• Anonym (Rådvi­ll)
    Äldre 2 Aug 22:34
    3120 visningar
    9 svar
    9
    3120

    Kommer jag ångra mig?

    Jag och min blivande gifter oss om en vecka. En enkel ceremoni med två vittnen som är nära vänner. Ingen av oss är troende så det var ett enkelt val för oss att ta det beslutet. Men nu börjar en massa tankar dyka upp i mitt huvud och jag behöver lite peppning.

    Barnen kommer inte att vara med. Mitt barn från ett tidigare förhållande är hos sin pappa och vårat gemensamma barn kommer att få vara hos mormor eller farmor. Mitt barn frågar då och då när vi ska gifta oss och jag får känslan av att hon vill vara med och kommer bli ledsen när vi berättar för henne att vi har gift oss. Anledningen till att vi inte vill ha med barnen är för att det endast tar 20 min, mitt barn sedan tidigare är överaktiv och har extremt svårt för att vara stilla i mer än 2 min. Vårat gemensamma barn är inte ens ett år så då måste vi ha med någon som passar henne. Gör vi rätt?

    Sen är det en massa andra smågrejer. Vi gifter oss för att förenkla en massa saker men samtidigt så kan jag känna nu att jag kanske hade velat beställa en fin bukett istället för att försöka binda en själv (dömt att misslyckas), gått till frisören för att fixa håret då jag aldrig har lagt ner tid på att bry mig om sådant tidigare och är kass på det, kanske beställt en liten tårta till oss istället för att göra en själv osv.

    I samband med alla dessa tankar så börjar jag undra om jag ens vill gifta mig... Det blir andra gången för mig (första för honom) och jag vill inget annat än att det ska hålla livet ut men ändå brottas jag med tanken om att ha två skilsmässor i bagaget. Dumt att ens tänka tanken, jag vet!

    Jag har även frågat om han vill skriva äktenskapsförord då han har en del pengar och kommer att ärva en del men han byter samtalsämne varje gång.

    Råd? Pepp?

  • Svar på tråden Kommer jag ångra mig?
  • Äldre 2 Aug 23:25
    #1

    Först och främst: vad roligt att ni ska gifta er!
    Men vad jobbigt för dig med alla grubblerier så här strax inpå. Ett bröllop är ett bröllop, även om det sker i all enkelhet, så jag förstår till fullo att du oroar dig så här i sista minuten. Man vill ju inget hellre än att allt känns rätt den stora dagen. Så jag tror att det är rätt vanligt med funderingar om man verkligen tänkt rätt inför bröllopet.

    Är jättesvårt att ge andra råd. Det är ju för dig och din partner som det ska kännas rätt. Det känns som att det är ditt äldre barn som ger mest huvudbry. Vill du ha med henne? Ni har valt en enkel cermoni med två vittnen. Jag tänker att om det är viktigt för dottern att få vara med, och viktigt för dig att ha henne med, så gör det kanske inte så mycket om hon "stör" lite under cermonin. Era nära vänner känner antagligen till hennes problematik och har förhoppningsvis förståelse för det, och vigselförrättaren har säkert också förståelse om hen informeras innan. Nackdelen blir kanske att fokus flyttas från er och att ni går miste om den intima stund som det lilla bröllopet kan innebära. Eller så blir det inte alls så, utan dottern klarar det galant
    Vad gäller ettåringen så kommer hon ju inte ha någon behållning av bröllopet och inget minne av det, så där känns det helt ok att lämna henne hemma tycker jag.

    Vad gäller frisyr, bukett etc så tycker jag att du ska unna dig lite extra om det känns viktigt för dig. Bara för att cermonin ska bli enkel med få gäster behöver det inte betyda att du inte ska få vara lika tjusig som en brud på ett stort bröllop Det känns som att du tänkt dig ett litet bröllop utan alltför stort fokus på er, men att du nu börjat känna att det vore roligt med lite extra. Om ni har knaper budget kanske du kan välja ut något som känns extra viktigt och satsa på det.

    Hoppas du landar i vad som känns rätt för er!

  • Himla
    Äldre 3 Aug 07:34
    #2

    Låter mer som ett praktiskt arrangemang än en vigsel när du pratar om det. Jag skulle inte vilja gifta mig så men det är jag. Tycker du ska prata igenom det med din sambo om hur du känner. Oavsett av vilken anledning man gifter sig så tycker i alla fall jag att det är viktigt att känna att det är ens bröllopsdag. Inte något som ska genomföras så smärtfritt och enkelt som möjligt bara för att slippa allt runtikring. Skilsmässa kan det alltid bli, men det är ju inte tanken när man gifter sig så det tycker jag du ska släppa. Förstår din rädsla. Jag tycker ni ska ha ditt barn med och köp en bukett om du hellre vill ha det, det finns billiga. Du ska vara nöjd inte orolig. Lycka till.

  • Äldre 3 Aug 11:43
    #3

    det känns lite som att du inte har det bröllop du egentligen skulle vilja ha?

    Känns mer som en praktisk handling än som att ni ska gifta er av kärlek.  

    Även om ni gifter er borgerligt finns det inget som säger att det måste bli avskalat och stelt.  Känns kläder och blommor viktiga så måste dom också få vara viktiga.

    Tänk på att det här är något ni inte kan ångra i efterhand, bröllopet blir som det blir utefter hur ni planerat det.  Är det saker nu som känns tveksamma kommer du förmodligen att ångra dom i efterhand och gräma dig länge över det.  

  • Äldre 3 Aug 12:54
    #4

    Mina barn är 4mån och 2,5år och jag skulle aldrig vilja gifta mig utan dem närvarande...hur stökig de än är. Håller med ovanstående, låter inte som något kärleksfullt bröllop och inte heller som något du vill...

  • Anonym (Maja)
    Äldre 3 Aug 13:24
    #5

    Vill du verkligen gifta dig för att bli av med massa praktiska saker?  

    Vill du inte hellre gifta dig av kärlek och för att du vill leva med mannen resten av ditt liv? 

    Du verkar lessen tycker jag och kanske ska ta dina tankar på allvar. 

    Förstår din sambo vad ett äktenskapsförord innebär?  En man som inte vill skriva under ett sådant när han ändå har en del pengar med sig in känns inte helt klockrent, men det kan förstås bero på att han kanske inte förstår vad det innebär.

    Jag har själv ett barn med särskilda behov och jag hade utan tvekan haft med barnet på bröllopet (vilket jag också tänker ha, vi gifter oss i kyrka) , jag hade förklarat för vigselförättaren att barnet kanske kan störa så den förstår om det skulle inträffa något. Känns det inte okej att lämna bort det barnet så gör det inte.  

  • Anonym (Rådvi­ll) Trådstartaren
    Äldre 3 Aug 20:41
    #6

    Nu känns det som att det gick lite åt fel håll i tråden. Självklart gifter vi oss för att vi älskar varandra och inte enbart pga praktiska orsaker. Det vi däremot inte vill ha är ett stort och pampigt bröllop med en massa uppståndelse då ingen av oss tycker om att stå i centrum. Det var dumt formulerat av mig.

    Hur som helst så har jag iaf pratat med en florist och imorgon bitti ska jag till blombutiken och diskutera bukett. På fredag har jag bokat tid för nagelförlängning och på lördag förmiddag kommer en tjej som är grym på smink och håruppsättningar. Funderade en del igår kväll och kom fram till att jag ändå vill vara fin denna dag. Fotograf är bokad sedan ett bra tag tillbaka. Vi har inte haft någon direkt budget utan har köpt de kläder vi gillar och tycker är fina. Samma sak med min ring som jag har specialbeställt efter mina önskemål.

    Jo, min sambo förstår mycket väl vad ett äktenskapsförord innebär. Mycket av pengarna han har fick han genom en lägenhetsförsäljning som han gick en hel del plus på som jag hjälpte honom med så han tycker att pengarna även är mina.

    Har pratat med min sambo och sagt att jag vill ha med barnen och han förstod mig helt och hållet så nu känns mitt hjärta lite lättare. :) Så det blir även lite shopping av klänningar till dem.

    Tack för en del kloka ord och råd! :)

  • Äldre 3 Aug 21:05
    #7
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-08-03 20:41:20 följande:

    Nu känns det som att det gick lite åt fel håll i tråden. Självklart gifter vi oss för att vi älskar varandra och inte enbart pga praktiska orsaker. Det vi däremot inte vill ha är ett stort och pampigt bröllop med en massa uppståndelse då ingen av oss tycker om att stå i centrum. Det var dumt formulerat av mig.

    Hur som helst så har jag iaf pratat med en florist och imorgon bitti ska jag till blombutiken och diskutera bukett. På fredag har jag bokat tid för nagelförlängning och på lördag förmiddag kommer en tjej som är grym på smink och håruppsättningar. Funderade en del igår kväll och kom fram till att jag ändå vill vara fin denna dag. Fotograf är bokad sedan ett bra tag tillbaka. Vi har inte haft någon direkt budget utan har köpt de kläder vi gillar och tycker är fina. Samma sak med min ring som jag har specialbeställt efter mina önskemål.

    Jo, min sambo förstår mycket väl vad ett äktenskapsförord innebär. Mycket av pengarna han har fick han genom en lägenhetsförsäljning som han gick en hel del plus på som jag hjälpte honom med så han tycker att pengarna även är mina.

    Har pratat med min sambo och sagt att jag vill ha med barnen och han förstod mig helt och hållet så nu känns mitt hjärta lite lättare. :) Så det blir även lite shopping av klänningar till dem.

    Tack för en del kloka ord och råd! :)


    sådär ja, du låter genast mycket gladare!  

    grattis till bröllopet och se till att njuta nu av sista förberedelserna!
  • Äldre 3 Aug 21:17
    #8

    Vad bra att du tog tag i de där sakerna du egentligen inte var nöjd med :) klart man kan vara fin även om man inte har ett stort pampigt bröllop! Lycka till med allt!

  • Himla
    Äldre 4 Aug 08:29
    #9
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-08-03 20:41:20 följande:

    Nu känns det som att det gick lite åt fel håll i tråden. Självklart gifter vi oss för att vi älskar varandra och inte enbart pga praktiska orsaker. Det vi däremot inte vill ha är ett stort och pampigt bröllop med en massa uppståndelse då ingen av oss tycker om att stå i centrum. Det var dumt formulerat av mig.

    Hur som helst så har jag iaf pratat med en florist och imorgon bitti ska jag till blombutiken och diskutera bukett. På fredag har jag bokat tid för nagelförlängning och på lördag förmiddag kommer en tjej som är grym på smink och håruppsättningar. Funderade en del igår kväll och kom fram till att jag ändå vill vara fin denna dag. Fotograf är bokad sedan ett bra tag tillbaka. Vi har inte haft någon direkt budget utan har köpt de kläder vi gillar och tycker är fina. Samma sak med min ring som jag har specialbeställt efter mina önskemål.

    Jo, min sambo förstår mycket väl vad ett äktenskapsförord innebär. Mycket av pengarna han har fick han genom en lägenhetsförsäljning som han gick en hel del plus på som jag hjälpte honom med så han tycker att pengarna även är mina.

    Har pratat med min sambo och sagt att jag vill ha med barnen och han förstod mig helt och hållet så nu känns mitt hjärta lite lättare. :) Så det blir även lite shopping av klänningar till dem.

    Tack för en del kloka ord och råd! :)


    Härligt! Klart att ni gifetr er av kärlek, det fattade jag. Men skönt att du tog dig tid att lyssna till ditt inre. Det ska ju vara en underbar dag, oavsett stort eller litet bröllop. Härligt att barnen får vara med, ni är ju trots allt en familj :)

Svar på tråden Kommer jag ångra mig?