• Cakefa­iry
    Äldre 9 Jul 17:16
    24616 visningar
    80 svar
    80
    24616

    Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?

    Hej,

    min sambo och jag har lite smått börjat planera vårt bröllop och har kommit till första punkten ungefär nämligen budgeten, som vi har beräknat kommer ligga på mellan 250 och 300 000. Vi är båda unga (han är nyutbildat och jag studerar) och i månaden kanske vi lyckas i bästa fall spara ihop 1000 kr sammanlagt så i den här takten kommer det ta ca 100 år tills vi har fått ihop till bröllopet :p Till det kommer att vi har höga studielån samt ett billån som vi måste avbetala.

    Så jag undrar - ni som gifte/r er unga (båda under 30) hur fick ni ihop pengarna för ert bröllop? Blev det några pengar över för tex. barnskaffande? Om ni valde lån hur fick ni beviljat det och vad hade ni för längd/storlek på lånet? Fick ni ert bröllop precis som ni ville ha det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-20 22:46
    Liten uppdatering bara: Inte säkert det blir bröllop 2016 (vilket jag har en väldig panik över), då min hälsa har akut försämrats under senaste halvåret. Så just nu är bröllop en mindre konkret framtidsplanering där mycket tankar kretsar kring det och förberedelserna för oviss datum är igång :)

  • Svar på tråden Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?
  • Äldre 21 Mar 20:42
    #70
    Cakefairy skrev 2015-03-20 22:31:54 följande:

    Hej,

    okej så ni har redan nu bestämt att ni ska ha barn då? :) Lycka till!

    Är det 50 000 inklusive resan=

    Oj det var verkligen inte mycket! 

    Det är som jag tidigare skrev en sömmarska som ska sy upp den eftersom den inte finns att köpa i affär. Det var ju några här som tipsade om att få uppsytt i Kina men ingen som svarade på vilken sida de beställde ifrån.

    Resan kommer vara två och en halv vecka cirka.


    Cakefairy skrev 2015-03-20 22:31:54 följande:

    Hej,

    okej så ni har redan nu bestämt att ni ska ha barn då? :) Lycka till!

    Är det 50 000 inklusive resan=

    Oj det var verkligen inte mycket! 

    Det är som jag tidigare skrev en sömmarska som ska sy upp den eftersom den inte finns att köpa i affär. Det var ju några här som tipsade om att få uppsytt i Kina men ingen som svarade på vilken sida de beställde ifrån.

    Resan kommer vara två och en halv vecka cirka.


    Hej nja, inte 100 procent bestämt men min mamma syr troligtvis min klänning då blir det under 5 000kr för den iallafall

    Det är inte i år vi gifter oss så det kan bli ändringar om budget på bröllop. Ingen resa i budgeten bestämd än.
  • Äldre 21 Mar 22:30
    #71

    Att börja sitt äktenskap med att skuldsätta sig upp över öronen låter ju fantastiskt. *ironi* Det låter helt jäkla IDIOTISKT! Ursäkta, jag är bara ärlig...

  • Äldre 22 Mar 10:41
    #72

    Vi är 23 och 22 år och gifter oss i sommar. Vi finansierar det genom sparande. Min sambo får ut ca 15.000 i månaden och jag studerar med endast studiebidrag plus att jag jobbar extra och brukar få ut 4000/mån. Oftast sparar vi alla pengar jag får in och lever på endast hans lön. Vi bestämde att vi skulle gifta oss i oktober förra året så vi har sparat sedan dess. Hittills har vi sparat omkring 60 tusen och allt till bröllopet med 50 gäster kommer kosta oss 20 tusen. Och så lägger vi nog runt 20tusen på resan som är under lågsäsong.

    Nu har ju ingen av oss ett direkt "drömbröllop" utan det viktiga är att vi gifter oss och kan dela dagen med vår släkt och familj och inte att blåsa på fullt ös.

    Ta lån är helt otänkbart, då hade vi istället väntat de åren som behövs för att spara eller bara gjort det borgligt och sedan gått ut och ätit. För så är iallafall jag uppväxt, att man tar bara lån till hus och möjligtvis bil.

    Sedan tycker jag att du ts planerar märkligt, du räknar med att få jobb och att din man ska ha jobb men det är inte alltid så det går. Du borde räkna på om ni kan betala ett lån där ni båda är arbetslösa/sjukskrivna och utgå därifrån för det är DÄR det är tufft att betala tillbaka och även om man tänker att "det kommer inte hända mig" så kan det ändå ske något i livet som gör det svårt att betala av ett lån, och då borde man vara förberedd.

  • Cakefa­iry
    Äldre 22 Mar 20:03
    #73
    Jullis skrev 2015-03-21 22:30:21 följande:

    Att börja sitt äktenskap med att skuldsätta sig upp över öronen låter ju fantastiskt. *ironi* Det låter helt jäkla IDIOTISKT! Ursäkta, jag är bara ärlig...


    Tja fast nu var det faktiskt ingen som frågade om din åsikt, för tråden handlar inte om en diskussion om lån eller ej.
  • Äldre 22 Mar 20:26
    #74

    Vi gifter oss i maj. Vet inte hur unga vi anses vara med vi är 23 och 25. Vårt bröllop finansieras via pengar vi sparat, en gåva från mina föräldrar samt att vi har kuvertavgift. Vår budget är ca 20 000 kr och då är det alltså kostnader för våra kläder, ringarna, kläder till vår son, dekorationer, inbjudningar, fotograf och blommor. Resten finansieras via kuvertavgiften.

    Skulle aldrig ta lån för bröllop. Hur kär jag än skulle vara. 

  • crs
    Äldre 23 Mar 06:41
    #75

    Vi är med under 30 (jag blir snart 26 och sambon är 29), och vi finansierar bröllopet genom att spara (och delvis genom en present från min svärmor, men den hade vi inte räknat med och hade därför klarat oss utan). Jag är student och min sambo jobbar, och vi försörjer oss själva och min dotter varannan vecka. Har bröllopsbudget på sådär 35.000, och vi kommer ha sparat(/köpt grejer, nu när det närmar sig så blir det väl mer att använda pengarna än att lägga dem på hög) i ungefär 10 månader. Vi sparar nu totalt runt 10.000 i månaden, men där bara en del går till bröllopssparet. Vi sparar också till att kunna köpa grejer till hemmet, till ett långsiktigt sparande och så har vi ett buffertsparande. Det är inga som helst problem trots att vi inte har massor pengar in (sambon hade tills årsskiftet ett jobb på ett litet startup och hade där inte direkt toppenlön). Hade vi prioriterat annorlunda så hade det inte varit några problem att i nuläget spara 100.000 på ett år. Men ekonomiskt trygghet känns för oss cirka miljoner gånger viktigare än att bränna massa pengar på ett bröllop, så vi lägger hellre de pengarna i ett långsiktigt sparande. Att ta lån är helt uteslutet, hade vi inte kunnat spara ihop så mycket vi vill använda till bröllopet så hade vi antagligen bara minskat budgeten och anpassat oss till våra förutsättningar. Det är mer troligt än att vi hade skjutit på det, även om det med hade varit ett alternativ. Hade det varit väldigt viktigt att lägga en viss summa på bröllopet så hade vi också anpassat vår resterande budget efter det. Tex flyttade vi i höstas och fick en rätt mycket högre hyra än innan. Det hade vi kanske undvikit isåfall, och hade därmed kunnat lägga de extra sådär 4000/månaden på bröllopet istället för att ha en tjusigare lägenhet. Man kan ju också spara himla mycket genom att säga upp sitt spotify/netflix, sluta köpa kaffe ute, inte shoppa så mycket osv. Såna kostnader brukar kunna dra i väg, och vill man prioritera ett bröllop så är där ett bra ställe ett börja på.
    Jag får typ ångest bara av att tänka tanken att finansiera ett event med ett lån. Jag är ekonom och kan bara se hur sjukt dåligt det skulle kunna bli med ett sånt lån. Men jag skulle å andra sidan inte  heller köpa en bil med lån, eller något annat heller förutom möjligtvis en lägenhet och studielån då. Studielån har både jag och sambon gott om, men det är väl inte riktigt jämförbart.

    Sen vet jag inte vad du menar att ha pengar över till barnaskaffande? Att göra en bebis är rätt gratis... Och så dyrt är det inte att ha barn att man med normala inkomster inte klarar att köpa vad som behövs. Jag har varit student i hela mitt föräldraliv (min dotter är nu 6 år), och ensamstående större av den tiden, och det har aldrig varit några problem. Det har kanske inte varit lyxliv, men vi har alltid haft det bra. Och skulle vi få för oss att skaffa barn nu så skulle vi inte börja spara till det, bara kanske lägga om vår budget sen när bebis kommer. Anpassa vad vi har efter de nya förutsättningarna, liksom. 

  • Anonym (Vakna­)
    Äldre 24 Mar 18:48
    #76

    Jag vill inte låta hård, men jag förstår inte hur man kan planera ett bröllop för dem pengarna om ett par år när man är i er situation? Det bästa råd jag kan ge är att köpa en trisslott.

    Jag hade jättegärna haft ett lyxigt och spektakulärt bröllop men har fått inse att det inte fungerar som det ser ut nu. Jag är student och gravid, min sambo jobbar heltid men tjänar inga fantasisummor. Vi planerar just nu ett litet bröllop, kanske smiter vi bara iväg själva, just för att det handlar om oss och vår kärlek.

    Om det är viktigt med ett så dyrt bröllop så får ni väl skjuta upp det tills ni har fasta inkomster båda två och möjlighet att spara? En annan möjlighet är att ha ett litet bröllop nu och sedan förnya löftena med en större ceremoni, fest och resa om några år när ni har råd. Kompisars föräldrar gjorde om alltihop, med nya ringar, klänning, fest och resa när de firade sin 20-åriga bröllopsdag, just för att de inte hade råd med det när de var 20.

  • Äldre 21 Apr 10:45
    #77

    Så att ingen gett dig några tips om var man bäst beställer en kinaklänning är en ursäkt för att braka loss på 30 000? Skrattande Här finns mängder av information. Fundera sedan vad ni kan göra för vackert och stilfullt bröllop med de pengar ni faktiskt har.

    www.brollopstorget.se/forum/thread/4369730-nya-traden-kinaklanningar-och-gaffel-daremellan

  • Äldre 11 May 22:14
    #78

    Jag gifter mig i sommar, 23 år gammal (sambon är 28). Vi förlovade oss för 3 år sedan och har sparat varje månad sedan dess, först 2000 och nu 3-4000 månad sista året. Vårt bröllop kommer landa på drygt 100.000 med resa. 
    Skulle jag kunna ha ett bröllop för 250-300000? Absolut! OM jag hade pengarna och i övrigt hade inkomster som gör att 300 000 på en enda fest är helt ok.
    Som det är nu skulle jag aldrig kunna rättfärdiga det för mig själv när vi faktiskt vill ha en underbar framtid efter bröllopet också.
    Mitt tips: välj ett bröllop efter plånbok, eller vänta tills plånboken är större. Vi kommer ha kyrkvigsel, häst och vagn, superfin buffe och tårta, alkohol i mängder, fina kläder, band och fyrverkerier, utan att behöva vänta flera år på allt annat vi vill ha i ÄKTENSKAPET sedan. 

  • Anonym (Sandr­a)
    Äldre 8 Jul 13:56
    #79

    Jag och min sambo som är båda 28 år gamla har börjat småplanera vårat bröllop. Dvs kollar upp plats att viga oss på vill ju gifta oss vid vattnet och inte i kyrka, samt lokal, funderar på mat och allt runtomkring. Ser vad budgeten hamnar på sen tänkte vi spara till det. När vi nått våran budget och känner att vi klarar av det så kör vi även om det blir om 2-3 år.
    Att bara ta ut ett stort lån på 200 000-400 000 känns inte riktigt lockande bara för ett bröllop. De pengarna kan ju behövas i framtiden till boende och andra viktiga saker. Känner inte riktigt att man vill leva på existensminimum resten av sitt liv för en dag i sitt liv.

    Ha inte för bråttom är mitt tips till vissa härinne en mindre budget kan ge ett minst lika fint bröllop som en stor. ;) 

  • Äldre 11 Jul 14:20
    #80

    Jag är 22 år och min fästman är 23. Vi finansierar det genom att han jobbar, får ut ca. 15.000 efter skatt. Jag studerar med fullt studielån + att jag jobbar så jag får ihop några tusenlappar extra i månaden. Vi har sparat sen januari till bröllopet som är i september. Allt som allt kommer bröllopet gå på 45.000kr. För dom pengarna får jag mitt drömbröllop. Har inte behövt kompromissa med någonting. Vi har 50 gäster. Vi bjuder alla på trerätters och dryck, plus att vi har hyrt buss som kör till och från stället där vi gifter oss. Har hållt ner på kostnaderna genom att använda oss av olika kontakter som har ordnat erbjudanden (tex. rabatt på festlokalen) och lite smått och gott. Har en fotograf i familjen som gör jobbet gratis etc. 

    Man behöver inte lägga flera hundra tusen på ett drömbröllop. Det verkar som att ni redan sparar in på kostnader genom att bla. göra inbjudningarna själva så jag fattar inte hur er budget kan bli så hög? Såg också att du vill lägga sjuka pengar på en klänning. Du kan hitta en precis lika fin klänning för 5000kr. Det är inte finare bara för att det kostar mycket!

    Hoppas ni får ihop det!

Svar på tråden Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?