• Anonym (Trött­)
    Äldre 13 Jul 21:37
    6723 visningar
    17 svar
    17
    6723

    Folk kräver att dom ska bli bjudna

    Hej!

    Jag börjar bli riktigt less på att vänner/bekanta osv tjatar om att dom vill komma på vårat bröllop och försöker ge en dåligt samvete om dom inte skulle bli bjudna. Det har hänt att folk gått fram till mig och sagt "bara så du vet så förväntar jag mig att bli bjuden på ert bröllop". Det enda jag säger är att vi inte lovar någon något. 

    Bröllop är inte gratis, det kostar extremt mycket. Man kan inte bjuda alla, det går inte! Om vi inte bjuder inte så beror det antagligen på att vi inte har råd. Nånstans måste man dra en gräns. Varför är det så svårt för en del att förstå? 

    Jag ville bara gnälla av mig lite, hoppas det är okej och passa på ni också. 

  • Svar på tråden Folk kräver att dom ska bli bjudna
  • Äldre 13 Jul 22:12
    #1

    Tja det är inte lätt med folk som tar en lite för givet... Jag vet, trots att vi skrev specifikt på inbjudningarna vem som var ämnad att vara gäst så har vi fått svar från fler.. Svårt att förstå hur andra tänker och att tydliggöra gränserna för dem. Nu stoppar vår lokal oss från att bjuda fler gäster men det känns väldigt märkligt att tacka ja till något som man inte bjudits till!!

  • Himla
    Äldre 14 Jul 07:01
    #2

    Det där är nog svårt om man har stor umgängeskrets. Vi kommer bara ha de närmaste, familjen så det blir ca25-30. Förra gången jag gifte mig hade vi 100 gäster. Men jag skulle aldrig vilja bjuda ytligt bekanta, grannar etc bara för att.... däremot skulle jag heller inte sortera ut vänner för att jag inte tyckte jag hade råd. då skulle jag hellre välja ett billigare alternativ så de också fick komma.

  • Äldre 14 Jul 12:40
    #3

    Dåligt beteende av folk. Men var ärlig. Efter utskicket av inbjudningarna kan ni säga till besvikna bekanta "ni är hjärtligt välkomna till vigseln men tyvärr har vi inte pengar till att bjuda in alla som vi vill till festen". Bröllop kostar, och det kan man inte beskylla någon för.

  • Äldre 14 Jul 13:25
    #4

    Visst är det hemskt!
    Vi har två år till bröllop kvar och har långt kvar tills det är dax att skicka inbjudningar och allt.
    Men båda är unga och studenter så vi vet ju redan vad vi har för budget och plats är bestämt. Alla vi känner vet att vi inte vill eller kan bjuda fler än 50-60.
    Men redan nu två år innan har vi hört av släkt och vänner att dom SKA komma.
    Min svärmors styvmoster förklarade att hon MÅSTE få komma första gången vi träffades efter förlovningen.
    Även föredetta klasskompisar från gymnasiet (som man träffar en gång per år) förväntar sig en inbjudan.

    Dagen vår gästlista ska bestämmas kommer vi bråka så hemskt!

  • Äldre 14 Jul 17:18
    #5

    Vi har också några sådan i bekantskapen, som "hotar" med att bli sura om dom inte skulle bli bjudna, och vi har inte ens ett datum i sikte. Det är samma personer som mest frågar (läs tjatar) "När ska ni gifta er då????" och som verkar förvänta sig en jättefest, vilket varken jag eller M2b är sugna på att ha.

  • Äldre 14 Jul 19:06
    #6

    Det där är jätte konstigt. Jag skulle aldrig bjuda in mig själv, inte ens till en nära vän. Jag kanske skulle tycka det var konstigt om jag inte blev bjuden, beroende på vilken sorts fest det är, men jag skulle inte bli sur och definitivt inte kräva att få komma.

    Vi ska gifta oss på Malta och ett par bekanta frågade om de fick komma. Jag svarade att självklart får de komma på själva ceremonin, men middagen är bara för de allra närmaste. Mina barn och våra syskon. Och jag sa att de får betala resan själv, då var de inte intresserade. Så de verkar på riktigt trott att de skulle bli bjudna på en utlandsresa och gå på ett bröllop de inte var bjudna till. Märkligt...

  • AkJ
    Äldre 15 Jul 09:16
    #7

    Så skumt, skrev ett inlägg igår som inte syns här (men vet att det gick iväg). Jaja, skriver igen. :)

    Vi är rätt öppna med vårt bröllop, skriver om det på Facebook och så. Har två släktingar som båda har kommenterat, den ena en gång och den andra fler gånger, och skrivit saker som "jag hoppas verkligen att jag blir bjuden?!" och "ser fram emot bröllopet, för jag blir väl bjuden?!". De är båda avlägsna släktingar som jag träffat kanske 4 gånger i mitt liv (på begravningar), vi har ingen relation och den ena av dem gillar jag verkligen inte. Men just därför besvärar det mig inte särskilt, jag bara ignorerar dem, men det är ett väldigt märkligt beteende. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • inkanp
    Äldre 15 Jul 10:55
    #8
    PiaB igen skrev 2014-07-14 19:06:41 följande:

    Vi ska gifta oss på Malta och ett par bekanta frågade om de fick komma. Jag svarade att självklart får de komma på själva ceremonin, men middagen är bara för de allra närmaste. Mina barn och våra syskon. Och jag sa att de får betala resan själv, då var de inte intresserade. Så de verkar på riktigt trott att de skulle bli bjudna på en utlandsresa och gå på ett bröllop de inte var bjudna till. Märkligt...


    Haha vissa människor är ju inte riktigt kloka! Det bästa (läs: värsta) är att det ju oftast handlar om människor som själva är ritkiga snåljåpar, men som ändå förväntar sig att bli bjuden på utlandsresor. Man slutar aldrig att förundras... :)
  • Äldre 15 Jul 19:34
    #9

    Haha, herregud så folk beter sig! 
    Jag håller på att bli tokig på alla som tjatar... Alla är välkomna till kyrkan i vårt fall men vi har varken plats eller råd att bjuda alla till festen efter. Lite lustigt det där med att vänner/bekanta som man bara träffar nån gång om året förväntar sig att dom är bjudna. 

  • Äldre 15 Jul 19:54
    #10

    Barnsligt folk. Glad för att vi slapp det där för vi skulle nog medvetet inte bjuda de personer som håller på så ;)

    Säg som det är eller att "håller du på så där så blir du definitivt inte bjuden"...


     


     

  • Äldre 15 Jul 20:13
    #11

    Något jag märkte är också att många liksom "skämtar" med den frågan.


    Dom förväntar sig ingen inbjudan egentligen, men dom tycker att det är roligt att fråga...
    Så dom som vi absolut inte hade någon intention att bjuda, svarade vi helt enkelt "jamen självklart. Ju fler som kommer - destå fler gåvor. Vi förväntar oss minst 2000:- per par i bidrag till bröllopsresan" - och levererade den eller liknande replik med ett stoooooort leende och en blinkning Tungan ute

  • Äldre 1 Aug 10:50
    #12

    Men fy, vi hade precis likadant, och de la gärna till att ååååå då måste jag få vara tärna! Slutade med att jag plötsligt lovat tärnor jag inte ville ha i stundens hetta vilket jag gick med ångest över såklart!
    Min man har ett känt namn och är en respekterad person i vår stad (nattklubbsägare) och med det får man väldigt mycket vänner också! Några få och många tjenis/göra tjänst vänner! 
    Plus min släkt på ca 50 personer och för att inte tala om hans som inte går att räkna!

    Vi sket i allt, ställde in och drog till vegas och gifte oss och kommer ha en bröllopsfest framöver där vi ska skära ner till släkt, familj och närmsta vännerna(kommer ändå bli runt 70-80 pers) då vi vill kunna bjuda på en oförglömlig fest. Bröllop kostar som du säger!

    Fattar inte hur man kan vara så oförskämd att be att bli bjuden på någons bröllop! Det är ju en dag man ska dela med de människor som är betydelsefulla i ens liv. 


    Gallra, skulle du bli bjuden på deras bröllop? Vilka är viktiga för dig att ha med utom din man tex? 
    Jag vill endast ha med människor som skulle göra lika mycket för mig som jag gör för dom att dela min dag :)

  • Plätti­s
    Äldre 1 Aug 12:14
    #13

    Åh, jag blir så irriterad! Det är många som sagt till oss att de vill bli bjudna, men om de inte står på gästlistan så blir det inget. Vi har en "eventuellt-lista" om vi upptäcker att vi vill/kan ha fler gäster än vi ursprungligen planerat för. Men man kan inte tjata till sig en plats på prio ett-listan eller eventuellt-listan. 

    Jag har även upplevt motsatsen, en kompis som sa att han skulle vägra komma på mitt bröllop (av princip eftersom han förutsatte att det skulle bli kyrkbröllop). Han funderade uppenbarligen på det ett tag, för några månader senare sa han att han skulle kunna tänka sig att gå på bröllopet ändå - eftersom det var mitt. Jag tycker vänskap väger tyngre än principer. Själv är jag inte troende, men jag går i kyrkan på bröllop, skolavslutning och begravning ändå. 

    Idag har jag ingen kontakt med den personen, men jag är mer sugen på att bjuda någon som säger "åh, så roligt, jag hoppas jag blir bjuden!" än någon som säger nej redan vid förlovningen. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 1 Aug 16:42
    #14

    Ojoj, vi gifte oss för en vecka sen. Då fick vi se vad vänskap innebar... 

    Vi hade bara bjudit familjen och närmsta vännerna. Vi blev 64 personer. Ingen av oss hade bjudit några arbetskamrater och definitivt inte några fd. arbetskamrater. Min man som kommer ifrån orten där vi hade bröllopet fick så mycket skit för att vi inte har bjudit hela hans förra jobb på festen. Alla var välkomna till kyrkan! Det var bara min kusin som jag har vuxit upp med som var bjuden därifrån, men då var det ju "min" gäst och inte hans gamla arbetskamrat liksom. 

    Vissa av "tanterna" pratade inte ens med oss när vi var där och handlade dagarna innan. Däremot passade de på att prata om mig så jag inte "hörde", kommenterade att jag har gått upp i vikt, blivit tjock, det är nog bråttom innan bäbisen kommer. Jag är definitivt inte gravid, däremot har jag en kronisk sjukdom som gör att jag gått upp i vikt... ca 15 kg på två år. När min kusin frågade om de skulle skicka ett telegram från gamla jobbet, ingen present utan bara en hälsning, så fick hon till svar: Varför då??? Vi är ju inte ens bjudna...

    Wow säger jag bara... Jag hade ingen aning om att folk kunde ta ett bröllop som en personlig förolämpning! Nu vet jag bättre! 

  • Äldre 1 Aug 18:05
    #15
    teres77 skrev 2014-08-01 16:42:23 följande:

    Ojoj, vi gifte oss för en vecka sen. Då fick vi se vad vänskap innebar... 

    Vi hade bara bjudit familjen och närmsta vännerna. Vi blev 64 personer. Ingen av oss hade bjudit några arbetskamrater och definitivt inte några fd. arbetskamrater. Min man som kommer ifrån orten där vi hade bröllopet fick så mycket skit för att vi inte har bjudit hela hans förra jobb på festen. Alla var välkomna till kyrkan! Det var bara min kusin som jag har vuxit upp med som var bjuden därifrån, men då var det ju "min" gäst och inte hans gamla arbetskamrat liksom. 

    Vissa av "tanterna" pratade inte ens med oss när vi var där och handlade dagarna innan. Däremot passade de på att prata om mig så jag inte "hörde", kommenterade att jag har gått upp i vikt, blivit tjock, det är nog bråttom innan bäbisen kommer. Jag är definitivt inte gravid, däremot har jag en kronisk sjukdom som gör att jag gått upp i vikt... ca 15 kg på två år. När min kusin frågade om de skulle skicka ett telegram från gamla jobbet, ingen present utan bara en hälsning, så fick hon till svar: Varför då??? Vi är ju inte ens bjudna...

    Wow säger jag bara... Jag hade ingen aning om att folk kunde ta ett bröllop som en personlig förolämpning! Nu vet jag bättre! 


    speciellt kvinnor har ju en tendens att bli riktigt bitchiga. gäller i princip alla åldrar. dom kan vända andra ryggen , pika, vara allmänt falska. "ja men så kul att se dig!" och så när personen gått så är det skitsnack för hela bunten. nu är ju inte ALLA så tack och lov, men jag tycker kvinnor kan vara riktigt elak. man kan väl skicka hälsning fast man inte är bjuden?? fan man behöver väl inte vara otrevlig, man kan ju vara glad för vännens skull. det är då man skulle vilja gå fram till dem om de gifter sig sen och säga" ja nu har du ju chansen att visa vart skåpet ska stå; bjud nu ALLA dina arbetskamrater och lägg ut 15 000-30 000kr till på ditt bröllop". då jämarn skulle man se på rackarn! 

    ursäkta mitt lite aggressiva inlägg.. tycker bara det är så barnsligt när folk håller på sådär!
  • Äldre 6 Aug 21:39
    #16

    Jag var och tog en lunch med en tjej som jag gick i samma klass som under en termin på universitetet för 8 år sedan.

    Då hon jobbar med en av mina kompisar och vi kommer från samma stad har vi träffats kanske 5-6 ggr under dessa 8 år för en lunch/fika på stan, men inte umgåtts alls utöver det.

    När vi sitter och äter lägger hon märke till min förlovningsring, och kommenterar den, varpå jag säger att vi ska gifta oss nästa år.

    Som svar på detta säger hon då "Oooo, då ser jag fram emot en inbjudan i brevlådan snart då!"

    Jag blev JÄTTEPAFF, hade inte alls väntat mig detta.
    Jag bjuder flera vänner, men inte folk som jag pratar med 0-1ggr/år...
    Blev väldigt förvånad..

  • Anonym (!)
    Äldre 6 Aug 23:51
    #17

    Vi bjöd endast föräldrar, samt mor- och farföräldrar, syskon med respektive, samt min bästa väninna (min brudtärna) och makens bästa vän (hans bestman).

    Vi var totalt 20 st.

    Till bröllopet i kyrkan kom dock cirka 100 personer till (våra vänner från klubben (hojklubb), samt några vänner från andra klubbar). Dessa var bara med under vigseln, sedan begav de sig till klubben och förberedde för vår bröllopsfest som skulle hållas där under kvällen och natten.

    Vi och familjen (de enda inbjudna)  fortsatte till en fin restaurang, som vi hade hyrt, där vi åt trerätters och pratade och skrattade i timmar.

    På kvällen sa vi hejdå till släkten och begav oss till klubben för att fira med vännerna.

    Vi hade precis haft hojfest där, några helger tidigare, så vi hade en massa import-öl, vin, sprit kvar som inte hade gått åt under hojfesten. Så klubben bjöd oss på all dricka så vi kunde köra öppen bar - något som var väldigt uppskattat. ;)

    För oss var det riktigt lyckat att dela upp middag och fyllefest. För det första så kunde vi bjuda våra släkter på kuvert på 1500:- st. (dvs väldigt fin och bra mat, fina viner och bubbel, samt en fenomenal bröllopstårta). Samtidigt fick vi fira mer "ungdomligt" och "föräldrafritt" med kompisarna på klubben.

    Nu behövde vi förvisso inte stå för drickat själva, men även om vi hade gjort det, så hade hela dagen ändå blivit billigare tack vare uppdelningen.

    Det kanske kan vara ett tips för något annat par där ute?

Svar på tråden Folk kräver att dom ska bli bjudna