• Äldre 16 Jun 21:15
    2699 visningar
    8 svar
    8
    2699

    bart med baraxlad klänning i kyrkan?

    Hej

    Ni som har haft tub /bar axlad klänning i kyrkan har ni haft slöja eller haft den som den är?
    Är osäker på om det blir för bart i kyrkan...( bröllop i augusti)
    Har ni bild får ni jättegärna lägga upp här.

    Tack på förhand

  • Svar på tråden bart med baraxlad klänning i kyrkan?
  • Äldre 16 Jun 23:20
    #1

    Jag hade inget över axlarna eller slöja.

  • Äldre 17 Jun 10:39
    #2

    Kolla in svenska kyrkans hemsida! Hela bildspelet är med vackra, baraxlade brudar inne i kyrkor, och det ser inget konstigt ut alls. :) Det var så jag bestämde mig för att gå baraxlad - ska dock antagligen ha slöja. Fem veckor kvar till bröllopet, så jag har inga bilder än, men tittar gärna på andras jag med!

    www.svenskakyrkan.se/vigsel

  • Äldre 17 Jun 11:17
    #3
    Utvandrare skrev 2014-06-17 10:39:38 följande:

    Kolla in svenska kyrkans hemsida! Hela bildspelet är med vackra, baraxlade brudar inne i kyrkor, och det ser inget konstigt ut alls. :) Det var så jag bestämde mig för att gå baraxlad - ska dock antagligen ha slöja. Fem veckor kvar till bröllopet, så jag har inga bilder än, men tittar gärna på andras jag med!

    www.svenskakyrkan.se/vigsel


    Tack snälla för tipset. Ja det ser ju jättebra ut :) kanske blir baraxlat men med en liten slöja som back up :)
  • Plätti­s
    Äldre 17 Jun 13:39
    #4

    Traditionsenligt får man inte ha bara axlar i kyrkan, men jag tror att det inte är lika strängt längre. Jag har sett många, många baraxlade brudar. Däremot kan man tänka sig för om man är gäst eller om det är något annat än bröllop. (Bara axlar på en begravning skulle jag personligen tycka var fruktansvärt respektlöst.)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 20 Jun 14:13
    #5

    Jag ska ha en klänning som har smala axelband, och ska ha en slöja som kan hänga lite över axlarna så att det inte känns för bart.

  • CoG
    Äldre 21 Jun 15:05
    #6

    Hade ingen slöja och inga axelband, prästen sa inget om det

  • Äldre 21 Jun 20:28
    #7

    Jag kommer ha baraxlad klänning med kort slöja. Jag frågade prästen om det är okej att vara baraxlad och han svarade "Du ska vara precis så fin som du vill vara. Det är möjligt att de bryr sig om sånt i andra kyrkor, men i Västerås får man klä sig precis som man vill."

    Det är nog inte så strikt längre. Båda mina systrar hade bara axlar i kyrkan. Den ena gifte sig i Sverige och den andra i en katolsk kyrka i London, så kan man vara baraxlad i en katolsk kyrka kan man nog definitivt vara det i Sverige :)

  • Äldre 21 Jun 23:11
    #8

    Jag tyckte det kändes lite för bart med axelbandslös klänning. Jag kände mig inte helt bekväm. Jag valde därför att ha en spetsbolero i svart till min klänning och jag är väldigt nöjd över det beslutet! Jag tycker att den gjorde sig bra till klänningen. Jag hade dessutom slöja i kyrkan :)

    Alltså, jag tycker inte att det överlag är för bart att vara baraxlad, bara att det kändes så för just mig.

Svar på tråden bart med baraxlad klänning i kyrkan?