• Äldre 19 Jun 19:47
    2830 visningar
    3 svar
    3
    2830

    (BALKAN)BRUDAR SE HIT!

    ...eller ja, andra också iofs, men jag har en fundering. Vad ska ni/era föräldrar ge till brudgummens föräldrar och syskon? Ger ni tillsammans, eller var för sig? 

    Enligt tradition ska ju alla ha presenter av något slag :) 

    Tusen tack för svar

  • Svar på tråden (BALKAN)BRUDAR SE HIT!
  • Tobna
    Äldre 19 Jun 20:32
    #1

    Jag har rötter på balkan (mina föräldrar är födda där) och min fästman är svensk. Det är vi som själva som står för (och betalar) bröllopet och de enda presenterna vi kommer ge är morgongåva till varandra samt någon present till tärna/bestman som tack för all hjälp. Vi kommer inte ge någonting till någons föräldrar och våra föräldrar kommer verkligen inte ge någonting till varandra. Det är en väldigt föråldrad tradition känner vi och vad jag vet från släktningar så finns den inte kvar på det sättet, kanske bruden får någon extra present (ex. guldring) av svärmor. Men det skiljer sig säkert beroende på vilken del av balkan man är ifrån. 

    Vem står för ert bröllop? Kommer din fästmans föräldrar betala? Hur är syskonen involverade? Vad har ni för budget för dessa presenter?

  • Äldre 19 Jun 23:25
    #2

    Det måste vara så att det skiljer sig beroende på vilka delar man är ifrån, för både i min släkt och i hans släkt ger man varandra presenter. De jag pratat med bland mina kompisar och bekanta känner också igen sig, så jag blir fundersam över vad du menar med "föråldrad" tradition? För mig är den "föråldrade" versionen den när man kom med kaffe och socker, "prydde" följet med skjortor (männen) o.s.v. 

    Det, för mig, är "föråldrat". Däremot att ge varandra presenter som syftar till att symboliskt välkomna varandra in i familjerna, är det som fortfarande lever kvar. Det är detta jag undrar över. Känner du inte igen det, ja, då antar jag att det är annorlunda där du kommer ifrån.

    Vi betalar vårt bröllop helt själva. Inga svärföräldrar eller syskon är ekonomiskt involverade. Budgeten är inte satt än.

  • Tobna
    Äldre 20 Jun 10:55
    #3

    Ja precis, det är skjortorna till männen och kaffe, socker, kakor som jag tänker på är den föråldrade traditionen. Av någon anledning har den traditionen vid bröllop försvunnit helt bland mina släktningar och deras trakter. Jag förstår om ni vill ge andra presenter och behålla symboliken. Då skulle jag satsa på personliga presenter som kommer uppskattas mer än ex. en skjorta som inte passar i form och färg.
    Har ni några tankar alls om vad ni vill ge för presenter? Ska det vara någonting de kan ha länge eller någon upplevelse ex. spa?

Svar på tråden (BALKAN)BRUDAR SE HIT!