• Äldre 16 Aug 19:18
    7877 visningar
    27 svar
    27
    7877

    Vad har ni för budget?

    Hej allihopa!

    Jag och sambon är i första planeringsstadiet av vårt bröllop, datum är inte helt hugget i sten ännu men det set ut som det blir Maj nästa år.

    Jag sitter nu och funderar och räknar på budget och vad allt ska få kosta.

    Vad har ni själva för budget? Stor eller liten?
    Vad får klänningen/kostymen kosta? Ringarna?
    Hela festen med mat, lokal osv?

    Skulle vara kul att höra hur ni andra planerar eller planerade!

  • Svar på tråden Vad har ni för budget?
  • Äldre 16 Aug 19:50
    #1

    vi har mottot "så billigt som möjligt" (utan att vara snålt så att säga), för vi känner att det är ändå så mycket pengar "bara" för en dag, men samtidigt vill man ju fira. nu fick ajg ett bakslag då jag gått ner i vikt och klänningen blivit för stor, så det kommer nog bli en ny klänning, men söker mycket på blocket, precis som jag gjorde med första. maxtak har vi 30 000, men kommer säkert bli 35 000 eller nåt :P 

    kostymen har göbben redan. den är lite mörkare grå, kritstrecksrandig. men vi ska köpa en björkinspirerad slips (vi har skogstema) från etsy, tro den gick på typ.. ja under 200 i alla fall. väst vet ja inte. han får väl avgöra det. :P 

    budget på klänning - så billigt som möjligt
    ringar - jag tror jag sa (då min blivande tycker vi kan skippa ring typ hehe) att ringen får väl kosta lite vad den vill, dock inte typ.. 20 000.. en halvallians, smal ring vi hittade gick på 9000. lite mycket, men tänkte att ja, men den skulle vara fin att ha. dock ha vi/jag nu beslutat att sätta stenar i min förlovningsring istället, mycket pga att jag inte riktigt har plats för en vigselring. och liite för kostnad, har sagt att kanske när vi forar 5 eller 10år så kanske vi har råd att skaffa som en jubileumsring :) 

    mat tas från ica, vi tänkte en planka av något slag, norrländsk eller lokal planka. 159 eller 129kr/pers går dem på. tårta ska vi beställa från en duktig konditorist här vi bor. har dock inte bestämt om vi ska köra vånings, eller flera "vanliga". minns att hon tog 400 för en moussetårta. prinsesstårta berodde på hur mycket dekoration vi skulle ha. och vem vet, vi kanske kör cupcakes istället för tårta :P 

    dekorationer tar vi ju så mycket som möjligt från skogen, och så lite återbruk. tårtorna ska stå på stubbar, placeringskorthållare ska bestå av ministubbar, kottar ska plockas, lingonris och granris likaså. jag har gjort ljushållare/små vaser av mindre flaskor och burkar. jag har fått tag i älghorn som jag ska sätta ljus på.
    har köpt massa jutevävslöpare här från BT för ett billigt pris. 

    inbjudan gör vi själva. 

    ja men typ det.. :P långt inlägg varte...

  • Äldre 16 Aug 20:51
    #2

    Vi ska gifta oss i juli nästa år, vi vill ha så billigt som möjligt. Vi kommer vara ca 60 gäster o där vi bor fanns bara en lokal som passar antalet gäster ledig just det datumet o den var tyvärr dyr. men utöver det så hoppas jag att resten blir billigt, ringarna blir iaf ca 8500kr så får se hur mkt det blir i slutändan. Lokal o ringar blir ca 24000kr

  • Äldre 16 Aug 22:04
    #3

    Vi har 81 gäster, budget på ca 67.000kr i dagsläget.

    Lokal är hembygdsgård, borgelig vigsel på gräsmattan utanför.
    Buffé (catering), tårta från bageri, dekoration blir mkt murgröna och ljuslyktor etc.

  • Äldre 16 Aug 23:53
    #4

    Vi planerar för ca 55-65 gäster och har satt en budget på 70 000-80 000. Men vi försöker få ner den med ca 10 000 kr. Lite svårt att veta så här ett år innan, bättre att räkna i överkant och sen ha pengar över än tvärtom :) 

  • Äldre 17 Aug 09:30
    #5

    Vi hade ingen särskild budget i förväg. Det enda vi visste skulle kosta oss en exakt summa var att boka resturang med 2-rätters.  

    För övrigt så tog vi kostnad efter kostnad och vårt mål var att bara betala för det som verkligen verkligen var riktigt nödvändigt och då helst så billigt som möjligt. 

    Vi köpte ringar hos den lokala guldsmeden till vrakpris då vi hoppade på ett erbjudande vi fick i brevlådan. 

    Jag köpte klänningen second hand och min mamma hjälpte mig att sy om den så den passade mig i storlek och utseende.  

    Blommor köpte jag själv hos florist och gjorde min egen bukett

    Maken köpte billig kostym på Dressmann när det ändå var studenterbjudande 

    Skor och underkläder budgeterade vi inte alls för då det ändå räknades som inköp vi skulle gjort ändå. 

    Jag tror hela bröllopet totalt gick på 9000 kronor , då var många poster gratis i form av att folk ställde upp och hjälpte oss eller gav det till oss i gåva , vi hade mycket saker redan i förväg så vi inte behövde köpa vissa poster, vi gjorde mycket själva och pressade priserna till några tior och använde oss av rabatter och erbjudanden i butiker. 

    Kan verkligen rekommendera att kolla upp vad man kan få via Coop medlemskort och via ICA-kortet.  Via coop fick vi svit på hotell för bara några löjliga hundralappar. 

  • Äldre 17 Aug 11:20
    #6

    Vår budget är 45 000 (32 000 exklusive bröllopsresa). Vi tycker den är ganska lagom då vi har 30 gäster. Vissa poster har vi verkligen kört budget och andra har vi gått all in.

    Klänningen ville jag inte tumma på och den gick på 5299:-. Min blivande hade en smoking sedan innan så till honom har vi bara köpt lackskor (begagnade 350 samt fluga (99 . Mina skor hittade jag i garderoben ;)

    Våra ringar gick tillsammans på ca 5000:-.

    Lokalen kostar 2500:-. Mat och dryck har vi räknat med 3000:- (enklare buffé och alkoholfritt). 

  • Äldre 17 Aug 13:39
    #7

    Vi budgeterade 36 000 men har som räknat med 40 000. Som det ser ut nu så blir det kanske någon tusenlapp billigare. Svar har jag om en dryg månad :)  49 inbjudna, borgerlig vigsel och hemlagad middag i typ en bygdegård. "Så billigt som möjligt men ändå fint" har varit vårt motto. 

  • Äldre 17 Aug 16:24
    #8

    Vi hade ingen budget utan vi inhandlade saker under tiden så att inköpen blev utspridda. Den enda stora klumpsumman som skulle betalas var mat och dryck från där vi hade middagen. Vigselringarna också iofs.

  • Äldre 17 Aug 16:49
    #9

    Vi har en budget på runt 70 000:- , ca 80 gäster.


    Enda fasta kostnaderna är lokalen 12.000:- och transporten efter vigseln till lokalen 6500:- . Klänningen har jag satt på max 6000:- Jag använder bara silversmycken och vill givetvis att ringen ska funka tillsammans med mina övriga smycken så det blir en silverring för 900:- Alkoholen köper vi på taxfree (Eckerölinjen) och maten (vilt) köper vi av lokala jägare. Min sambo känner en kock som tillagar middagen gratis. Vi behöver bara stå för råvarorna. 


    Vi försöker självklart komma undan billigare och ser över alla alternativ och möjligheter. Jämför priser och hela den biten. Men 70 000:- känns ändå helt ok :)


     


     

  • Äldre 18 Aug 10:07
    #10

    Vi var 50 gäster och det slutade på ca 100 000. Mat. Lokal Och dricka 55000. Hår/smink till mig och tärna 4500. Hotell till oss samt tärna/bestman 2800:- Kläder 20 000.(klänning, kostym, skor) fotograf 9000. Dj 7000. Ring 7000 Buss till gäster 2500. Sen alla småsaker festhäften, vigselprogram, inbjudningar, dekorationer. Mm

Svar på tråden Vad har ni för budget?