det. Vi har sagt max 60 gäster!

  • Äldre 27 Sep 12:07
    #23

    Vi kommer att bjuda ca 60pers på vårat bröllop (beror ju på hur många som tackar Ja).

    Budgeten är satt på ca 8000? (ca 70 000sek) men i den summa ingår också vår bröllopsresa på 2 v till Kreta.

    Så räknar man bort den så ....ca 5000? (ca 45 000).


    Juli 2016
  • Äldre 8 Nov 22:03
    #24

    Jag och min fästman försöker hålla oss på 25.000-30.000 inkl. bröllopsresa. Klänningen beställde jag från Kina, dekorationer, mat etc gör jag helt själv. Tycker om att pyssla hehe... Glad
    Lokalen vi har bokat får vi hyra för 2200 för en hel helg, bröllopsresan blir till London, tärnornas klänningar köpte jag på rea och ska lägga till lite personlig design själv.
    Om du vill hålla dig till en mindre budget så kan du läsa min blogg, earlylife.blogg.se/ !
    Där lägger jag upp tips om hur man håller det lågt och lägger upp massor med olika idéer och beskrivningar på hur man gör dekorationerna själv ^^
    Hoppas det hjälper!

  • Äldre 9 Nov 09:23
    #25

    Ca 100 räknar vi med för bröllopet, exkl. ringar. Vi skippar bröllopsresa och morgongåvor.

  • Äldre 9 Nov 10:25
    #26

    vi tror vi landar på runt 70-80 men då har jag tagit i lite i överkant.

    lokal med mat och all alkohol 35000

    klänning 15000

    kostym 5000

    ring 10000

    dekoration 2000

    bil 5000

    bukett 500

    hår o smink fixar jag själv.

    det tog evigheter att hitta billig lokal i sthlm, i början räknade vi med minst 100000. nu kostar min klänning mkt men jag är förälskad i den. har dock hittat en för 5000 som jag kan tänka mig också men får se.

  • Äldre 9 Nov 11:14
    #27

    Vi har lite svårt att bestämma oss för vart vi ska hålla till. Anting i Loka och Grythyttan eller Oset och Naturens hus. Skulle vi välja Loka skulle budgeten hamna på runt 120 000. Naturens hus skulle vi billigare då skulle vi förmodligen hamna under 100 000 + att vi inte skulle behöva ordna med transport av folk. Men vi har ju vissa poster som kommer att vara samma oavsett..

    Ring: 15 000 

    Kläder: 10 000 för oss båda. Jag kan tänka mig att hitta en billigare klänning och istället kunna lägga mer på ringen. 

    Blommor: Max 1500 (en nära vän till familjen jobbar med blommor)

    Skor: Vi ska tillverka egna skor i ekologiskt skinn. Min fästman jobbar nämligen med sånt. De kommer att bli en gåva från företaget till oss.

    Frisören: 2000. Jag har ingen aning om vad det kostar. Men jag kommer behöva hjälp med håret iallafall. 

    Underhållning: 10 000. Jag vill ha live musik och kanske ett litet fyrverkeri... Men vi får väl se vad man kan ordna.

Svar på tråden Vad har ni för budget?