• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 3 Aug 22:29
    4530 visningar
    6 svar
    6
    4530

    Sluta med p-stav

    Hej!

    Jag har sedan tre år snart kört med p-stav, och har väl egentligen alltid känt att det är något som inte stämt. Jag har känt mig nere och extremt lättirriterad. Blir arg på saker som jag aldrig i mitt liv hade reagerat på förut. Tre år är ändå en ganska lång tid och jag har blivit extremt bekväm med den. Men nu funderar jag på att plocka ur den och så får jag och min partner köra på kondom. Är det någon som testat det? Är inte superförtjust i kondomidéen, men tänker att det är för en kort period. För om det var p-staven som gjorde mig galen så tänker jag återgå till de p-piller jag tog innan staven. Kondom känns så trist på något sätt, speciellt när man inte använt det på tre år liksom. Så någon som har samma erfarenhet?

  • Svar på tråden Sluta med p-stav
  • Anonym (Avbru­tet)
    Äldre 3 Aug 22:41
    #1

    Jag testade massa olika p-piller och vantrivdes med alla. Hatade också tanken på att manipulera kroppen med hormoner. Skaffade dock hormonspiral, och hatade varje sekund. Men pga lathet och rädsla (var tvungen att sövas för att få in spiralen) hade jag kvar den i alla fem år. När den till slut togs ut sa vi att vi skulle köra kondom, men det funkar inte för mannen. Så i fem år har vi kört avbrutet. Inget jag rekommenderar, men det är min erfarenhet av ämnet. :)

  • Anonym (Koppa­rspira­l)
    Äldre 3 Aug 22:52
    #2

    Jag har använt kopparspiral, fungerar hur bra som helst om man står ut med att man blöder lite mer och har mer mensvärk än tidigare.

  • Anonym (Hormo­nfri)
    Äldre 4 Aug 12:05
    #3

    Jag har provat det mesta, men mår dåligt av alla sorters hormonella p-alternativ. Går upp i vikt, blir nedstämd, lättirriterad, får akne, huvudvärk... listan bara fortsätter. 

    För några år sedan bytte jag till pessar, det fungerade jättebra för oss. Du kan sätta in det ett par timmar innan, och behöver inte ta ut det förrän morgonen efter. Lite krångligt att få till tekniken, men det gav sig efter ett par dagar. Varken jag eller min man kände av pessaret alls under samlag. 

    Jag kan inte förstå varför hormonfria alternativ så sällan föreslås av sjukvården. 

  • Anonym (Hormo­nmonst­er)
    Äldre 4 Aug 13:02
    #4

    Jag har hormonspiral för andra gången just nu. Tidigare har jag kört med p-piller, både kombinerade och minipiller. Båda två har varit skit på sina sätt, men hormonspiralen har varit bästa alternativet för mig då det inte påverkat hormonerna i resten av min kropp särskilt mycket. All min pms är borta, eller åtminstone starkt förminskad. Dessutom slipper jag min migrän som annars alltid kommer vid ägglossning. 

    Första gången jag hade spiral fungerade den i 2,5 år, sedan avtog effekten och jag fick migrän igen, plus att mina blödningar återkom (1,5 år utan var rena semestern!). Jag plockade ut den och i ungefär ett år använde vi kondom. Det var helt makalöst tråkigt, och efter de första gångerna sa jag till min blivande att det kändes som att vara otrogen. Lyckligtvis förstod han vad jag menade och höll med. Vi kombinerade kondom och avbrutet, men efter min mens blev jättesen vid ett tillfälle (på grund av stress) så bestämde vi oss för att spiral inte är så dumt, även om den bara räcker i några år. 

    Det är väldigt olika vad som fungerar, och det låter som att du precis som jag är känslig mot hormoner. Då kan spiral vara ett alternativ, antingen kopparspiral som är helt hormonfri, eller hormonspiral som har en lokal verkan istället för något som skickar ut hormoner i hela kroppen. Men det gör ont att sätta in den. 

  • Äldre 4 Aug 19:39
    #5

    Jag provade flera olika p-piller och mådde otroligt dåligt av de. Till slut bad min kille mig att sluta med p-piller för han såg hur dåligt jag mådde samt att det gick ut över vår relation. Så nu kör vi kondom och har gjort i snart 4 år. Visst är det bra mkt bättre utan kondom men samtidigt mår jag mycket bättre utan hormoner. Vi fuskar lite och kör även på säkra perioder.

    Vi har även sagt att när vi har fått de barn vi vill ha, så kommer min blivande att sterilisera sig.

  • Äldre 4 Aug 19:40
    #6

    Jag provade flera olika p-piller och mådde otroligt dåligt av de. Till slut bad min kille mig att sluta med p-piller för han såg hur dåligt jag mådde samt att det gick ut över vår relation. Så nu kör vi kondom och har gjort i snart 4 år. Visst är det bra mkt bättre utan kondom men samtidigt mår jag mycket bättre utan hormoner. Vi fuskar lite och kör även på säkra perioder.

    Vi har även sagt att när vi har fått de barn vi vill ha, så kommer min blivande att sterilisera sig.

Svar på tråden Sluta med p-stav