• Äldre 11 Aug 14:42
    5781 visningar
    12 svar
    12
    5781

    Vad kan vi spara på och vart hittar man det?

    Vi planerar bröllop till juli 2015. Vi har ca 120 pers i preliminär listan och vi har en budget på 50.000 kr.. Hur kan vi få ihop det?

    Lite saker vi själv tänkt på:

    Alkoholen - Kommer vi spara in på då jag inte dricker så kommer det inte finnas någon bar som serverar alkohol. Mannen skulle vilja ha ett glas vin till maten så möjligen att vi köper in det till de som vill ha. 

    Musiken - Vi är båda musiker och har vänner som ändå är bjudna på bröllopet som kan spela för oss gratis!

    Favors - Tycker jag personligen är en onödig kostnad då vi redan bjuder på allt. Så det skippar vi!

    Inbjudan och festprogram - Älskar att pyssla och det gör även systrarna och mamma så det fixar vi hemma. 

    Lokal - Tittar på bygdegårdar!

    Det svåraste tycker vi är det här med kläder (ska man köpa begagnat eller hyra?), smycken och ring och maten (Vad kan bli billigt men ändå gott?), Jag är för buffé mannen är för 3-rätters. 
    Maten tycker ju alla olika om. För mig är buffé en fördel då vi har många kräsna och allergiker, plus att det är tradition i vår familj. Jag tycker det känns lyxigast när man får fler goda val. Lyxen sitter inte i priset för mig.
    Mannen är tvärt om. Han tycker det sitter i priset, även om vi ska försöka få maten så billig som möjligt...

    Några förslag om vad som faktiskt kan bli billigast, hur man gör, och vart man kan leta?

  • Svar på tråden Vad kan vi spara på och vart hittar man det?
  • Äldre 11 Aug 14:43
    #1

    Glömde skriva att vi har vänner som är proffsfotografer som nog kan ställa upp för en symbolisk summa eller en gåva!

  • Äldre 11 Aug 15:16
    #2

    Vi har bjudit ca 50 gäster och har en budget på max 40 000 men ju billigare ju bättre. Så här har vi gjort:

    Kläder: Mannen fick en ny kostym från Dressman 1299:-  Slips har vi köpt på e-bay, matchande till honom och marskalken. Marskalken kommer få ett klädbidrag på 500:-, min tärna får ha vilken klänning hon vill och således betala själv. Min klänning sys upp av en privatperson. Hon ville ha mellan 1000-2000 plus materialkostnader, vilket jag ändå tycker är relativt billigt för en brudklänning. 

    Köper du kläderna kan du alltid försöka sälja dem sen, om man hyr har man ju liksom ingenting kvar sen.. 

    Mat och tårta: Vi ska laga allting själva. Förrätten blir en soppa med hembakt bröd. Vi har valt buffé av de anledningar du nämner och för att slippa ha så höga krav på serveringspersonalen. På buffén kommer vi ha kyckling, lax och fläskfilé, samt fyra såser, två sallader, potatisgratäng och kokt potatis. Efterrätt blir brownies. Tårtan blir enklare men kommer vara både god och fin ändå. Totalt räknar jag med typ 6000 kronor på den här posten. 

    Fördelen med tre-rätters är ju att man vet exakt hur mycket man ska laga. Sen behöver man ju inte bjuda på oxfilé, men kan ju ha något billigare :)  Och catering om man vill ha det behöver heller inte bli jättedyrt. Allt beror ju på vad man lyckas hitta för alternativ :) 

    Ringar: Den ringen jag ville ha kostade 20 000 kronor, och det är ju alltså halva budgeten. Så jag valde en annan inom rimligare budget. Inte mitt förstahandsval men den är fin ändå och jag känner mig nöjd. 

    Och så har jag köpt massa saker billigt! Skorna kostade 179, men ännu bättre är ju att ta ett par ur garderoben :)  Underkläder: har satsat på en bh (wonderbra) som jag köpte från england (mkt billigare) och så har jag köpt trosor och strumpor på Lindex. 

    Bland annat. Det blir ju jättelångt det här om jag ska skriva vidare, men jag har fler tankar kring det mesta  :) 

  • Äldre 11 Aug 16:10
    #3

    Man kan spara på det mesta ;)

    Vill ni laga maten själva eller ta via catering? Och hur vill ni göra med tårtan? Att laga maten själv och baka själv kan man ju spara en hel del pengar på och väljer man buffé istället för sittande middag, så sparar man ju in massor i personalkostnad. Att servera 120 personer kräver ju en del. 

    Jag hade först tänkt pyssla inbjudningskort och sådant själv, men det blev tillslut enklare och billigare att beställa färdiga. Då hade jag dock inte ett lager med pysselgrejor hemma, utan hade fått köpa allt. Det beror ju givetvis också lite på hur man vill att dom ska se ut.

    Smart att skippa totalt onödiga saker som tex favors, skippa också vigselprogram och festhäften, bröllopsbubblor, dekorationer i kyrkan, vissa dekorationer i festlokal osv.

    Hur tänker ni kring blommor? Buketter och till borden? Plocka själva? När det gäller buketten, så kan man oftast spara en ganska bra slant om man säger till floristen att man vill ha tex en vit bukett för max 500kr och lämna resten upp till floristen, att välja blommor alltså.

    När det gäller kläder, så är det bästa att kolla runt och jämföra priser. Vad kostar det att hyra och hur ser utbudet ut? Kan ni tänka er begagnat? Har ni kanske något hemma ni kan använda?, tex skor.

    När det gäller musiken och fotograf, kolla med era vänner i god tid och förklara exakt vad ni hade tänkt er och var lyhörda för hur dom vill göra. Det är roligt att hjälpa vänner, men inte till vilket pris som helst alltid ;) Och innan ni räknar bort dom kostnaderna, så prata med vännerna som sagt :)

    Ringar.. behöver ni ringar? Vill ni ha ringar? Vad vill ni ha isåfall? Kolla runt på pantbanker och liknande. Ni kanske kan hitta någon jättefin begagnad. På nätet finns det ju flera bra sidor där smycken auktioneras ut. Annars kan ju ett sätt vara att välja en enklare och billigare ring och sedan uppdatera den vid någon bröllopsdag. Antingen genom att genom köpa ännu en ny ring eller genom att sätta dit någon sten/fler stenar.

    Övriga smycken, återigen, kika om du har något hemma som du kan använda. Eller din mamma, syster, bästa vän osv kanske har något fint du kan låna :)

    Hår och smink kanske du kan göra själv? Eller få hjälp av någon fingerfärdig vän med. Där sparar du in många hundralappar.

    Om ni tänkt ha något brudfölje, klargör för dom redan från början om att dom får bekosta sina kläder själva om dom vill köpa något nytt. Det medför ju dock att dom måste få lite större svängrum i valet, men det brukar bli bra ändå.

    När ni kikar på lokaler kan det vara bra om ni redan bestämt er för hur ni vill ha middagen/festen. Då kan ni kika på om det finns plats för att duka en buffé, ha dansgolv, om det finns möjlighet att värma upp och varmhålla mat osv.

    Ska ni gifta er kyrkligt, och inte ha alkohol, så kanske att långa ett församlingshem kan vara något? Kika också på skolmatsalar, dom brukar inte kosta mkt att hyra och rymmer ju oftast många människor.

    Gör listor också, med vad ni vill ha med på ert bröllop och prioritera sedan. Vad är sådant ni måste ha med och sådant ni vill/önskar ha med. Börja med att se till att pengarna räcker till alla måsten och plocka sedan in så mkt ni kan från listan över saker ni vill/önskar ha med :) Sådant som är lite grädde på moset så att säga.

  • Äldre 11 Aug 16:38
    #4

    Maten är jättesvår för oss efter som vi inte är överens! vi har dock en vän till familjen som jobbat med catering som vi hoppas kan tänka sig att hjälpa oss med matbeslut och vara huvudansvarig i köket så blir det "hemlagat" i lokalen..

    Min styvmamma är scrapbookare och har massa små grejer hemma så förhoppningsvis så behöver vi inte köpa allt från grunden. Och mina 3 systrar är också pyssliga och kommer få hjälpa oss att göra dem. 

    Blommor tänker jag iallafall att det är fint att dekorera med ängsblommor. I brudbuketten skulle jag vilja ha pioner.. och det är det säsong för då. 

    Mannen tänker att hyra är det billigaste, men jag vet inte. Kollat runt och i vissa fall är det ju billigare att köpa begagnat. vilket jag inte är emot. mannen vill nog hyra oavsett. 

    De är redan inofficiellt pratade med. Och de vet att vi skulle ställa upp med samma sak. men vi ska såklart kontakta dem igen nu när datumet är satt! 

    I så fall skulle det bara bli en ring till mig, och jag är helt för en billigare ring. skulle nog känna mig alldeles för nervös om man gick omkring med 10 000+ på fingret. Och när jag tittat närmare så faller jag för de billigare. Men allt beror ju på hur de sitter på. För min del behöver det inte ens vara äkta fina stenar.. bara den passar mig!

    Hår och smink är jag kluven till. Jag kan bli en onödig perfektionist om jag ska fixa sånt själv när jag är nervös. Håret MÅSTE jag ha nån hjälp med. Sminket kan jag fixa själv bra bara jag får hjälp att säga till när det är nog och bra. 
    Funderar på om jag skulle gå till min frisör hemma för en vanlig klippning (hon har klippt mig i 10 år nu) och då kan jag ju rådfråga henne om frisyr tips! 

    Brudfölje vet jag inte om det blir. Skulle ha så svårt att välja nån. Och hade det blivit det skulle det nog vara systrarna och de är förinställda på att isof köper de det själv. De vill ändå klä sig i vårt färgtema...

    Kyrkligt blir det ju, och som tur är finns det jättemånga fina och billiga lokaler i området där vi vill gifta oss! Vi ska ta en tur och kika på dom senare denna månad! 

    Precis! Vi har räknat ut att vi med granit kommer kunna spara ihop ca 50 000 själva, och får vi nått bidrag av familjen är det bara en bonus! 

  • Äldre 11 Aug 16:39
    #5

    Men hur är det! Är buffé det billigaste?

    Mannen påstår att det  skulle bli dyrare efter som det är mer mat.... Eller att det blir för billigt för man måste spara in och servera det allra billigaste då...

  • Äldre 11 Aug 17:25
    #6

    Att hyra kläder är oftast lika dyrt ELLER dyrare än att köpa. 

    Du kan få en jättefin begagnad brudklänning för några hundralappar och du kan få en helt ny brudklänning för en tusenlapp. Att hyra kostar minst från tusen kronor och uppåt. 
    Köper du en klänning kan du alltid sälja den vidare och få igen pengarna du lagt ut. Eller du har möjligheten att behålla klänningen , sy om den till någon annan form av klänning och du kan njuta av den i flera år till.  

  • Äldre 12 Aug 16:20
    #7

    Vi gifte oss nu i helgen och vi hade buffé. Blev mycket lyckat ticke jag och vi var runt 70 personer men jag beställde mat till 63 och nu är hela kylen full av mat.

    Man kan spara ganska mycket på drickan om man åker till Tyskland, ja beroende på vart man bor i landet

  • Äldre 12 Aug 21:47
    #8
    tellinor skrev 2014-08-12 16:20:10 följande:

    Vi gifte oss nu i helgen och vi hade buffé. Blev mycket lyckat ticke jag och vi var runt 70 personer men jag beställde mat till 63 och nu är hela kylen full av mat.

    Man kan spara ganska mycket på drickan om man åker till Tyskland, ja beroende på vart man bor i landet


    Just alkohol ska vi inte köpa in, men har hört om Tyskland ja...

    Oj, beställde ni till färre?
  • Äldre 12 Aug 22:20
    #9

    Vi tänker lite som er. Vi kommer bjuda ca 60 med en budget på 35000 ungefär.


    Vi har tänkt hyra en bygdegård (några bekanta i närheten säger att det blir ungefär 1000dag så 3000kr för att förbereda på fredag och städa på söndagen). Oavsett pris så skulle vi nog valt en naturnära bygdegård.

    Vi har bestämt oss för buffé som vi troligtvis gör själv. Som du nämnde känns det bäst så med massa allergiker och så. Gluten, ägg, nötter, kött, laktos m.m....
    Men om vi skulle bjuda 120 hade nog vi prioriterat catering i budgeten.
    Så sm vi planerat tänkte vi hyra in 3 lokala ungdomar att värma och plocka fram/undan buffén. Av bekanta har jag hört att man inte ska snåla på "personal" så ta en eller två mer än vad man tror behövs. Speciellt om ni tänker som oss och tar hjälp av ungdomar.
    Men ta buffert från olika cateringföretag, har läst trådar här på bt där paren fått bra priser som verkligen varit värt att slippa stressen att göra allt själv. 


     


    Klänning kommer jag nog beställa från kina. Men då vill jag ha nåt simpelt och känner att jag har rätt goda sykunskaper för att kunna fixa eventuella fel.

    Min vigselring kommer nog gå på ca 6-7000 vilket för mig är att "unna" sig. Men då bör jag nämna att jag inte räknar in det i budget. Vi har separat ekonomi så ring och smink kommer jag "stå för själv". Klädkostnad för båda betalar vi tillsammans.
    Frisör  har jag gratis i släkten och blommor tänkte vi köpa från torget och göra själv. 
    Vi har naturtema i vit, grönt och brunt så det blir flaskor och burkar vi sparat hemma som vaser och sedan kvistar, ljusllingor och plankor till prydnad. Suprebillligt!

    Att inte ha en öppen bar tycker jag känns som en bra val! Samma här, möjligtvis lite (med låg alkoholhalt) till maten men eftersom ingen av oss dricker vin anske det bara blir öl eller cider.

    När jag börjar räkna så blir kostnader som smink, underkläder, spraytan (?) m.m rätt dyra i längden så bäst är nog att höra med bekanta, önska sig presenkort till jul och födelsedagar och sprida ut kostnaderna. Utifrån mig själv vet jag att en vanlig bh oftast blir 500kr när man har en ovanlig storlek så ett fint set för bröllopet blir nog riktigt dyrt... Så det kan jag köpa innan.
    Vi har massa vänner och släktingar som verkligen hjälpa till (praktiskt) så vi känner att det kommer gå  bra. Som er är vi musiker och har en vän som är fotograf. Ljudsystem kan vi nog låna med. 

  • Äldre 13 Aug 15:33
    #10
    ViskesLopme skrev 2014-08-12 22:20:31 följande:

    Vi tänker lite som er. Vi kommer bjuda ca 60 med en budget på 35000 ungefär.


    Vi har tänkt hyra en bygdegård. Oavsett pris så skulle vi nog valt en naturnära bygdegård.

    Vi har bestämt oss för buffé som vi troligtvis gör själv. 
    Men om vi skulle bjuda 120 hade nog vi prioriterat catering i budgeten.
    Av bekanta har jag hört att man inte ska snåla på "personal" så ta en eller två mer än vad man tror behövs. Speciellt om ni tänker som oss och tar hjälp av ungdomar.


    När jag börjar räkna så blir kostnader som smink, underkläder, spraytan (?) m.m rätt dyra i längden så bäst är nog att höra med bekanta, önska sig presenkort till jul och födelsedagar och sprida ut kostnaderna. Utifrån mig själv vet jag att en vanlig bh oftast blir 500kr när man har en ovanlig storlek så ett fint set för bröllopet blir nog riktigt dyrt... Så det kan jag köpa innan.
    Vi har massa vänner och släktingar som verkligen hjälpa till (praktiskt) så vi känner att det kommer gå  bra. Som er är vi musiker och har en vän som är fotograf. Ljudsystem kan vi nog låna med. 


    Bygdegårdarna kring där vi ska vara kostar mellan 500-1000 kr för hela helgen, vi har även möjlighet att vara gratis i mannens hemförsamlings lokal, men där var vi nyss på bröllop för vänner som kommer på vårat, så man skulle vilja ha nått "eget". 

    Vi kommer låna in hjälp även där från församlingen. Våra andra vänner som gift sig i området har fått gratis hjälp från församlings medlemmar (vuxna) så det kommer vi nog också få! 

    Vi kommer önska oss pengar till budgeten i jul och födelsedagspresenter. Hår ska jag kolla men hjälp av en vän som fixat bröllopsfrisyrer förut. Smink är jag duktig på själv, bara jag får hjälp att säga att det räcker nu (blir lätt "perfektionist" när jag blir nervös). PA och ljud får vi låna för max en 500 hunka av församlingen! 
  • Äldre 28 Aug 00:08
    #11

    Känns som om TID är det som gör att man kan spara pengar, att inte stressa utan göra som ni gjort- planera i god tid och tänka vad folk skulle tycka vore kul att hjälpa till med!


    Vi kommer ha hemmagjord flädersaft som brudskål- om man tycker det är kul att fixa mycket själv och det kan bli små mysiga projekt man gör tillsammans så är det ju oftast billigare än att köpa!

    Vi ska ha hundra gäster och tänkt en budget på 50.000. Men då ska vi varken hyra in DJ (får bli spotifyfest) , band, fotograf (min pappa fotar), jag kommer köpa min klänning begagnat ringarna kommer inte vara dyra (vi funderar tom att "bara" ha vigselringarna och lägga in varsin sten på insidan istället) och vi kommer laga mycket mat själva och med hjälp av familj.
    Jag är tveksam på om vi kommer lyckas hålla budgeten men min sambo är hoppfull :)

  • Äldre 29 Aug 07:11
    #12

    Vi hade en större budget, men valde att lägga mycket på t ex ringarna och snålade extremt på sådant som bara skulle användas en dag. Vi sparade på: buketten, brudklänningen, skorna, hår och smink, bröllopsnatten, fotograf och transport. Det enda vi skulle ha märkt skillnad på att lägga mer på var musiken. Vi hade inte behövt live band eller proffs DJ, men kanske bara någon som ansvarade för låtvalen och framförallt volymen. 

    Såhär sparade vi:

    Brudbuketten. Kolla in youtubevideos. Jag tog även en tvåtimmarskurs i blombinderi via groupon. Där lärde jag mig att vanlig kontorstejp är mycket lättare att jobba med för en nybörjare, håller lika bra och kostar mycket mindre än blomstertejp. Det var relativt lätt, kul och blev bra. Blomsterlandet hade mycket finare blommor än floristerna (i slutet av juli) och jag hade säkert kunnat få en fin bukett för någon hundralapp. Men jag valde helt på färg och känsla, så det blev väl 350:- inkl. ny sekatör, tejp och sidenband. (Då fick vi blommor över)

    Klänning beställde jag från lightinthebox. Mkt billigt, väldigt nöjd. :)

    Skor - alla fyra fick skor vi kan använda till vardags. Nu bor vi inte i Sverige, så vi har större användning av sommar/finkläder än andra, men särskilt mina vita ballerinaskor med stora pärlor på är jag så glad över att kunna ha till jobbet - de får mig att tänka tillbaka på bröllopet varje gång jag tittar ner. Om du har långklänning kan jag verkligen rekommendera skor som är sköna nog att ha hela långa bröllopsdagen!

    Hår och smink gjorde jag själv. Det jag gillade bäst med det var att det frigjorde hela förmiddagen. I stället för att stressa till en frisör kunde jag ta det mycket lugnare hemma (och binda brudbuketten).

    Bröllopsnatt på hotell fick vi av flera gäster som gått ihop. De hade varit på oss om vad vi önskade oss i flera månader. Vi har verkligen allt vi behöver, så det var svårt med önskelista. Vi fick inte veta vart vi skulle förrän på bröllopet - bara att vi inte skulle boka något själva. Det blev en fantastisk svit på Grand Hotel - väldigt minnesvärt och inget vi skulle ha unnat oss själva.

    Vi hade festen på en restaurang som fixade allt - inkl. bröllopstårta. Det blev billigare än att köpa allting för sig, och sparade väldigt mycket tid och bök. 

    Vi valde bort att ha fotograf under dagen och kommer att ha en fotosession i bröllopskläderna när vi är på smekmånaden i Japan i stället. I Asien är det vanligt med sådana, och betydligt billigare än Sverige. På bröllopet tog alla kort med mobilkameror + att vi hade två Fuji Instax kameror (typ polaroid) som barnen tog över. De bilderna hamnade direkt i gästboken. Inte alls samma sak som en proffsfotograf, men kul och minnesvärt. Och ett mindre moment att stressa över för oss. En rolig sak som jag inte hade tänkt på eller räknat med var att så många av våra gäster filmade delar av vigseln med sina iPhonekameror, så nu har vi massor av klipp på första kyssen, solosången, löftena och ringväxlingen ifrån olika vinklar. 

    Transport: Vi tog hyrbilen till kyrkan och mellan kyrkan och festen, och sedan taxi från festen till hotellet. Gästerna fick en rekommenderad SL-rutt + info om taxibolag och parkeringsplatser för de som inte ville åka kommunalt. Alla hittade fram och ingen klagade. :)

Svar på tråden Vad kan vi spara på och vart hittar man det?