• Äldre 8 Aug 09:18
    4178 visningar
    8 svar
    8
    4178

    50 gäster 50 000

    Sitter här och försöker planera ett bröllop inför 2015. Men jag har nollkoll och vill få det ganska avslappnat och trevligt men med god mat.

    Det är dessutom vårt 10 års jubileum nästa år så det blir lite extra romance i det hela. Har kikat runt en del här på Bröllopstorget men det är svårt att hitta alla tips ändå. 

    Är det någon som känner igen sig inom samma ramar? Vart letar ni lokal, klänning, hur har ni gjort med små barn på bröllopsfesten? Ge gärna exempel på upplägg och lokal och mat :)

    Vill inte ha för mkt krusiduller och inte för traditionellt. Är jag helt ute och cyklar med budgeten?

  • Svar på tråden 50 gäster 50 000
  • Plätti­s
    Äldre 8 Aug 10:30
    #1

    Det roliga (och frustrerande) med bröllopsplanering är just att det går göra precis vad som helst av bröllopet. Romantiskt och avslappnat kan man få för 20 000 eller 200 000, det beror helt på vad man har för inställning och vad man känner för! 

    Vill ni laga mat och baka tårta själva? Det går spara pengar, men kan även dra iväg på kostnaderna och tar massor, massor, massor av tid. 

    Vår plan är att ha ett tvådelat bröllop, först vigsel med de allra närmaste och något att äta efteråt (vi har pratat om restaurangmiddag, men att ha picknick i parken jag spanat in vore fantastiskt trevligt också). Och sedan en stor fest med plockmat och dryck för alla vi känner. Vi har en hel del vänner, men även många som inte är så nära att vi skulle vilja bjuda dem på vårt bröllop. Då blir det här en praktisk lösning där vi inte behöver dra lika stenhårda gränser, och det kommer vara tillräckligt mycket fjärilar i magen ändå  

    Budget har vi inte spikat än, men då planen fortfarande var traditionellt bröllop med ca 60 gäster siktade vi på 50 000. Sedan vi kastade om planerna vet jag inte vad vi kommer landa på, men skulle tro att det blir ungefär samma summa och bara fler gäster. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Aug 11:07
    #2

    Å vad fint med picknick, det är en jätte bra idé. Men kommer ni vara i en allmän park på allmän plats då? Eller någon slags avgränsning?

    Vi träffades på Djurgården men där är allt ganska pricy...

  • Plätti­s
    Äldre 8 Aug 11:38
    #3
    50 gäster 50 000 skrev 2014-08-08 11:07:27 följande:

    Å vad fint med picknick, det är en jätte bra idé. Men kommer ni vara i en allmän park på allmän plats då? Eller någon slags avgränsning?

    Vi träffades på Djurgården men där är allt ganska pricy...


    Ja, det är en allmän park mitt i Umeå. Ganska lite använd under sommaren eftersom kommunen har byggt nya, finare parker. Det kostar lyckligtvis inget att vigas i vår park, jag har kollat Däremot får man leva med att enstaka pensionärer vandrar igenom och tittar på blommorna. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Aug 18:24
    #4

    vi har 40 gäster för 30 000. klänning på blocket, vi kommer hyra en byastuga (200kr/dygn) jag kommer sätta in stenar i förlovningsringen i stället för att köpa en toll ring (sparar ca 6000kr på det) . skogstema, så vi kommer ta MYCKET från skogen. och jag gör en hel del själv, gjort massa ljusstakar/lyktor och småvaser av småburkar och flaskor. Maten ska vi ta från Ica. ^^ 

  • Äldre 8 Aug 19:16
    #5

    det är ju det som är det kluriga med bröllop, det kan kosta precis hur mycket som helst - eller vara helt gratis..

    allt handlar om vad NI vill prioritera på ert bröllop och vad saker kan få kosta. 

    Och man får kanske jämföra priser och lära sig vad som kan vara vettiga kostnader. Har man en budget på 50.000 så kanske inte brudklänningen och ringen kan svälja en tredjedel av budgeten...  Då kanske man får finna sig i att klänningen och ringen blir vad man har råd med. 

    Ett tips är att ni sätter er ner och skriver en lista på vad ni verkligen absolut måste ha med på bröllopet - börja sedan titta runt på vad dessa saker kostar i verkligheten. Kanske ni får avstå vissa punkter för att ha råd med annat eller kanske inse att ni måste tänka om och dra ner kostnaden för någon punkt ni vill ha med. 

    Ett bra tips är också att på varje punkt tänka över tänkbara alternativ. Måste ni verkligen betala för allt ni vill ha? Måste allt köpas nytt? Finns det släkt, vänner, bekanta, kollegor, annat folk som kan hjälpa till på olika sätt?  Finns det en klänning du kan få ärva/låna? Kanske second hand? Kan någon ha en fin bil att skjutsa er i? Kan mormors fina dukar lånas? Kan någon låna ut en frack till din blivande man? Kan mamma låna ut sina skor? Syster kanske kan sminka?  osv osv osv...   

    Titta över alternativ , jämför priser och fråga runt - det är tre viktiga punkter för att få ihop sin budget. 

  • Äldre 10 Aug 15:26
    #6

    Du är inte ute och cyklar med budgeten. Den är väldigt lik våran och vi prioriterade att få ta det lugnt och äta god mat med våra nära och kära.

    Vi bor i en storstad så priserna på att hyra lokal hyfsat centralt med catering och personal är nästa lika hög som att hyra in sig på en restaurang. För oss diffade det på 5000kr med ca 50 gäster och då kände vi att det var betydligt skönare att bara hyra in sig och slippa allt krångel. 

    Våra kostnader var:

    Lokal, all mat, dricka med alkohol, städning, hyra, serveringspersonal  = 32.000kr 
    Klänning + skor = 5500
    Brudbukett = 1200kr
    Frisör = 1500kr
    Fotograf= 3500kr
    Trycksaker = 1500kr
    Dekorationer = 500kr

    ca 45 000

    Vi fick bröllopsnatten på hotell i present annars hade den kostat 1500kr. Mannen köpte  en kostym till ett annat tillfälle några månader innan så inte heller denna är medräknad (3500 kr ytterligare). Så lägg på dessa två ting och vi har gjort av med ca 50000 kronor. 

    Ringarna har vi inte räknat med då vi såg dem som gåvor till varandra. Hade vi haft tajt om pengar hade jag faktiskt nöjt mig med förlovningsringen och bara graverat in det nya datumet också. 

    Jag håller med föregående skribenter, ni som par måste sätta er ner och avgöra vad ni tycker är viktigt på ert bröllop. 

    Vi prioriterade att slippa göra en massa saker som har med festen att göra. Vi tyckte också att det var helt oacceptabelt att be släktingar och vänner att fixa  med en massa på festen, eller före och efter. Vi  ville att de skulle vara gäster som njöt av festen och inget annat. Jag har själv hjälpt till på oräkneliga fester och bröllop och man är inte gäst när man slavar vid dukning, matservering och vid efterstädningen. Jag hjälper gärna till om det gäller vänner eller släkt med dålig ekonomi men det måste vara rimligt. Visst vänner och släkt kan tycka att det är kul att vara involverade men det blir ändå saker man behöver hjälp med trots att man hyr in sig. 

  • Äldre 10 Aug 18:36
    #7

    Tack så mkt för era svar. Jag håller på att bli tokig, jag letar och leta efter lokaler men finne ringa som är passande. Dessutom vill man att maten ska hålla en ganska bra klass. Bor i Sthlm, så allt är så dyrt runt om.

    Jag vill inte att någon ska hjälpa till och jag vill inte heller vara för mkt i centrum (svårt när man är brud:P)så jag är jätte nervös, men jag vill ha en fest och att allt ska bli kul.

    Har någon haft en fest i tält?

  • Äldre 10 Aug 18:47
    #8

    Jag bor också i sthlm och tycker jag har scannat igenom hur mycket som helst. Är inte jätteintresserad av att ha en stor fest men vill ändå träffa alla. Vi har löst det med att bjuda alla vi vill (ingen gräns) till vigseln i Seglora kyrka på skansen. Därefter bjuder vi på bubbel och bröllopstårta för de närmsta (ca 50 st) och på kvällen går vi ut och äter med våra familjer (15 pers). Det fungerar bra för oss och blir inte heller dyrt då vi äter tårtan på festvåning på skansen.

    Men jag har kollat runt en hel lokaler i sthlm och här kommer några tips:
    - Kajakcafét på Kungsholmen har väldigt billiga buffer och det ligger hyffsat centralt. tror de kostade runt 250 kr st och enligt andra trådar här ska de vara bra.
    - På långholmen hyr man ut folkskolan för 15 000. Är iof väldigt mycket pengar men man får ta dit mat och dryck själv vilket drar ner på kostnaderna sedan.

    Hittade fler lokaler centralt i sthlm (men man vill ju gärna ha lite grönt och fint tycker jag, inte vallhallavägen precis) men kommer inte ihåg. Googla lite så hittar man. Vet också att det låg lite olika lokaler på Skeppsholmen!

Svar på tråden 50 gäster 50 000