• Äldre 13 Jul 10:23
    2655 visningar
    2 svar
    2
    2655

    Nygift, när får man nya namnet?

    Jag har googlat och hittat tusen liknande frågor men olika svar i alla trådar.

    Igår vigdes jag och min nyblivna make :) (känns så underligt att kalla honom för make) Jag har valt att ta hans efternamn då även sonen har det.

    MEN, nu till mitt problem. I mitten av augusti har jag teori och uppkörning och nu är jag så enormt stressad över det. Jag måste ju ha giltigt ID när jag kör upp och det känns så onödigt att ta körkort i mitt gamla namn då jag ändå måste ha nytt körkort i samband med namnbytet i så fall.

    Kan man snabba på skatteverket på något sett? Så jag hinner fixa ett nytt ID innan uppkörningen? För jag antar att jag inte kan skaffa ett ID i nya namnet innan det finns ett personbevis? Jag vet inte hur lång tid det tar att ändra namn och civilstatus i folkbokföringen men nu gifter sig ju ganska många och jag kan tänka mig att det tar ett tag.

  • Svar på tråden Nygift, när får man nya namnet?
  • Äldre 13 Jul 14:10
    #1

    efternamnet gäller från det datum ni skrivit på blanketten ni skickade in till skatteverket. 

    När jag gifte mig skrev jag datumet då vi gifte oss som datum för det nya namnet. 

    Beslut om det nya  namnet och att jag då ändrat namn kom efter tre veckor har jag för mig. 

    Vill du ha snabbare besked kan du själv gå upp till skattekontoret där du bor och begära utdrag ur folkbokföringen om att du ändrat namn. 

  • Äldre 28 Sep 14:19
    #2

    Jag gifte mig lördag den 20/9 och mitt efternamnsbyte gick igenom redan i fredags 26/9. 
    Troligtvis har de väl mindre att göra på Skatteverket nu under hösten :)

Svar på tråden Nygift, när får man nya namnet?