• Äldre 1 Aug 21:56
    113385 visningar
    467 svar
    467
    113385

    Umeåbrud 2015

    Här tänkte jag starta en allmän tråd för oss som gifter sig i eller omkring Umeå. Kanske hemmahörande i Umeå men gifter sig någon annan stans.

    Vårt bröllop blir i maj 2015 och redan nu är planeringen i full gång. Vad har ni för drömmar och tankar kring ert bröllop?

  • Svar på tråden Umeåbrud 2015
  • Äldre 20 Aug 12:05
    #1

    Jag och sambon kommer gifta oss nästa sommar. Så nu har de små planerna börjat smidas =)
    Vart kommer ni gifta er/ha festen?

  • Plätti­s
    Äldre 20 Aug 13:01
    #2

    Vi är också umebor som planerar bröllop till nästa år! Åtminstone försöker vi  

    Tanken är borgerlig vigsel, antingen i Rådhuset eller i Döbelns park, och sedan fest i lämplig lokal ett tag senare. Först hade vi tänkt gifta oss i sommar och hade bokat Druidgården, men de planerna lades på is och sedan höjde de hyran Obestämd Nu funderar vi på Sundlingska gården i Tavelsjö, men det känns som att det eventuellt är lite för långt utanför stan. 

    Jag är från Lycksele ursprungligen, min sambo från Röbäck. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 20 Aug 13:40
    #3

    Jag och min fästman gifter oss också i Umeå i juni nästa år. Vi bor i Stockholm men jag kommer ifrån Umeå från början. Vi gifter oss i Holmsunds kyrka och har festen på Druidgården. 

    Vi hade en tanke att kanske gifta oss i Stockholm men jämfört med vad det kostar hemma-vid så var det inte så svårt att bestämma sig. Glad Vi får inresande från lite överallt, både Stockholm och ännu mer norröver men också en hel del gäster från England. 

    Plättis; vad var hyran på Druidgården förut? Jag tycker det verkar vara ett bra pris för det man får! 

  • Plätti­s
    Äldre 20 Aug 14:00
    #4
    Busmalin skrev 2014-08-20 13:40:21 följande:

    Plättis; vad var hyran på Druidgården förut? Jag tycker det verkar vara ett bra pris för det man får! 


    4 500 kostade den när vi bokade första gången! 6 000 är inte så farligt heller, men vi hittade en lokal som skulle kosta 1 000 för fredag-söndag. Minns inte vilken det var bara Obestämd

    Enda problemet är att de billigare lokalerna ligger utanför stan, och jag vet inte hur långt man kan kräva av gästerna att de ska åka när Umeå redan är långt bort för min släkt. Och om man ska ha middag med alkohol etc. är det långt att åka taxi i en halvtimme för att gästerna ska ta sig till stan igen. Hur tänker ni?
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 20 Aug 19:24
    #5

    Ja, så tänkte vi med.

    Har kollat på Sundlinska och den är verkligen super den lokalen med. Min mamma har dessutom mycket kontakter i den delen av bygden så det hade passat oss bra med. Men vi valde bort det av just den anledningen att fler kommer ditresta än som är från trakten och att ordna med transport (buss eller nån som kör skytteltrafik) på kvällen blev lite meckigt. Jag gillar inte att man måste tvinga folk att börja åka hem (eller kanske stanna för den delen) när det är så långt från stan. Då blev det bättre med lokal inne i stan där de flesta bor på hotell ändå.

  • Plätti­s
    Äldre 21 Aug 00:07
    #6

    Inne i stan är ju Druidgården nästan enda alternativet, särskilt om man vill ha egen mat och dryck.

    Vi har bestämt oss för att åka och titta på Sundlingska och Hössjölogen eftersom de verkar jättefina. Sedan får vi avgöra vad som känns viktigast. En av mina bästa vänner gifte sig och hade festen i Yttersjö på Göstas Loge. Det var inga problem att ta sig dit eller hem, de flesta hade ordnat någon som körde åt dem. Eller så var vissa nyktra och körde själva.

    Både jag och min sambo är hopplösa på att ta beslut. Hittills har det tagit oss drygt 1,5 år att komma så här långt


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 22 Aug 10:17
    #7

    Vi gifter oss i Umeå 13. juni 2015! Glad Vi bor i Stockholm, men min samboer er fra Umeå og har sin familie der oppe. Samtidig skal hans foreldre stå for all mat, så da falt det seg naturlig å ha det så nært de som mulig. Skal gifte oss i Backens kyrka og ha festen på Göstas Loge i Yttersjö, med buss for alle gjester!

    Ellers er det mye jeg føler gjenstår, blir helt gal av å tenke på små detaljer som bordsdekorasjoner og andre småting.

  • Plätti­s
    Äldre 22 Aug 10:36
    #8

    Kul! Välkommen  

    Jag försökte ringa Sundlingska igår, men det var i stort sett omöjligt att åka och titta där. Uthyraren var inte ens i rätt del av landet, och vi hade nästan bestämt att vi skulle åka och titta i eftermiddag - då när jag får tag på honom säger han att det inte passar. Så vi får åka och titta i september någon gång Funderar på att bara stryka det från listan, men eftersom vi hade funderat på att ha Västerbottenstema skulle det vara perfekt. 

    Vet inte om jag ska vara arg på min sambo som jobbar jämt och gör att vi inte kan titta på normala tider, eller på uthyraren som är omöjlig. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 24 Aug 11:33
    #9

    Vi har äntligen bokat kyrka, så nu blir det att börja planera på allvar =)

  • Äldre 3 Sep 20:27
    #10

    Va kul med en Umetråd! Vi gifter oss också i sommar hemma i vår trädgård.

Svar på tråden Umeåbrud 2015