• Cakefa­iry
    Äldre 9 Jul 17:16
    24602 visningar
    80 svar
    80
    24602

    Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?

    Hej,

    min sambo och jag har lite smått börjat planera vårt bröllop och har kommit till första punkten ungefär nämligen budgeten, som vi har beräknat kommer ligga på mellan 250 och 300 000. Vi är båda unga (han är nyutbildat och jag studerar) och i månaden kanske vi lyckas i bästa fall spara ihop 1000 kr sammanlagt så i den här takten kommer det ta ca 100 år tills vi har fått ihop till bröllopet :p Till det kommer att vi har höga studielån samt ett billån som vi måste avbetala.

    Så jag undrar - ni som gifte/r er unga (båda under 30) hur fick ni ihop pengarna för ert bröllop? Blev det några pengar över för tex. barnskaffande? Om ni valde lån hur fick ni beviljat det och vad hade ni för längd/storlek på lånet? Fick ni ert bröllop precis som ni ville ha det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-20 22:46
    Liten uppdatering bara: Inte säkert det blir bröllop 2016 (vilket jag har en väldig panik över), då min hälsa har akut försämrats under senaste halvåret. Så just nu är bröllop en mindre konkret framtidsplanering där mycket tankar kretsar kring det och förberedelserna för oviss datum är igång :)

  • Svar på tråden Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?
  • Anonym (ekono­miskt-­lagd)
    Äldre 9 Jul 17:25
    #1

    Hej,

    Vi gifter oss om en månad jag är 23 och han är 29 (fyller 30 efter bröllopet) vi har bara sparat mycket. Vi har varit tillsammans i lite drygt 4år och bot ihop i ca 3år.

    Vårt bröllop med resa och ringar och allt kommer gå på ca 150 000kr. Vi har nu båda fast jobb och nyligen köpt hus.

    2012/2013 studerade jag och då levde vi på hans lön och mitt studiebidrag. Men innan dess så sparade vi ca 16 000kr i månaden.

    Innan vi köpte huset sparade vi också ca 16000kr i månaden för att vi ihop till handpenningen och till bröllopet. VI har inga jätte löner han har strax över 20 innan skatt och jag har strax under 20 innan skatt.

    Nu när vi bor i hus så kan vi såklart inte spara så mycket så nu sparar vi ca 8000kr i månaden.

    Om jag hade varit ni så hade jag funderat på om man verkligen vill ta ett lån till ett bröllop som man måste betala av i resten av sitt liv, tillsammans med alla andra lån. Vi har bara huslån och vi vill absolut inte ha fler så vi valde att leva snålt och spara mycket :) Men det är ju olika från person till person :)

  • Cakefa­iry
    Äldre 9 Jul 17:40
    #2
    Anonym (ekonomiskt-lagd) skrev 2014-07-09 17:25:25 följande:

    Hej,

    Vi gifter oss om en månad jag är 23 och han är 29 (fyller 30 efter bröllopet) vi har bara sparat mycket. Vi har varit tillsammans i lite drygt 4år och bot ihop i ca 3år.

    Vårt bröllop med resa och ringar och allt kommer gå på ca 150 000kr. Vi har nu båda fast jobb och nyligen köpt hus.

    2012/2013 studerade jag och då levde vi på hans lön och mitt studiebidrag. Men innan dess så sparade vi ca 16 000kr i månaden.

    Innan vi köpte huset sparade vi också ca 16000kr i månaden för att vi ihop till handpenningen och till bröllopet. VI har inga jätte löner han har strax över 20 innan skatt och jag har strax under 20 innan skatt.

    Nu när vi bor i hus så kan vi såklart inte spara så mycket så nu sparar vi ca 8000kr i månaden.

    Om jag hade varit ni så hade jag funderat på om man verkligen vill ta ett lån till ett bröllop som man måste betala av i resten av sitt liv, tillsammans med alla andra lån. Vi har bara huslån och vi vill absolut inte ha fler så vi valde att leva snålt och spara mycket :) Men det är ju olika från person till person :)


    Hej och grattis i förskott!


    Då ser eran situation ganska lik våran ut förutom att vi inte har möjlighet att spara så mycket. Vi lever på hans lön ca 12000 (efter skatt) och mitt studiebidrag på 2150kr. Men med en hyra på 6000, el och mat för 2500 och bensin för 2-4000 blir det inte mycket pengar att spara på även fast vi snålar otroligt mycket (går aldrig på bio, äter ute eller liknande) :/ Skulle vi har möjlighet att spara 16 000 varje månad så skulle vi få ihop pengarna lagom till planerat bröllopsdag om två år.
    Självklart är lån inte det alternativet jag tycker bäst om heller, skulle nog tillbringa en stor del av bröllopet med dålig samvete och ångest över hur det ska avbetalas. men samtidigt vill jag inte vänta i evigheter!

  • Anonym (billi­gare)
    Äldre 9 Jul 17:46
    #3

    Ni vill inte satsa på ett mer budgetbröllop då? Det kan ju bli minst lika fint och då kan ni ha det tidigare :) Jag är 23 och min blivande 30 och vi lägger ca 45000:- på bröllopet och då har jag pluggat de tre senaste åren och nu är jag arbetslös. Vad är det ni tänker kostar så mycket som 250-300000?

  • Cakefa­iry
    Äldre 9 Jul 18:13
    #4
    Anonym (billigare) skrev 2014-07-09 17:46:46 följande:

    Ni vill inte satsa på ett mer budgetbröllop då? Det kan ju bli minst lika fint och då kan ni ha det tidigare :) Jag är 23 och min blivande 30 och vi lägger ca 45000:- på bröllopet och då har jag pluggat de tre senaste åren och nu är jag arbetslös. Vad är det ni tänker kostar så mycket som 250-300000?


    Anledningen till att det blir så mycket är att jag tänker att jag vill bara gifta mig en gång i livet och då tycker jag att det ska bli precis som jag alltid har tänkt mig, jag vill liksom inte dra ner så att det blir ett budgetbröllop och så efteråt stå och gråta för att inget blev som jag ville ha det (säger inte att det är så för dig, men tror att det skulle bli så för mig). Vi har planerat göra mycket själv så som tårtan, inbjudningar etc och fråga vänner om hjälp för tex servering, fotografie, filmning osv. De två saker som det går mest pengar på är klänningen (förmodligen ca 30 000 och resan 120 000). Sen kommer vi behöver ha mycket teknisk utrustning som vi iofs kan låna till ett rätt så litet pris men det blir ändå mycket när man lägger ihop det. Ringar tex. kommer vi lägga max. 5000 på (jag har tappat bort min förlovningsring, så det blir en ring var, annars skulle bara han fått ring) och boende till gäster ska vi försöka hålla på så låg kostnad som möjligt, men räknar ändå med minst 10 000 där.
  • Äldre 9 Jul 18:54
    #5

    nu är ju min karl 32, men han är arbetslös och jag är 23 år, mer eller mindre arbetslös.. har sommarjobb nu tack och lov.. 

    vi har ett budgetbröllop (så billigt som möjligt) då min karl speciellt känner att han inte vill lägga ut massa pengar på att gifta sig. och jag är ok med det, men de är ändå kämpigt att få ihop pengarna. han har varit arbetslös i ett år, jag var arbetslös mellan sept och juni. nu har jag ju kunnat lägga undan lite, men det är inte jättemycket om man jämför med andra som sparar. innan jag fick sommarjobb la jag (ensam, min karl lägger inte undan nåt) mellan 200-400 i månaden. nu kan jag lägga undan kanske 1000-3000kr, men man vet ju aldrig om vi behöver ta från sparandet om det händer nåt. men det känns som att det går ok ändå. sen sparar jag pengar jag får om jag säljer nåt eller får igen lån t.ex. :) 

    vi gifter oss nästa år i september. 

  • Äldre 9 Jul 19:19
    #6

    Hej!


    Jag är 21, och mannen är 31, han har bra betalt jobb så vi behöver inte oroa oss heller. Dock så har vi ett litet bröllop då han är engelsman och jag vill inte att hela tjocka släkten betalar dyra kostnader för att komma över. Det vill säga att vi inte har plats för alla, vilket innebär hotell kostnader osv. Men vi satsar på ett litet och väldigt mysigt bröllop här borta, och en fest i Sverige. Kostnad är inget som oroar oss. Har man inte pengarna till ett 250 000 bröllop så kanske man ska tänka om, kärleken mellan er borde vara viktigare än allt annat Skrattande Lycka till!!

  • Cakefa­iry
    Äldre 9 Jul 19:28
    #7
    filibustern skrev 2014-07-09 18:54:23 följande:

    nu är ju min karl 32, men han är arbetslös och jag är 23 år, mer eller mindre arbetslös.. har sommarjobb nu tack och lov.. 

    vi har ett budgetbröllop (så billigt som möjligt) då min karl speciellt känner att han inte vill lägga ut massa pengar på att gifta sig. och jag är ok med det, men de är ändå kämpigt att få ihop pengarna. han har varit arbetslös i ett år, jag var arbetslös mellan sept och juni. nu har jag ju kunnat lägga undan lite, men det är inte jättemycket om man jämför med andra som sparar. innan jag fick sommarjobb la jag (ensam, min karl lägger inte undan nåt) mellan 200-400 i månaden. nu kan jag lägga undan kanske 1000-3000kr, men man vet ju aldrig om vi behöver ta från sparandet om det händer nåt. men det känns som att det går ok ändå. sen sparar jag pengar jag får om jag säljer nåt eller får igen lån t.ex. :) 

    vi gifter oss nästa år i september. 


    Usch vad jobbigt för er!
    Kan förstå det, men vill han inte ut och resa eller? För det är ju det som hälften av vår budget går på :(
    Ja, spara är mycket viktig men det är svårt för folk som dig och mig som behöver pengarna till det som är viktig just nu (som mat och husrum).
    Hoppas iaf att ni lyckas spara ihop så att ni få ett fantastisk bröllop!
  • Äldre 9 Jul 19:29
    #8

    Vi är relativt unga, 24 båda två, och har helt enkelt sparat det vi har råd med och bestämt en budget utifrån det. Nu ville ingen av oss lägga några fantasisummor utan vi räknar med att landa någonstans mellan 35-40 000, men hoppas att det blir lite mindre. Vi gifter oss i september i år. 

    Man kan ju ha kuvertavgift för att täcka kostnaderna för gästernas mat, till exempel (beroende på vad den kostar). Och så kan det vara smart att räkna igenom om det verkligen är billigare att göra inbjudningar etc. själv (om man nu inte väldigt gärna VILL förstås :) ). Mycket går att göra mycket billigare och ändå få nästan samma sak.

    Personligen skulle jag inte låna, särskilt inte flera hundra tusen, till ett bröllop men man måste ju få göra som man vill.

  • Cakefa­iry
    Äldre 9 Jul 19:33
    #9
    BrideEngland2015 skrev 2014-07-09 19:19:53 följande:

    Hej!


    Jag är 21, och mannen är 31, han har bra betalt jobb så vi behöver inte oroa oss heller. Dock så har vi ett litet bröllop då han är engelsman och jag vill inte att hela tjocka släkten betalar dyra kostnader för att komma över. Det vill säga att vi inte har plats för alla, vilket innebär hotell kostnader osv. Men vi satsar på ett litet och väldigt mysigt bröllop här borta, och en fest i Sverige. Kostnad är inget som oroar oss. Har man inte pengarna till ett 250 000 bröllop så kanske man ska tänka om, kärleken mellan er borde vara viktigare än allt annat Skrattande Lycka till!!


    Hej,

    okej vad roligt att ni båda ha jobb och kan spara pengar i det. Själva bröllopet och festen kommer vara rätt litet vårt med, det är resan och klänningen som slukar de största pengar.

    Jo visst skulle vi kunna gifta oss i jutesäckar och ha fest i trädgår'n med 10 pers, man älskar inte varandra mindre för det. Men det känns för mig inte längre som ett bröllop då, då avstår jag hellre helt.
  • Cakefa­iry
    Äldre 9 Jul 19:46
    #10
    snowstars skrev 2014-07-09 19:29:01 följande:

    Vi är relativt unga, 24 båda två, och har helt enkelt sparat det vi har råd med och bestämt en budget utifrån det. Nu ville ingen av oss lägga några fantasisummor utan vi räknar med att landa någonstans mellan 35-40 000, men hoppas att det blir lite mindre. Vi gifter oss i september i år. 

    Man kan ju ha kuvertavgift för att täcka kostnaderna för gästernas mat, till exempel (beroende på vad den kostar). Och så kan det vara smart att räkna igenom om det verkligen är billigare att göra inbjudningar etc. själv (om man nu inte väldigt gärna VILL förstås :) ). Mycket går att göra mycket billigare och ändå få nästan samma sak.

    Personligen skulle jag inte låna, särskilt inte flera hundra tusen, till ett bröllop men man måste ju få göra som man vill.


    Okej, då har ni jobbat/jobbar båda två eller? Ni ska inte ha någon bröllopresa då antar jag med tanke på den lilla summan? 
    Grattis i förskott till er!

    Jag skulle aldrig vilja ha ett kuvertbröllop, men som du själv säger så gör ju alla som dem vill. Ska även står för mina brudtärnors klänningar tex. då de inte har den ekonomiska möjligheten. Jag anser att de pengar de lägger för att ta sig till bröllopet räcker mer än väl, vill heller inte ha någon present av dem.
    Inbjudningarna kommer gå på ca 150 kr för 60 st om vi gör dem själva, då få vi dem med kort som vi ville och jag tror inte att det går att fixa billigare nånstans. Vi har försökt dra in på de kostnader som inte är lika viktiga för oss, tex. gör jag tårtan själv, vi kommer "anställa" vänner till oss osv.
Svar på tråden Ni som gifte/r er unga hur finansierade ni bröllopet?