• Äldre 3 Aug 20:43
    8733 visningar
    8 svar
    8
    8733

    Brutalt ärliga åsikter om mitt tal till min blivande man?

    XXXXX


    Jag vill inleda vårt äktenskap med några väl valda ord som faktiskt kommer ifrån Haakons tal till Mette-Marit.


    ?Jag tror inte jag har varit så svag och aldrig så stark som när jag varit tillsammans med dig.
    Jag tror inte jag har varit så uppfylld av kärlek som tillsammans med dig?


    Jag är inte sportkunnig. Och ingen vandrande nhl-uppslagsbok heller. Jag har absolut inget bollsinne eller kunskap om vare sig fotboll,  hockey eller annat i samma kategori.
     Jag tror att alla vet det inte riktigt är min grej ;)


    Men jag kan en massa annat. Jag hoppas du kan hålla till godo med det?


    För ett tag sedan pratade vi om varför man tycker om någon. Och framförallt varandra. Jag svarade lite flyktigt och bytte samtalsämne.
    Sanningen är den att jag redan då hade filat på vad jag denna dag skulle säga till Dig. Och att svaret inte heller är av det slag man sluddrar ur sig över en kall öl och lite jordnötter?



    Så varför?  Varför sa jag JA idag?


    Du kom in i mitt och XXXXX liv för ganska precis 7 år sedan. Vi behövde dig som mest då och du gjorde oss till en trygg, perfekt liten familj. Du var pusselbiten som fattades.
    Jag älskar vardagen med Dig. På nått sätt får vi alltid ihop vardagspusslet och du backar aldrig för något, allt går alltid att lösa för Dig. Stunderna efter middagsmaten är bäst. Då vi ibland kan bli sittande i timmar och bara prata om allt eller inget. Bara du och jag.


    Jag älskar Dig för att du aldrig har brytt dig i blodsband eller ?ditt eller mitt?. Du behandlar alla med respekt och nekar aldrig någon hjälp. Du är snäll. Ofta kanske för snäll ;)


    Jag älskar Dig för att du får mig att vilja vara en bättre människa. Utan dig hade jag inte varit densamma.
    Jag älskar Dig för att du accepterar mig precis som jag är. Du har aldrig försökt att ändra på mig och vi känner varandra inifrån och ut. Ibland tror jag däremot att du känner mig bättre än vad jag själv gör.


    Det sägs att ingen är perfekt. Men för mig kommer Du alltid att vara perfekt.
    Dessutom är det inte alla som frivilligt ställer som och diskar efter min framfart i köket ;)
    Att dela ett hem med dig är enkelt. Vi har alltid hjälpts åt. Fast det kanske är en evig duell om vem som damsuger bäst?

    Jag älskar Dig för att du är min bästa vän, min bästa andra hälft och att vi kompletterar varandra. Eller du mig. Det jag inte klarar av själv har du alltid hjälpt mig med. Du har alltid tagit hand om mig och jag hoppas att du känner jag även vill ta hand om dig?


     Jag är ganska säker på att jag kan tala för hela min familj då jag säger att du är alla Johan som alltid finns där då dom hojtar om hjälp. Du är någon man kan räkna med. Någon man känner sig trygg med. Du är Min klippa i väder och vind. Du är en bra människa, vän, granne och arbetskamrat. Samt en massa, massa annat. Du är omtyckt av alla.

    Vår utgångsmusik i kyrkan, Faithfully står för kärlek, längtan och trohet.
    Jag minns första gången du spelade den för mig. Det var efter en blöt lördagskväll. Sedan dess var den given som en av våra bröllopssånger. Det är vår sång.


    Jag är så stolt över att få ha blivit din fru.
    Jag är stolt över att få ingå i din familj.


    Jag är stolt över att få vara Din.

    ÅSIKTER, TIPS, RÅD????

  • Svar på tråden Brutalt ärliga åsikter om mitt tal till min blivande man?
  • Äldre 3 Aug 21:39
    #1

    Superfint men liiiiiite för långt för min smak :) är av åsikten att har man något älta att säga behövs det väldigt få ord. Och jag hade skippat biten om Haakon och Mette-Marit, det är svårt stt veta vilken del som är "deras" och ett sånt tal bär ju vara personligt och inte baserat på någon annans? Och jag hade skippat delen om att han är för snäll :) förstår ta det är med glimten i ögat men ändock, det ligger en viss kritik i det....

    Så fint med tal även till brudgummen :)

  • Äldre 3 Aug 21:40
    #2

    Äkta, inte älta..

  • Äldre 3 Aug 22:39
    #3

    väldigt för långt enligt min åsikt. 

    tal som handlar om kärlek behöver inte vara så långa.  

    och skippa refensen till Haakon och Mette-Marit.  Det här är ER dag så använd egna ord.   Vill du använda frasen som sas i deras tal så gör det men gör den till dina egna ord istället. 

    och korta ner det! 

  • Äldre 3 Aug 23:11
    #4

    Då jag läste det igen kanjag inte annat än hålla med. Imorgon blir det kortare:)

  • Äldre 4 Aug 15:02
    #5

    Vad jag tycker är personligt och i och med att jag inte känner er så hoppas jag att du förstår om jag ifrågasätter vissa saker.

    -----------------------


    XXXXX


     


    Jag vill inleda vårt äktenskap med några väl valda ord som faktiskt kommer ifrån Haakons tal till Mette-Marit.


    ?Jag tror inte jag har varit så svag och aldrig så stark som när jag varit tillsammans med dig.
    Jag tror inte jag har varit så uppfylld av kärlek som tillsammans med dig?


    Jag är inte sportkunnig. Och ingen vandrande nhl-uppslagsbok heller. Jag har absolut inget bollsinne eller kunskap om vare sig fotboll,  hockey eller annat i samma kategori.
     Jag tror att alla vet det inte riktigt är min grej ;)


    Men jag kan en massa annat. Jag hoppas du kan hålla till godo med det?
    (varför skriver du detta, känns som om du ursäktar och placerar dig själv lägre inför honom, skriv om och formulera annorlunda, skulle hellre placerat det längre ner med.)


    För ett tag sedan pratade vi om varför man tycker om någon. Och framförallt varandra. Jag svarade lite flyktigt och bytte samtalsämne.
    Sanningen är den att jag redan då hade filat på vad jag denna dag skulle säga till Dig. Och att svaret inte heller är av det slag man sluddrar ur sig över en kall öl och lite jordnötter?


     



    Så varför?  Varför sa jag JA idag?


     


    Du kom in i mitt och XXXXX liv för ganska precis 7 år sedan. Vi behövde dig som mest då och du gjorde oss till en trygg, perfekt liten familj. Du var pusselbiten som fattades.
    Jag älskar vardagen med Dig. På nått sätt får vi alltid ihop vardagspusslet och du backar aldrig för något, allt går alltid att lösa för Dig. Stunderna efter middagsmaten är bäst. Då vi ibland kan bli sittande i timmar och bara prata om allt eller inget. Bara du och jag.


    Jag älskar Dig för att du aldrig har brytt dig i blodsband eller ?ditt eller mitt?. Du behandlar alla med respekt och nekar aldrig någon hjälp. Du är snäll. Ofta kanske för snäll ;)


    Jag älskar Dig för att du får mig att vilja vara en bättre människa. Utan dig hade jag inte varit densamma.
    Jag älskar Dig för att du accepterar mig precis som jag är. Du har aldrig försökt att ändra på mig och vi känner varandra inifrån och ut. Ibland tror jag däremot att du känner mig bättre än vad jag själv gör.


     


    Det sägs att ingen är perfekt. Men för mig kommer Du alltid att vara perfekt.
    Dessutom är det inte alla som frivilligt ställer som och diskar efter min framfart i köket ;) (Så du gifter dig med honom för att han städar upp efter dig, ogillar den raden, vet inte varför men känns fel)
    Att dela ett hem med dig är enkelt. Vi har alltid hjälpts åt. Fast det kanske är en evig duell om vem som damsuger bäst?

    Jag älskar Dig för att du är min bästa vän, min bästa andra hälft och att vi kompletterar varandra. Eller du mig. Det jag inte klarar av själv har du alltid hjälpt mig med. Du har alltid tagit hand om mig och jag hoppas att du känner jag även vill ta hand om dig?


     Jag är ganska säker på att jag kan tala för hela min familj då jag säger att du är alla Johan som alltid finns där då dom hojtar om hjälp. Du är någon man kan räkna med. Någon man känner sig trygg med. Du är Min klippa i väder och vind. Du är en bra människa, vän, granne och arbetskamrat. Samt en massa, massa annat. Du är omtyckt av alla.

    Vår utgångsmusik i kyrkan, Faithfully står för kärlek, längtan och trohet.
    Jag minns första gången du spelade den för mig. Det var efter en blöt lördagskväll. Sedan dess var den given som en av våra bröllopssånger. Det är vår sång.


    Jag är så stolt över att få ha blivit din fru.
    Jag är stolt över att få ingå i din familj.


    Jag är stolt över att få vara Din.

    I övrigt är det fint menat men jag tycekr du skall lägga om texten och korta ner det. Skall ge dig ett exempel strax på vad jag menar. ALLTSÅ INTE  ATT DU SKALL GÖRA SÅ men så du förstår vad jag menar när jag skriver som jag gör

     


    Live free, ride free
  • Äldre 4 Aug 15:29
    #6

    Jag menade liknande, fast på ditt sätt

    XXXXX


    Jag tror inte jag har varit så svag och aldrig så stark som när jag varit tillsammans med dig.Jag tror inte jag har varit så uppfylld av kärlek som tillsammans med dig?


    För ett tag sedan pratade vi om varför man tycker om någon. Och framför allt varför vi tycker om varandra. Jag svarade dp lite flyktigt och bytte samtalsämne.
    Sanningen är den att jag redan då hade tänkt på vad jag skulle vilja säga till dig denna dag. Och att svaret inte heller är av det slag man vill utrycka efter en öl och lite jordnätter.

    Så varför?  Varför sa jag JA idag?

    Du kom in i mitt och XXXXX liv för ganska precis 7 år sedan då vi behövde dig som mest, du kom och gjorde oss till en trygg och perfekt liten familj. Du var den pusselbiten som fattades oss. Du accepterade oss, mig som den jag är. Du bryr dig inte om blodsband eller vad som är mitt eller ditt. Du är hälpsam mot mig och andra, man kan alltid hojta till och få din hjälp. Du är den klippa som jag kan hålla mig fast vid i alla väder. DU får mig att vilja vara en bättre människa, med dig ÄR jag en bättre människa.

    Man säger att ingen är perfekt. Men du är perfekt för mig, eller så är vi perfekta för varandra. För att dela livet med dig är enkelt, vi hjälps åt, jag lagar maten och du diskar efter orkanen i köket, vi städar ihop dock är jag bäst på att damsuga oavsett vad du säger.


    SÅ. Jag säger JA för att du är min bästa vän, för att jag älskar dig, för att du kompletterar mig, för att du tar hand om mig och finns för mig, på samma sätt som jag vill finnas för dig. Med dig känner jag mig trygg. Med dig är jag stolt över att få bli kallad för din fru, jag är stolt för att få ingå i din familj.Jag är stolt för att få vara din.

    Därför säger jag JA till dig.





    Live free, ride free
  • Äldre 4 Aug 20:12
    #7

    Nightrod

    Oj!!! Tack!!!

    Jag klickade inte med talet och känns så mkt bättre då du "skrev om" det!!

    Tack

  • Äldre 5 Aug 11:13
    #8
    FruR skrev 2014-08-04 20:12:14 följande:

    Nightrod

    Oj!!! Tack!!!

    Jag klickade inte med talet och känns så mkt bättre då du "skrev om" det!!

    Tack


    det var så lite så.
    :)
    Live free, ride free
Svar på tråden Brutalt ärliga åsikter om mitt tal till min blivande man?