• Äldre 15 Jul 23:38
    3142 visningar
    13 svar
    13
    3142

    Bordsplacering

    Hur bestämmer man bordsplacering? Vi kan inte ha traditionellt eftersom han inga föräldrar i livet har och jag har visserligen två föräldrar och två plastföräldrar men det känns inte rätt att vi bara ska ha mina föräldrar vid honnörsbordet ju..

    Sen tänkte vi ta bestman och tärna vid honnörsbordet, men då jag har två tärnor så blir ju det ojämnt. 

    Så då tänkte jag att vi istället kan vara bara vi vid honnörsbordet, men då kommer vi inte riktigt överens om hur vi ska placera borden då min m2b inte vill sitta isolerad utan möjlighet att prata med någon annan än mig... ;) Hur har ni andra gjort? Vi är ca 30 pers totalt, så det är ju inget jättebröllop. :) 

  • Svar på tråden Bordsplacering
  • Äldre 16 Jul 08:48
    #1

    Vad sägs om ett långbord? Eller kanske låta honom ha någon annan nära släkting vid ert bord?

    Jag funderar på att ha tärnor och marskalkar vid oss, men det är mest för att det lär göra kvällen roligare och dem ska hjälpa till med saker :)

  • Äldre 16 Jul 19:14
    #2

    Han har ingen annan släkting heller :o 
    Det är två kompisar och den enes fru som kommer att komma från hans sida. 

    Funderade också på tärnor och marskalken (han vill bara ha en medan jag har två), men tänkte ju då att det blir konstigt om jag tar den ena tärnan bara. Fast jag kan ju iof ta båda nu när jag tänker efter :D 

    Men då blir ju hans marskalks fru "ensam" iof. Fast kan ju sätta henne vid den andra kompisen istället kanske?

  • Äldre 17 Jul 13:20
    #3

    Ja du, det är verkligen inte enkelt. Men som du säger frun kan ju sitta någon annastans. Enligt tradition så ska endast förlovade par sitta tillsammans, gifta ska alltid sitta isär. Men det kan vara lite jobbigt om man inte känner någon annan förstås :)

  • Äldre 18 Jul 10:12
    #4

    Ja det var det jag tänkte på, hon känner ju inte någon annan än oss och sin man där så hade tänkt att hon ska få sitta med sin man. 
    Men den tredje kompisen känner hon förstås litegrann så det kan nog gå. :) 

    Pappa och hans fru kommer jag nog också att sätta tillsammans eftersom hon inte känner någon och han är väldigt nervös när han är själv.. :P

  • Aniara­4
    Äldre 20 Jul 23:49
    #5
    Stjärnöga VS Fänöda skrev 2014-07-18 10:12:40 följande:

    Pappa och hans fru kommer jag nog också att sätta tillsammans eftersom hon inte känner någon och han är väldigt nervös när han är själv.. :P


    De kan ju sitta bredvid varandra utan att ha varandra som bordspartners, om hon sitter på hans vänstra sida istället! Eller så kan de sitta mittemot varandra, så har de stöd av varandra utan att ni behöver begå något dödsstraffbelagt etikettsbrott. ;)
  • Äldre 21 Jul 16:46
    #6

    Jag har tittat på ganska många bröllopsserier ifrån usa och där verkar det vara tradition att brudparet sitter vid ett eget bord, som de kallar sweetheart table. 

  • Äldre 30 Jul 13:59
    #7

    Vi satt vid eget bord, med två besöksstolar framför oss. Det kom fram folk då och då.

  • Äldre 30 Jul 14:17
    #8
    ClaraH skrev 2014-07-30 13:59:26 följande:

    Vi satt vid eget bord, med två besöksstolar framför oss. Det kom fram folk då och då.


    Hur funkade detta tycker du? Blev det ensamt? Hade ni önskat att folk kom fram till er? Eller var det kanske positivt att ni fick större chans att prata med varandra? :)
  • Äldre 30 Jul 14:28
    #9
    cecbj195 skrev 2014-07-30 14:17:13 följande:
    Hur funkade detta tycker du? Blev det ensamt? Hade ni önskat att folk kom fram till er? Eller var det kanske positivt att ni fick större chans att prata med varandra? :)
    Det var precis så vi ville ha det. Vi hade sagt till toast madamen att hon skulle säga att stolarna framför oss var till för att hälsa på oss, kanske säga något direkt till oss utan att håla tal för alla. Vi tyckte att det funkade bra i alla fall och vi kände oss inte ensamma, folk kom som sagt fram med jämna mellanrum och vi hade bra utsikt över alla andra bord (sex långbord, med kortsidorna mot oss). Vi gillar att vara med varandra men sedan var det också så att hans far hade gått bort, så en traditionellt honörsbord var inte möjligt. Jag är också omgift och ville inte ha det lika traditionellt igen, och jag hade ingen lust att sitta bredvid min pappa heller.
  • Äldre 30 Jul 15:28
    #10
    ClaraH skrev 2014-07-30 14:28:41 följande:
    Det var precis så vi ville ha det. Vi hade sagt till toast madamen att hon skulle säga att stolarna framför oss var till för att hälsa på oss, kanske säga något direkt till oss utan att håla tal för alla. Vi tyckte att det funkade bra i alla fall och vi kände oss inte ensamma, folk kom som sagt fram med jämna mellanrum och vi hade bra utsikt över alla andra bord (sex långbord, med kortsidorna mot oss). Vi gillar att vara med varandra men sedan var det också så att hans far hade gått bort, så en traditionellt honörsbord var inte möjligt. Jag är också omgift och ville inte ha det lika traditionellt igen, och jag hade ingen lust att sitta bredvid min pappa heller.
    Det var ju skönt att höra :) Jag har funderat lite på det där nämligen. Två tomma stolar framför oss ska vi ha, (fast var på ett bröllop där ett par tog upp de två stolarna under hela middagen, inte så kul...) men har funderat på det där med honnörsbord... Vi har ju våra föräldrar kvar men det får nog räcka med oss sex vid långbordet. Nånstans får man sätta stopp också :)
  • Äldre 30 Jul 15:56
    #11

    Kan ni inte ha dina två tärnor + hans marskalk och marskalkens fru vid honnörsbordet då?

    Eller så har ni dina föräldrar + plastföräldrar där, beroende på hur din blivande känner inför det?

    Resterande placerar ni som ni tycker passar bäst. Par kan sitta tillsammans, oavsett om dom är gifta, sambos, särbos eller förlovade osv. Vi valde att placera par mitt emot varandra, funkade bra. Vissa har par snett mitt emot varandra, funkar också bra.

    Vanligtvis placerar man familjen och närstående närmast brudparet, något som jag tycker kan vara fint :) Sedan vänner lite längre ifrån.

  • Äldre 30 Jul 16:02
    #12

    Vi har båda turen att våra föräldrar är i livet, så vi hade våra föräldrar plus våra systrar och deras sambos vid vårat honnörsbord. Vi satt alltså hela 10 personer vid vårar honnörsbord, med oss (brudparet) i mitten. Sedan tre tungor ut, men vi var lite fler än 30 personer :)

    Men, man kan placera folk lite som man vill och efter vad som passar bäst :) Det var vad jag ville få fram :P

  • Äldre 30 Jul 18:10
    #13

    Vi struntade i bordsplacering helt. Inledde festen med en tipsrunda som blandade gästerna, sedan fick de sitta bredvid vilka de ville. Vädret var strålande så vi valde att äta vid småbord utomhus i stället för långborden vi skulle ha haft inne vid sämre väder. Många av gästerna valde att sitta med sina nya bekanta från tipsrundan, och de som är blygare höll ihop lite för sig själva. Brudgummen och jag minglade runt och satt lite vid varje bord. Det var jättetrevligt och väldigt uppskattat. :)

Svar på tråden Bordsplacering