• Äldre 24 Jul 16:14
    2695 visningar
    4 svar
    4
    2695

    Mina tärnor bråkar

    Jag har panik. Det är cirka en månad kvar till mitt bröllop och nu har mina tärnor börjat bråka om allt och ingenting. Det börjar med möhippan som de såklart planerade tillsammans men nu kastar man istället skit på varandra och skyller på varandra om allting som går lite snett.
    De ringer sedan upp mig var och en och berättar i telefon hur arga de är på varandra osv. Så jag ska stå som någon slagpelare i mitten som alla kan skrika av sig sina besvär på.


    Jag har börjat må riktigt dåligt över det här eftersom jag är mitt i all stress och slutfix och de då låter sitt internbråk gå ut över mig.
    Jag har sagt till dom att jag inte vill ha någon möhippa om detta är vad som blir slutprodukten, tärnor som inte vill veta av varandra. Tror dom inte att det kommer synas på bröllopet att de inte tål varandra?

    Jag antar att dom kommer att bli upprörda och tycka att jag är otacksam om jag inte vill ha någon möhippa, men ska det fortsätta såhär så kan jag lika gärna skippa den. Jag orkar inte bli sänkt såhär nära min stora dag.
    Är det någon annan som har varit med om något som detta? Har alla hållt sams?

  • Svar på tråden Mina tärnor bråkar
  • Plätti­s
    Äldre 24 Jul 16:32
    #1

    Jag har valt att inte ha några tärnor, så jag kommer inte ha det problemet. Däremot har jag nära släktingar som ofta ryker ihop, och det är så pass nära släkt att det är svårt att kapa banden. Då blir jag den som står emellan och ska försöka medla och se till att allt löser sig. 

    Det bästa du kan göra, för din egen skull, är att säga åt dem att skärpa sig. Antingen slutar de bråka och har en möhippa som vuxna människor, eller så slutar de planera den nu på en gång. Förklara för dem hur deras bråk får dig att känna, att du är stressad över allt som har med bröllopet att göra och att de drar ner dig. 

    Annars är allt du kan göra att uthärda och hoppas att det löser sig.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 24 Jul 17:09
    #2

    Jag kickade ju ut min ena tärna (har skrivit om det så många gånger så jag ska inte dra upp det igen Tungan ute ) men ja... det är jobbigt när dom håller på sådär.

    Om jag var du så skulle jag satt mig ner med båda (om dom bor såpass nära att ni kan träffas alla 3. Är du osäker på om dom vill vistas i samma rum så bjuder du in dom var för sig för en fika eller nåt, men alltså samma tid och plats för båda).


    Sen får du helt enkelt lägga korten på bordet och säga att deras "jobb" är att få dig att slappna av och vara ett stöd. Och som det är nu så är dom defenitivt inte ett stöd någon av dom.
    Så att om dom inte kan gräva ner stridsyxan och samarbeta i alla fall över bröllopet så klarar du dig bättre utan tärnor men att dom i så fall är välkomna som vanliga gäster...

  • Äldre 24 Jul 19:07
    #3

    Alltså det är du som är bruden och därmed har du sista ordet. 

    Fundera på vad du vill och sen talar du om för tärnorna vad som gäller och våga också vara tuff. Säg att tärna är ett förtroendeuppdrag och missbrukas det så kan en eller båda bli av med det uppdraget punkt och slut.  

    Det är du som är chefen här.   Och det finns några alternativ

    *En av dom fixar möhippan - du väljer vem som får uppdraget. 
    *Du kräver att båda samsas och hjälps åt med möhippan. 
    *accepteras inte något av valen ovanför eller dom fortsätter att vara osams så ställer du in möhippan och ditt ord är slutgiltiga valet. 
    *Sista alternativet är att en eller båda riskerar att tas bort som tärna om dom inte kan samsas , fortsätter tjafsa eller inte respekterar dig. 

    Sätt ner foten och gör det NU.

  • Äldre 25 Jul 10:52
    #4

    Jag har pratat med dom (det är 4 stycken jag kanske inte sa det) men det är bara 2 av dom som bråkar, en som sitter bredvid och mår dåligt över det och en fjärde som tycker att det är småbarnsfasoner och väljer att kliva åt sidan om de inte skärper sig. Hon har även sagt till på skarpen.
    Jag valde att göra det igår och sa rent ut att dom inte behöver planera någon möhippa eftersom jag inte ens är intresserad av att ha en. De kom då med svaret att allting var löst och att de skulle sluta bråka.
    Jag tror väldigt lite på den vita lögnen men hoppas i alla fall att de var en undanmanöver så att jag skulle slippa vara inblandad mer. Jag antar att bråket kommer fortsätta bakom stängda dörrar, men minsta lilla snesteg nu så kommer jag få överväga vida detta med att sätta dom som tärnor var ett smart drag eller inte. Om något kanske måste ändras? 
    Jag har ju som sagt en insider som även hon försöker lösa detta och jag litar på att hon är ärlig mot mig om detta funkar eller inte.
    Men jag antar väl att jag ska vara glad över att jag inte behöver vara mittpelare i detta längre i alla fall.

    Tack för fina svar förresten!

Svar på tråden Mina tärnor bråkar