• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 25 Jun 13:42
    5454 visningar
    19 svar
    19
    5454

    Nästan ingen kommer

    Vi gifter oss om en månad, och nu börjar den ena efter den andra tacka nej. Inte ens min pappa med familj eller min fästmans svåger kommer. Av de som tackat ja kommer bara en per par/familj. Jag försöker låtsas som ingenting, men det svider.

    Javisst gifter vi oss mitt i semestern, men vi trodde nog att fler skulle komma ändå. Av 100 inbjudna har 18 tackat ja och 35 tackat nej hittills. Resten har inte ens hört av sig sedan inbjudningarna gick ut. Usch, en del av mig vill bara ställa in allting. :(

  • Svar på tråden Nästan ingen kommer
  • fine
    Äldre 25 Jun 13:48
    #1

    Men fy vad oförskämt att inte ens svara på inbjudan, när hade ni sista dag att svara på inbjudan? För jag hoppas verkligen inte att de ändrar sig och nu tackar nej? Önskar dig en superfin dag med mycket glädje och kärlek <3 tur att du iaf har hittat en fin man om vännerna sviker, hitta nya!

  • Äldre 25 Jun 13:49
    #2

    När går O.S.A ut? (Sista dagen att lämna besked om man kommer eller inte) 
    Kanske är dags att börja påminna folk att de måste lämna besked?

    Försök fokusera på hur mysig dagen blir för er två, det är ju för ERAN skull ni gifter er och inte gästernas :) 

  • Äldre 25 Jun 13:51
    #3

    Vad tråkigt att höra. Förstår din besvikelse.
    Samtidigt är det så lätt, i alla fall för mig, att glömma bort vad ett bröllop egentligen handlar om. Att fira er kärlek. Massor med gäster, tjusiga middagar och fluffiga klänningar är bara saker runt omkring, det viktigaste är ni och att ni får en dag där ni visar er kärlek till varandra.
    Så försök se bortanför de som tackat nej och gläds istället åt de som vill fira er kärlek tillsammans med er. Bröllopet kanske inte blir exakt som du vill, men det kan bli fantastiskt ändå.

  • Äldre 25 Jun 13:59
    #4

    men fy så tråkigt! hade väl förstått om typ vänner och så tackat nej, men ens egen pappa??! ja mena.. nä, min pappa (om han jobbade) skulle göra allt för att komma på mitt bröllop, om han inte fått ledigt hade han "skolkat" tamme fan.. 

    hoppas det ordnar sig med resten av de som inte svarat! styrkekram!

  • Äldre 25 Jun 14:02
    #5

    Låter väldigt tråkigt när det är sådana ni vill skall närvara inte kommer.

    Men jag måste fråga, när skickades inbjudningarna ut?
    Vi kommer ha vårt brölop under semestern 2015 men vi kommer skicka ut inbjudningarna redan i dec/jan då många börjar planera sin sommarsemester med resor mm.

    Hoppas det blir jättefint och att de som kommer gör det till en succe


    Live free, ride free
  • Äldre 25 Jun 14:20
    #6

    Vi gifter oss i augusti och har också flera som inte svarat.Om det bara är en månad kvar måste väl de flesta ha bestämt sig vid det här laget, jag tycker att det är lite oförskämt att inte svara. Har sista dag för att svara passerat? Många svarar i sista minuten. 
    Om ni skickade ut inbjudningarna sent är det inte alltid lätt för alla att ändra sina planer även om de gärna skulle vilja komma. Vi har till exempel ett par inbjudna som tackade nej pga en redan bokad resa, några måste jobba och kan inte få ledigt. Ta det inte personligt, de hade säkert gärna varit med om de kunnat. Det är klart att det är tråkigt om inte din egen pappa kommer, men försök ändå fokusera på det positiva, på er två och er relation, det är ändå er dag.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 25 Jun 14:55
    #7

    Usch så tråkigt! Men som många skriver här så kan det ju ha med när inbjudningarna skickades ut/när OSA datum är. Vi skickade ut ett mail till alla en månad innan OSA bara för att påminna dom och be dom svara. Kan upplevas tjatigt (men vi var tvungna pga en hotellbokning) men många får en inbjudan och tänker att dne kan jag svara på sen och så glömmer dom helt bort det.
    Att det är mitt i semester är naturligtvis en faktor, många kanske redan hade gjort semesterplaner.

    Jag hoppas verkligen att det dyker upp fler ja och att ni får en fantastisk och mysig dag tillsammans. Det är inte antallet som räknas men glädjen och kärleken dom delas med dom som faktiskt är där!

  • Äldre 25 Jun 15:27
    #8

    Vet hur bittert det är när folk inte kommer på ens fester - och man försöker verka glad för alla som faktiskt är där men känner sig ändå lite sviken på något vis så jag förstår dig verkligen!


    Den enda faktorn jag kan tänka mig är ju om folk som det står här över redan har bokat saker, kanske för att inbjudan var sent ute, annars är det jättedåligt!


    Jag är också en sista minuten, men när vi blev bjudna på bröllop nu så såg jag till att skicka tillbaka svaret i god tid! Hur många bjöd ni från början? Jobbigt att så pass stor skara tackat nej för det gör ju lite för lokal osv. men jag tror inte ni ska oroa er för mycket för det ändå! :) Se till att vara glad över de gästerna som kommer och känna att de är viktigare än de som inte kom! 


    1 augusti 2015
  • Äldre 25 Jun 17:27
    #9

    finns det folk ni avstått från att bjuda?  Bjud in dom ! 

    När jag gifte mig så hade vi OSA 3-4 veckor före bröllopet När 2 veckor återstod hade fortfarande ett femtontal inte svarat så jag skickade ut ett sms med orden " vi håller på att förbereda det sista för bröllopet och kollar så vi inte glömt något, har vi glömt er?"   

    det gjorde att vi fick in resterande svar på bara någon timma. 

    är det mitt i semestertider ni gifter er kan det finnas folk som faktiskt inte kan svara på er inbjudan då dom inte vet förrän tätt inpå bröllopet om dom är hemma eller inte.  Ge dom lite tid att svara, påminn dom gärna men bli inte lessna om det fortfarande saknas svar någon vecka före bröllopet.   Både som gäst och brudpar får man ta sena svar när det handlar om semestertider. 

  • Äldre 25 Jun 21:04
    #10

    detta med semester är ju ett aber. vi har väl inte under semestern, men vi har lördagen innan älgjakt.. och här vi bor är älgjakt helig :P och det är oftast lördagen eller söndagen innan jaktlaget träffas och stämmer av.. så.. ja.. det kan vara lite protester, men tror inte det kommer vara några större bekymmer. ska dock säga till mamma att vara ledig då, för dom lägger schemat för den perioden någon gång innan semestern. 

  • Äldre 25 Jun 21:19
    #11

    Vi gifter oss på Pingst nästa år, en helg då många kanske väljer att resa bort eller så. Vi kommer nog skicka ut inbjudningarna kring årsskiftet, och sätta OSA minst 6-8 veckor innan bröllopet. Sen som många andra säger lär man nog få påminna folk för att få dom att svara, så är det oftast.
    Sen har vi ju redan, ett år innan (och tidgare än så) berättat för de allra flesta att vi ska gifta oss det datumet så de inte bokar in något.

    Hoppas det löser sig så det kommer lite fler iaf, och att ni får ett trevligt bröllop ändå

  • Äldre 25 Jun 21:23
    #12

    Åh jag lider med dig! Jag hade någa kämpiga veckor där 4 av mina vänner med respektive tackade nej på raken, utan att någon tackade ja däremellan. Kändes verkligen som att ingen skulle komma, och särskilt att ingen av mina vänner skulle dyka upp. Då hade vi ändå skickat ut save the date ett år i förväg, och inbjudan 6 månader innan. ÄNDÅ bokade folk semesterresor precis då. Det blev jag ganska sårad av faktiskt.

    vi hade tillräckligt med tid för att hinna bjuda in några andra som vi först inte räknat med, men som blev ÖVERLYCKLIGA över att få komma.

    Finns det kanske några andra ni kan bjuda, även om det är kort varsel? har ni påmint de som ännu inte svarat? Jag tror det är ganska vanligt att folk svarar sent, gärna efter sista svarsdatum..

    styrkekram till dig, er dag kommer bli fantastisk tillsammans med de som är där även om det inte blir så många som ni hoppats!

  • Äldre 25 Jun 22:04
    #13

    Å vad segt! Men jag undrar också, när går osat ut? Många väntar att svara till sista dagen, av nån underlig anledning! 

    Bjud in några fler som ni velat men inte haft plats för och försök glädjas åt de som kommer och delar er dag!

    Hoppas det blir bra för er! 


  • Himla
    Äldre 26 Jun 07:12
    #14
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-06-25 13:42:06 följande:

    Vi gifter oss om en månad, och nu börjar den ena efter den andra tacka nej. Inte ens min pappa med familj eller min fästmans svåger kommer. Av de som tackat ja kommer bara en per par/familj. Jag försöker låtsas som ingenting, men det svider.

    Javisst gifter vi oss mitt i semestern, men vi trodde nog att fler skulle komma ändå. Av 100 inbjudna har 18 tackat ja och 35 tackat nej hittills. Resten har inte ens hört av sig sedan inbjudningarna gick ut. Usch, en del av mig vill bara ställa in allting. :(


    Jag undrar också när ni skickade ut inbjudningarna? Det blev tyvärr så att förra gången jag gifte mig för 21 år sedan då skickade vi ut i februari och vår osa var senast sista mars eftersom vi gifte oss på midsommarafton visste vi innan att vi måste vara ute i god tid innan folk hinner planera annat , beställa resor, boka stugor etc. Det funkade jättebra. Att ens pappa väljer o tacka nej känns ju urtrist.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 26 Jun 13:23
    #15

    Förstår att du är ledsen och besviken. När är sista dagen att svara? Många av våra gäster svarade i sista sekunden innan OSA gick ut och det får man respektera. 

    För er är det fortfarande är cirka 50 stycken som kanske kommer att svara ja. Det kanske är en liten tröst, men försök att fokusera på det.

  • Anonym (fråga­nde)
    Äldre 26 Jun 14:25
    #16

    Vi gifter oss också mitt i semestern och på en MÅNDAG! Så vi har fått lite reaktioner, men vi va ut med "Save the date" redan vid årsskiftet och inbjudningarna INNAN semesterönskningar ska va inne.
    Dom som inte kan komma 2st för de har nyligen bytt jobb och inte "berättigad" semester. Och sen har vi några andra avhopp som av olika nledningar inte vill men som vi heller inte räknat med.

    Gör som någon föreslog, skicka ut ett uppdateringssms med frågan om ni eller dom glömt så att ni får bekräftelse iaf om dom kommer eller inte och testa att bjud in andra ni kanske valt bort för att familj och släkt kommer först.

    Sen så vill även jag påpeka att det absolut viktigaste är att du och din blivande finns på plats! Dagen är för er och ingen annan. Har du planerat ett bröllop för andra kanske ni ska ta en funderare på om ni verkligen ska gifta er.

    Lycka till

  • Äldre 26 Jun 20:17
    #17

    Jag håller inte med ovanstående att man ska fundera på varför man gifter sig om man blir ledsen när nästan alla tackar nej, men i alla fall.

    Vi var benhårda på sista svarsdatum och ringde upp dem (okej, den) som inte svarat. Denna hade bara glömt bort det.

    Ang. de som tackar nej så har jag inget bra svar eller så. Bara... jag förstår att du är ledsen. Hoppas verkligen att fler tackar ja! Och som flera sagt så kanske du kan bjuda in några andra? :)

  • CoG
    Äldre 26 Jun 21:01
    #18

    Vi gite oss förra sommaren, den 27 juli och var väl medvetna om att det var under semester för de flesta. Därför skickade vi ut en liten "Boka in den..." till våra vänner så att de skulle vara förberedda.


    Våra föräldrar och syskon visste redan såklart, men de och den släkt som var inbjuden skickade vi ut till i april först. Vi tänkte att de som kan och vill, de kommer. Och det var bara några få som tackade nej.


    Av vännerna var det flera som sa att det var toppen att de visste som det så långt i förväg så att de inte hunnit planera något annat redan.

    Har ni bokat lokal för 100 pers redan? Finns det ngn B-plan på lokal som blir något mindre men som går att fylla upp lämpligt med de antal som faktiskt kommer?


    Och sedan undrar jag som övriga, när är sista anmälningsdatum? har de ännu tid på sig att svara? En del är verkligen ute i sista stund och vissa tror att man borde veta att de tänker komma, än fast de inte sagt ngt.


    Dubbelkolla med de som inte svarat i tid.


     

  • Äldre 26 Jun 22:49
    #19

    Kan man inte så kan man inte och vill man inte så vill man inte. Men det låter tråkigt att din pappa inte kommer (om ni nu har en god relation). Alla prioriterar olika :) Borde inte OSA redan varit? Kanske bara jag som tycker det. Vi hade OSA 30:e maj och gifte oss 6:e augusti. Som somliga har svarat så väntar många med att svara. Kan vara för att nu är sommaren här och man vill göra upp planer för sommaren med zoo-besök, resor beroende på vad det ska vara för väder osv. Oftast är det bara de närmast sörjande som tycker nått är kul och/eller tycker det är obligatoriskt att gå :)

    Fokusera inte på antalet gäster, fokusera på er själva :)

Svar på tråden Nästan ingen kommer