• Äldre 21 Jul 22:39
    4965 visningar
    15 svar
    15
    4965

    Hur vet man?

    Hur vet man hur mycket pengar man vill lägga på ett bröllop?

    Jag och min fästman satt idag och gjorde en översikt över hur vårt eventuella bröllop skulle se ut, och därmed även vad det skulle gå på. Är det verkligen värt 50.000 kr för en enda dag?
    Varken jag eller han vet hur vi vill ha det riktigt. Vi vill gifta oss av den enaledningen att vi vill dela efternamn och vara budna till varandra på alla sätt och vis. Men vill vi ha ett stort och dyrt bröllop?


    Hjälp!

  • Svar på tråden Hur vet man?
  • AkJ
    Äldre 21 Jul 22:49
    #1

    Hm. Skulle vilja svara "man bara vet", för så var det för oss. Vi började med gästlistan: vilka vill vi ska vara med? Det fick bestämma storleken på bröllopet. Sen hade jag några krav: absolut inte buffé, ska designa egen klänning tex, och han hade några krav: måste vara påkostat grafiskt material, måste vara öppen bar tex, och så utgick vi från det. Vi sa också att vi inte skulle ha någon fast budget, utan bestämma från fall till fall. 

    Så mitt tips är nog att "räkna baklänges". Vad vill ni absolut ha med? Är det bara för att få gemensamt efternamn etc kanske ni ska ha något billigt och enkelt? Är festen viktig får det sätta ramar och så vidare. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • Äldre 21 Jul 22:53
    #2

    Det handlar ju om vilken inkomst och hur stort sparande man har. Jag tycker att man aldrig ska behöva tömma sparkontot för en dag. Dom pengarna kan behövas vid sjukdom/ vattenläcka eller tusen andra akuta saker ;)

    Har man 2 fasta inkomster och 200 000kr på sparkontot så är 50 000kr kanske inte så mycket att lägga på ett bröllop. Är man studenter/låginkomsttagare med ett tomt sparkonto så är kanske 20 000kr för mycket att lägga.

    Vi hade vårt drömbröllop och sparade inte in på något som vi verkligen ville ha. Bjöd på allt + boende för gästerna. Vi tog kanske 1/4 av vårt gemensamma sparande till vårt bröllop och det var lagom för oss.

  • Äldre 21 Jul 22:54
    #3
    AkJ skrev 2014-07-21 22:49:54 följande:

    Hm. Skulle vilja svara "man bara vet", för så var det för oss. Vi började med gästlistan: vilka vill vi ska vara med? Det fick bestämma storleken på bröllopet. Sen hade jag några krav: absolut inte buffé, ska designa egen klänning tex, och han hade några krav: måste vara påkostat grafiskt material, måste vara öppen bar tex, och så utgick vi från det. Vi sa också att vi inte skulle ha någon fast budget, utan bestämma från fall till fall. 

    Så mitt tips är nog att "räkna baklänges". Vad vill ni absolut ha med? Är det bara för att få gemensamt efternamn etc kanske ni ska ha något billigt och enkelt? Är festen viktig får det sätta ramar och så vidare. 


    Tack för ditt svar!

    Vi har två alternativ, den ena är att bjuda 34 personer (litet men inte särskilt intimt) men då drar det genast iväg pengamännsigt. Det andra alternativet är att vi gifter oss utomlands, bara han och jag. Och har en fest några månader senare.


    För vems skull gör man allt egentligen? Uhhh!  

  • Äldre 21 Jul 22:56
    #4
    JW2014 skrev 2014-07-21 22:53:50 följande:

    Det handlar ju om vilken inkomst och hur stort sparande man har. Jag tycker att man aldrig ska behöva tömma sparkontot för en dag. Dom pengarna kan behövas vid sjukdom/ vattenläcka eller tusen andra akuta saker ;)

    Har man 2 fasta inkomster och 200 000kr på sparkontot så är 50 000kr kanske inte så mycket att lägga på ett bröllop. Är man studenter/låginkomsttagare med ett tomt sparkonto så är kanske 20 000kr för mycket att lägga.

    Vi hade vårt drömbröllop och sparade inte in på något som vi verkligen ville ha. Bjöd på allt + boende för gästerna. Vi tog kanske 1/4 av vårt gemensamma sparande till vårt bröllop och det var lagom för oss.


    Men frågan är egentligen vad som är ens drömbröllop?


    Önskar att jag hade drömt om att gifta mig sedan jag var liten, då hade man kunna anpassa budget och tid till att uppfylla denna dröm. Men nu står vi ju som två frågetecken. Vad vill vi?

  • Himla
    Äldre 22 Jul 05:12
    #5

    Lägg pengarna på rätt klänning, rätt ring, rätt blommor.Thats it. Festen är mer till för andra inte för er. Jag skulle inte må bra av att spendera en förmögenhet på mat, alkohol etc om jag nu inte verkligen ville det. Som sagt det är EN dag och för mig är  själva vigseln det viktiga, inte festen efteråt. det går utmärkt för mig att vara i bystugan eller församlingshemmet med egen buffé. Mätta och glada gäster och härlig partymusik så man kan dansa så är jag nöjd.

  • Äldre 22 Jul 08:10
    #6

    Alla tänker vi olika och även om din spontana tanke är att ni inte vet alls så har du nog en känsla av att du tycker att det är för mycket pengar, annars hade du inte tvekat såhär.

    Tvärtemot Himla så har vi valt att inte lägga stora pengarna på kläder och blommor som vi känner är bara för en dag medan vi har valt att lägga betydligt mer på mat och lokal som vi känner mer bidrar till det firande tillsammans med våra familjer och vänner som vi kommer att minnas för alltid. Vi har prioriterat att behöva fixa så lite som möjligt själva för att vi vet att vi som personer skulle ha svårt att slappna av och njuta annars. Hur är ni?

    Självklart ska ni gifta er för eran egen och inte någon annans skull! Det låter lite mellan raderna som att ni nog vill ha en liten intim vigsel och då är det väl en utmärkt idé att åka utomlands bara ni två och sedan fira med era nära under enklare former senare.

  • Äldre 22 Jul 09:15
    #7

    håller med de övriga - man bara vet, eller har en känsla. vi kör "så billigt som möjligt"-metoden. maxtak 30 000. och ändå är det rätt så mycket pengar tycker vi! men det är en bra kompromiss ändå, för att ha ett bröllop med middag och allt. 

  • Äldre 22 Jul 11:09
    #8

    Man måste inte sätta en budget :) vi har funderat kring hur många vi vill/bör bjuda och kommit fram till ett antal. Efter det har vi kikat på möjliga lokaler och här skiljer det sig rätt mycket beroende på om man fixar mat själv, kör cateringbuffe eller sittande trerätters. Allt efter det får kosta lite som det kostar. Vi sätter ex ingen gräns på stt inbjudningarna får kosta 2000:-, de får kosta det som är nödvändigt för att vi blir nöjda. Sen anpassar vi budgeten allt eftersom - blir ringen dyr kanske jag får välja en enklare klänning.

  • Plätti­s
    Äldre 22 Jul 11:45
    #9

    Jag tycker det ekonomiska är jobbigast av hela bröllopsplaneringen! Vi har varit arbetslösa och haft tillfälliga anställningar, men nu är min sambo på väg att få fast jobb medan jag (om jag har tur) får några månaders förlängning på mitt nuvarande vik. 

    Vi gjorde en budget med de viktigaste posterna, och gjorde en uppskattning vad vi tror är rimligt för alla punkter. Totalt blir det omkring 50 000 för vår dag som det ser ut just nu, men vi kommer nog att ha kuvertavgift och självkostnadsbar eftersom vi inte vill ha några presenter (vi har bott ihop i fem år, vi behöver inget mer till vårt gemensamma boende) och slipper samtidigt att det blir ett fylleslag. 

    Angående drömbröllop, när jag var liten hade jag bestämt ATT jag skulle gifta mig, inget mer. Så när vi börjat planera nu har jag ingen som helst aning om vad jag vill. Och min sambo vill bara att hans familj ska vara med (resten är typ upp till mig att bestämma).


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 22 Jul 20:52
    #10

    Jag som är gift för andra gången råder er att tänka så här istället:

    Vad är viktigast för er på själva bröllopet?  Vilka saker kan ni helt vara utan?  Vilka saker kan ni absolut inte tänka er att avstå ifrån? 

    Bryt ner tankarna i beståndsdelar.  Vill du ha klänning?  Vad tycker du känns som smärtgräns för att lägga på en klänning?  Vill du ens ha en brudklänning? Kanske du hellre väljer att köpa en vanlig festklänning du kan ha vid fler tillfällen? 

    Eftersom du tvekar så kanske det viktigaste för er är att BLI gift och då spelar resten ingen roll.  Då kanske ni faktiskt är nöjda med att ha en intim vigsel på rådhuset i en finare festklänning och vanlig kostym.  

    Om det viktigaste är att få vara man och fru behövs ingen budget, då har ni ju liksom redan bestämt er för var er gräns för budget ligger.  

    Känns allting annat tveksamt så våga lita på det ni känner. Om stor dyr klänning , kyrka och massa gäster känns överdrivet så lyssna på det.  Känns det mer hemma med enkelhet och intimitet så kör på det. 

    Man måste ingenting. 

  • CoG
    Äldre 22 Jul 21:41
    #11

    Vi ville inte att det skulle kosta "bara för att".


    ca 30.000 allt som allt....


    Det blev lite vår grej att inte göra så stor grej av det där med bröllop...iaf inte genom att spendera bara för att det ska vara på ena eller andra sättet.


    Vi hade a 50 gäster i en bygdegård där min man är uppväxt. Vi bjöd på grillat med olika tillbehör. För mig var det viktigt att det fanns en röd tråd, att allt passade ihop i färg och tema och att det skulle kännas välkomnande och avslappnat.


    Vi ville inte ha presenter och bjöd på allt ätbart, det kändes bäst för oss. Den bästa presenten var de som kom och delade dagen med oss.


    Våra barn var med, vänner tog med sina barn, alkohol och fest hade vi inte alls.


    Min klänning kostade nog sammanlagt 5.000. Den kostade eg 11.000 ny men jag hittade den på blocket och lämnade in den för lite omsömnad.


    Han hittade fina kläder också som fick kosta lite mer än tänkt...3500 sammanlagt.


    Våra 3 ringar kostade tillsammans 7000 och var gjord efter våra egna önskemål då jag inte kunde hitta ngt jag verkligen ville ha någonstans.


    Jag ville göra pyssel som inbjudningskort, placeringskort, dekorationer mm själv och då blev det lite dyrare, Men för mig var det viktigt att få sitta med allt det här pysslet och planera och mysa flera månader innan den stora dagen.


    Jag stylade håret o fixade smink på salong, för 950 kr


    Fotograf 1500 för parfoto, vigsel samt utanför kyrkan


    Blommor 950


     


    Har man råd och vill kosta på sig, då gör man väl det.


    Vill man inte att det ska kosta massa, då ser man över vad som är viktigt och lägger pengarna på det och drar ner på annat.


    Det finns inga måsten


     

  • Äldre 23 Jul 10:08
    #12

    Jag får precis som VinterBrud2015 känslan av att du tycker att det är för mycket att lägga så fundera på vad som känns rätt i magen. 
    För mig vara det fest med alla vi älskar eller bara vi två som gällde och efter faktiskt flera månaders diskuterande bestämde vi oss för hela kitet. Därefter gjorde vi en preliminär gästlista så vi visste hur stor lokal etc vi skulle leta efter.
    Vi satte en ungefärlig budget utifrån BTs budgetplanering och började sedan fundera på vad som var viktigt för just oss. Vi kom fram till att vi vill ha en bjudfest med god mat och dryck, sittande 3-rätters middag, fri bar och att lokalen vi valde skulle vara plats för både fest och vigsel (borgerlig). Vi valde att lägga mindre pengar i budgeten på dekorationer, kläder, blommor etc eftersom det inte var lika viktigt för oss. Min man har musikerkompisar som spelar under vigseln och en av mina närmsta är en grym hobbyfotograf som fotat massa bröllop, reklamer och evenemang och de hjälper till med detta som en tjänst till oss. 

    Lycka till med att hitta det upplägget som passar er!

  • Äldre 24 Jul 12:52
    #13

    Kommer ni fram till att ni vill ha släkt och vänner med, så finns det "små" alternativ även där. Champagne och snittar i församlingshemmet, tebjudning mm.

    Själv kom jag så sakteliga fram till att jag ville ha:
    Alla vi tyckte om med oss. (Vänner och vissa släktingar)
    Pampig kyrka.
    Klänning med släp. (Syddes upp under en semester i Thailand)
    Ringar med diamanter. (Fick leta i evigheter på Ebay för att inte bli ruinerad.)
    Festen fick absolut inte bli tråkig med många och långa tal. (Fick tag i en dansinstruktör som ledde alla i enkla folkdanser.)
    Proffsiga porträttbilder + vigseln som minne

    I övrigt blev det
    En tärna som fick ha på sig valfri festklänning, en marskalk i sin vanliga kostym.
    Brudbuketten var två 10-pack rosor som bands om med lite extra,
    Sminket fixade en kompis kompis .
    Frisyren var en "festfrisyr" för en tämligen billig penning.
    Bygdegård.
    Buffé gjord av släktingar
    Tårta från ICA Maxi som hemdekorerades.
    Amatörbilder av festen.

    Ringar och foton kan vara värt att lägga lite extra tankar på. Man ska ha dem kvar hela livet.

  • Äldre 1 Aug 22:33
    #14

    Jag håller med de andra, det är er fest och ni som sätter ribban för den. Gästerna ska ju vara glada över att få delta :) Bjud på det ni vill bjuda på och bjud de som är viktiga att ha med på er speciella dag. 

    jag och min man hade ett planerat stort bröllop men ställde in (hade dock inte hunnit skicka ut kort) och drog till Vegas och gifte oss där. 
    Vi planerar nu att ha en bröllopsfest där vi kommer bjuda på allt utom boende till de få som reser. Det får de faktiskt stå för själva. Vi har egentligen ingen budget vi behöver följa men man känner ju var smärtgränsen går. 

    Så följ hjärtat och ordna den festen ni vill och som känns bra för er. 

  • Äldre 2 Aug 23:42
    #15

    Vi gifte oss för 2 år sedan och efter många diskussioner om vilka vi ville bjuda o s v bestämde vi oss för att göra det i hemlighet bara vi två och ta festen senare. Det var himla skönt. Den dagen var det jag och min man i stadshuset och därefter en natt på hotell. Festen ordnade vi senare och då gjorde som man numera kan göra och enligt etikett; vi skrev i inbjudan att vi inte ville ha presenter men att fick betala en kuvertavgift. De som ändå envisades med att lämna presenter fick så klart ett tack men man lägger undan dem diskret så att ingen ska tro att det är det gängse att komma med presenter om man skrivit att det undanbedes. 
    Vi betalade inget för vigsel, jag hade en enkel brudbukett (förhandlade ner priset), gjorde iordning håret men ingen uppsättning, en finare kjol och topp, mannen ny kostym, ringar kanske ca 10 000:- allt som allt. Festen kostade ungefär samma med lokal, catering och dryck men då fick vi in pengar och la ut lite till själva...


    lisast
Svar på tråden Hur vet man?