• Anonym (funde­rsam)
    Äldre 6 Jul 20:08
    2379 visningar
    5 svar
    5
    2379

    Kostnad för tärnor

    Jag ska gifta mig nästa år i augusti. Ska ha 2 tärnor, ska betala klänningarna till dom och hade även tänkt håruppsättningen/smink... Nu är det så att min mamma har fixat en frisör till mig i stan där jag bor, EN. Dom har semester på den salongen men bara för hon har känt mig sen jag var liten ville hon göra detta för mig.. 

    Då kommer vi till frågan. 
    Då det bara finns en frisör tillgänglig får bara jag hår och smink. Kan fixa en vännina som sätter upp håret på tärnorna och sminkar men är det fel av mig? Ska jag avboka min mammas fina gest? 

    Vill gärna att tärnorna är med mig, eller är det bara jag som tänker fel... 

  • Svar på tråden Kostnad för tärnor
  • Äldre 6 Jul 20:41
    #1

    Varför skulle det vara fel? Det är du som är brud och din mor och hennes vän vill göra dig fin(are) inför den stora dagen! Tärnorna blir ju snygga de också! Tärnorna kan ju närvara vid ditt hårfixande också, kanske kan de få låna en stol på salongen (som är stängd, antar jag iom semestern) där din väninna fixar i ordning dem? Är problemet att du vill vara tillsammans med dem får du fundera. Är du rädd att det ska verka snålt eller så behöver du inte oroa dig!

  • Äldre 6 Jul 20:46
    #2

    Fråga dom.


    Dom kanske hellre sminkar sig själva och fixar sitt eget hår om dom får vara med dig när du blir fixad :)
    Mina tärnor blev sminkade av den som sminkade mig, men håret fixade dom själva.


    Eller så hör du med hon som fixar dig om hon vill tjäna lite extra och fixa dina tärnor när hon ändå fick åka in och jobba den dagen ;) 

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 22:12
    #3

    Kan man be dom fixa sig själv? Eller hur är det med de? =)
    Känns så dumt att be dom fixa sig själva

  • Äldre 6 Jul 22:17
    #4

    Klart man kan.


    Du ber dom att vara med som ett stöd under din dag.
    "normalt" (enligt svensk tradition) så innebär det att dom hjälper dig i kyrkan. Typ finns där när du kommer. Håller din bukett när du inte kan själv och eventuellt rättar till släp och slöja lite snabbt så det ser fint ut när ni har kommit fram till koret.

    That's it! :) 

    Sen säger man generellt att ju mer krav brudparet har på kläder till tärnor och marskalker - destå mer betalar dom av klädkostnaden. Annars är klädkoden för tärnor och marskalker samma som för gästerna, och om man inte väljer något annat så kan dom alltså komma i vad som helst bara det passar klädkoden.

    Är man generös så bjuder man på håruppsättning, sminkning mm men det är en lyx om man är tärna :) 

    Sätt dig ner med dina tärnor och säg "det här önskar jag ha hjälp med - och det här erbjuder jag som tack" 
    Skriv gärna ner det på papper så att ni alla vet vad ni har gått med på :) 

  • Anonym (funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 24 Jul 19:38
    #5

    Tack så mycket för alla svar! 

    Ni hjälpte mig att reda ut alla frågor jag hade!! 

Svar på tråden Kostnad för tärnor