• Äldre 1 Aug 21:56
    113385 visningar
    467 svar
    467
    113385

    Umeåbrud 2015

    Här tänkte jag starta en allmän tråd för oss som gifter sig i eller omkring Umeå. Kanske hemmahörande i Umeå men gifter sig någon annan stans.

    Vårt bröllop blir i maj 2015 och redan nu är planeringen i full gång. Vad har ni för drömmar och tankar kring ert bröllop?

  • Svar på tråden Umeåbrud 2015
  • Äldre 30 Jul 11:55

    Har ringt runt till alla möjliga insatser idag. Vi ska skjuta upp några rislampor på lördag och var ju som tvungen att kolla med tillstånd för att skjuta upp dem...

    Ringde kommunen, polisen, flygplatsen...ingen av dem hade en aning om vad rislampor är. Hamnade tillslut på FLYGTORNET här i Ume och fick prata med en jätte trevlig kvinna där, som gav oss ett ok bara vi ringer och kollar innan så att det är ok med dem, att de inte är nå ambulansflyg/helikopter som kommer flyga just då!

    Sen har jag en retande hals som oroar mig lite...men mycket te kommer det bli nu!

  • Plätti­s
    Äldre 30 Jul 12:54

    Jag har inte hört att man måste ha tillstånd för det, men det kanske beror på hur många och var man är.

    Min hals bråkade innan bröllopet också, men jag tror att det var mest stress. Ett hett tips är att göra te av ingefära, honung och citron. Jag brukar hacka ingefäran och låta den dra i hett vatten, klämma ner lite citronjuice och röra i lite honung. Det lugnar halsen på nolltid


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Aug 19:52

    Åååå vilken underbar dag vi hade i lördags, helt perfekt förutom att min mamma började kräkas efter efterrätten och åkte hem :( vi är så nöjda och alla våra gäster är jätte nöjda! På fredag ska vi på Sandro och kolla på bilderna, vi är supernöjda med vår fotograf, vi kände oss jätte avslappnade med hon och hon va jätte social och lätt att ha att göra med :)

  • Äldre 4 Aug 20:28

    Grattis! :)


    Mirred skrev 2015-08-03 19:52:16 följande:

    Åååå vilken underbar dag vi hade i lördags, helt perfekt förutom att min mamma började kräkas efter efterrätten och åkte hem :( vi är så nöjda och alla våra gäster är jätte nöjda! På fredag ska vi på Sandro och kolla på bilderna, vi är supernöjda med vår fotograf, vi kände oss jätte avslappnade med hon och hon va jätte social och lätt att ha att göra med :)


  • Äldre 6 Aug 10:53

    Hanna80: fick du hem nytt personbevis när namnbytet gått igenom? El hur fick du veta att det var klart?

  • Plätti­s
    Äldre 6 Aug 11:34

    Det ska tydligen gå kolla på ratsit.se, där står det Skatteverket registrerat båda som gifta också. Jag har fortfarande inte blivit registrerad som gift eller bytt efternamn än.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 6 Aug 12:15

    Jag loggade in på Skatteverkets hemsida och laddade ner personbeviset och kunde då se när namnet ändrades. Efter det tog det ytterligare några dagar innan det kom ett papper från Skatteverket. Så 24 dagar innan namnet ändrades och kanske 27-28 innan jag fick pappret i brevlådan.

  • Äldre 7 Aug 16:16

    Så, då är bröllopsresan bokad och så har vi träffat vår fotograf och gått igenom alla bilder :)

  • Plätti­s
    Äldre 10 Aug 11:06

    Jag ringde Skatteverket för att kolla hur det går med namnbytet eftersom de tidigare sagt att det kunde ta två veckor. Och nu har de tydligen så mycket att göra att man kan få vänta i åtta veckor på att det ska registreras. 

    Det går ju inte göra så mycket åt, men jag är lite besviken på att det tar så mycket längre än de sagt från början. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 13 Aug 17:00
    +1

    Var precis inne på Skatteverkets hemsida...har mitt nya efternamn nu! Tog inte ens 2v :)

  • Äldre 13 Aug 19:30
    Mirred skrev 2015-08-13 17:00:46 följande:

    Var precis inne på Skatteverkets hemsida...har mitt nya efternamn nu! Tog inte ens 2v :)


    Grattis!

    Jag hämtade ut mitt nya körkort i lördags så nu har jag alla viktiga kort med korrekt namn. :)
  • Plätti­s
    Äldre 13 Aug 21:40
    Mirred skrev 2015-08-13 17:00:46 följande:

    Var precis inne på Skatteverkets hemsida...har mitt nya efternamn nu! Tog inte ens 2v :)


    Va?! För mig händer det ingenting alls, jag heter fortfarande samma som innan :/
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 14 Aug 07:21
    Plättis skrev 2015-08-13 21:40:41 följande:
    Va?! För mig händer det ingenting alls, jag heter fortfarande samma som innan :/
    Jag blev lite förvånad att det gick så snabbt, då vi inte ens varit gifta i 2v än! Men jag är ritktigt nöjd att de gick så snabbt, vill ju som få till det med alla kort och skaffa nytt pass!
    Undrar hur lång tid det tar innan alla instanser har rätt efternamn på en...jaja, huvudsaken är ju att skatteverket har ok:at det nu!

  • Äldre 14 Aug 07:23
    Hanna80 skrev 2015-08-13 19:30:54 följande:
    Grattis!

    Jag hämtade ut mitt nya körkort i lördags så nu har jag alla viktiga kort med korrekt namn. :)
    Tack =)

    Skönt att ha allt klart med viktiga kort =) Ovanligt att se att det står med ditt nya efternamn nu? Fick mitt första brev med mitt nya efternamn i veckan, log när jag såg vad det stod =) Det kommer dock bli lite svårt för mig och min man att separera våra initilaer, då vi nu har samma!
  • Plätti­s
    Äldre 17 Aug 15:24

    Äntligen har mitt efternamnsbyte gått igenom! Jag har kollat Skatteverket typ två gånger om dagen, och nu i eftermiddag stod det helt plötsligt ett annat namn än tidigare Tungan ute


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 17 Aug 18:51

    Grattis Plättis!


    Plättis skrev 2015-08-17 15:24:04 följande:

    Äntligen har mitt efternamnsbyte gått igenom! Jag har kollat Skatteverket typ två gånger om dagen, och nu i eftermiddag stod det helt plötsligt ett annat namn än tidigare 


  • Äldre 10 Sep 20:53
    +1

    Åååå våra fotoböcker är klara nu :) har fått alla bilder på mailen nu :)

  • Äldre 17 Jan 12:11

    Vi väljede Laura Dovi som våran bröllopsfotograf.  Vi var väldigt nöjda med henne och speciellt med bilderna som hon tog på oss. Vi var mycket glada över att ha henne på vår stora dag. Hon är fantastisk och kreativ och har stor portfölj. Hennes hemsida www.lauradovi.com

Svar på tråden Umeåbrud 2015