• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 16 Jul 20:49
    2630 visningar
    4 svar
    4
    2630

    Nervös för utbrott på bröllopsfesten

    Skriver av mig här litegrann... Vi ska gifta oss i början av augusti och jag går och oroar mig för att saker oh ting kommer balla ut på festen. Min sambos bror har problem med droger och jag/vi är nervösa över att han kommer ställa till med något på vårt bröllop, dvs om han ens dyker upp, det beror på hur han mår den dagen. Han blir väldigt lätt arg och då aggressiv, senaste julafton låg han och sov nästan hela dan och fick utbrott och slog omkring sig när han skulle väckas... På min sambos andra brors bröllop började han bråka med sin flickvän oh stack därifrån... Vet inte vad jag vill ha för råd egentligen, bjuden är han oxh vi kommer inte att ta tillbaka inbjudan. Han är ajälvmordsbenägen och att utesluta honom från bröllopet skulle få mina svärföräldrar att gå i taket. Det hela kan förlöpa på väl men jag är orolig för att övriga gäster oxh min släkt kommer tycka att min sambos familj är knäpp. Hans situation tar redan massa energi som det är oxh jag vill inte gå oxh vara orolig på min bröllopsdag !

  • Svar på tråden Nervös för utbrott på bröllopsfesten
  • Äldre 16 Jul 23:05
    #1

    Kanske kan du/ni be svärföräldrarna (eller någon som känner honom som inte är din blivande) ta hand om honom om det blir ett problem. Har ni toastmaster så kanske denne kan förvarnas och ha något att säga för att släta över det/halvförklara om han måste släpas ut. Om någon kan ta hand om honom om det blir problem, och toastmaster kan lösa situationen genom att ha något förberett så kan du släppa det och bara njuta av er dag.

  • Äldre 17 Jul 14:10
    #2

    jag håller med ovan skribent, se till att ni har en uttänkt plan och strategi för hans närvaro på bröllopet. 

    Han ska givetvis ut därifrån innan han får chans att hitta på något , även om han faktiskt tar sig en lur i kyrkbänken så ska han inte få den chansen just av tidigare erfarenheter. 

    har ni möjlighet att prata med honom i förväg?  Säg till honom att ni förväntar er att han är nykter/ren  och städad och uppför sig, ska han vara på plats är det ett krav och det är inte förhandlingsbart helt enkelt. 

  • Äldre 17 Jul 17:11
    #3

    Prata dels ihop er med föräldrar / släkt och toastmaster/värd eller liknande och ha både plan A, B och C i beredskap.


    Prata även med brodern och ställ krav på hans närvaro (nykter mm) som Nyfiken Gul skriver :) 


    Att dels ha pratat med honom innan, gör att när någon han litar på går fram till honom och säger vänlig typ "vet du, vi pratade ju om det här. Nu ringer vi en taxi så att du får åka hem eftersom du inte är nykter/opåverkad och så lovar vi att komma över till dig så fort bilderna är framkallade och visa dom så du inte går miste om något" gör att det är lättare att nå fram till honom.


    Men att flera inblandade känner till honom och hans humör, samt ha både planer för hur man avstyr honom (kastar ut honom alltså), vem som tar hand om honom, vem som eventuellt ringer polisen (om han blir väldigt våldsam) osv gör att ni kan slappna av mer, för det är inte ert ansvar...

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 19:28
    #4

    Tack för era råd, jag ska prata med min blivande om detta att informera ex toastmaster. Jag hoppas verkligen att det går bra alternativt att han inte kommer, vilket får mig att känna mig taskig men då är det. Ska be svärföräldrarna prata med honom om att uppföra sig men tror inte han har den impulskontrollen när det väl slår till ändå tyvärr. Däremot kan vi be honom att hålla sig nykter men litar inte på att han kommer att göra det, men det är klart, dricker han så får han väl gå med en gång, det är nog det bästa.

    Försöker planera in var han ska sitta just nu, vill inte få en lucka mitt i ett bord ifall han inte kommer och har svårt att veta vem jag ska placera honom bredvid. Det bästa alternativet vore förmodligen hans egen pappa men då är ju kruxet att han även kommer sitta väldigt nära oss och då kommer vi höra och märka alla eventualiteter från hans sida.

Svar på tråden Nervös för utbrott på bröllopsfesten