• Äldre 10 Aug 21:36
    3084 visningar
    4 svar
    4
    3084

    Planering i första fasen

    Hej!
    Jag och min fästman planerar att gifta oss nästa sommar. Vi har nästan inga vänner som gift sig så vi har inte så många att få tips och råd från.
    Jag studerar och min kille arbetar heltid så vi vill försöka hålla oss till en hyfsat låg summa, men ändå inte snåla.
    Vi tänker oss cirka 70 gäster och gör gärna mat själva.
    Vad har ni för tips och erfarenheter? Hur bör vi tänka kring budget.

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Planering i första fasen
  • Äldre 10 Aug 21:41
    #1

    Hej!
    Grattis!

    Börja med att göra en ungefärlig budget, mkt lättare att prioritera då.
    Fundera på vad ni vill ha för bröllop, borgeligt/kyrkligt, fest hembygdsgård/slott, etc.
    Jag gjorde en budget i Excel där poster som mat, tårta, alkohol etc varieras efter antalet gäster.

    Det stora skulle jag säga är att välja dag och lokal, sedan kan man börja kika på allt annat runt omkring.

  • Äldre 10 Aug 21:44
    #2

    var inte rädd att köpa klänning begagnat! blocket eller köp o sälj på face, du kan fynda en riktigt fin klänning och spara tusenlappar på det! 

  • Äldre 10 Aug 22:44
    #3

    Vad kul! Grattis!
    Jag och min kille är 21 och 22 (unga JA men varit tillsammans i 5 år) och tänker gifta oss 2016.
    Vi studerar båda och jag blir färdig precis innan bröllopet.
    Det första vi (jag) gjorde var att tänka ut vår budget och vad som passar oss bäst.

    Ang. budget så tänkte jag att vi ska kunna spara lite till bröllop (som student behöver man ju spara till sommaren hela tiden så det blir inte så mycket över) så om vi sparar 15 000 på två år räcker det. Sen har vi båda två besparingar så där kan vi lätt ta 10 000 var, men tanken är att vi ska hålla oss till 35 000.

    Vi vill båda gifta oss borgligt och utomhus så då började vi kolla efter lokaler som matchade våra önskemål i trakten av vår släkt bor (vi vet inte var vi själva kommer bo då). Vi åkte till hembygdsgården jag bodde vid som liten och en park i närheten och det är perfekt för oss där.

    Tänkt vad ni vill prioritera. Mat, klänning, ringar, resa, boende åt gäster etc.
    Vi kommer laga maten själva då vi har så många allergiker att det känns bäst att ha buffé där vi har koll på gluten, ägg, kött och allt.

    Det jag kommit på nu att all "SMÅLYX" som jag ändå vill unna mig så som smink, spa, underkläder osv. blir rätt dyrt och jag hade helt och hållet glömt sådant först!
    Vi står i valet och kvalet om alkohol. Det kan bli dyrt och det sista jag vill är att nån (min mamma) blir berusad och obehaglig, sedan dricker ingen av oss två vin eller snaps så isåfall skulle det bli 4,5% öl och cider till maten. Ser framför mig hur några i min släkt skulle dricka nåt glas rött för mycket som annars händer ibland....

  • Äldre 11 Aug 10:36
    #4
    MalinUB skrev 2014-08-10 21:36:42 följande:

    Hej!
    Jag och min fästman planerar att gifta oss nästa sommar. Vi har nästan inga vänner som gift sig så vi har inte så många att få tips och råd från.
    Jag studerar och min kille arbetar heltid så vi vill försöka hålla oss till en hyfsat låg summa, men ändå inte snåla.
    Vi tänker oss cirka 70 gäster och gör gärna mat själva.
    Vad har ni för tips och erfarenheter? Hur bör vi tänka kring budget.

    Tacksam för tips!


    Bara ett råd: Vi hade också 70 gäster, och att göra mat till 70 personer är ett jättejobb. Jag säger inte att ni inte ska göra det men det är mycket annat att ordna med och för oss hade det varit en mardröm att ordna med all mat själva. Vi gjorde en egen förrätt och anlitade en cateringfirma som ordnade med buffé och tog hand om servering och disk. Ni ska kunna koppla av den dagen ni gifter er!
Svar på tråden Planering i första fasen