• Anonym (Uppgi­ven)
    Äldre 16 Jun 15:41
    13311 visningar
    25 svar
    25
    13311

    Vilka ska man bjuda?

    Sambon och jag går i bröllopstankar. Det största huvudbryt just nu är vilka man ska bjuda.

    Eftersom vi ska ha en privat vigsel med bara några få inbjudna så är det festens gästlista som funderas på.

    Jag har växt upp med min mamma och hennes familj, min pappa var aldrig delaktig. Det är mammas familj jag ser som min riktiga, morfar var mer min far än min riktiga och min morbror mer min storebror än min riktiga.

    Förhållandet med min pappa är varken dåligt eller bra, det är egentligen ingenting.

    Och egentligen vill jag inte bjuda honom, men jag känner att jag måste. Jag måste bjuda farmor och farfar, för annars skulle framför allt farmor bli jätteledsen.
    Sen har jag två syskon på pappas sida som jag inte växte upp med men vill gärna bjuda. Lika så min farbror med hans fru och barn som jag träffar mer än min pappa.

    Min släkt allt som allt är rätt så stor, framför allt med respektive. Min sambos släkt är inte lika många. Det känns lite fel att jag ska bjuda så många fler men jag vet inte hur man ska solla.

    Sen vill jag gärna bjuda våra gemensamma vänner och min tjejskara från gymnasiet. Han har ingen egen kompiskrets och det känns med fel.

    Oj, detta blev lite långt.

    Aja, vad jag vill få fram är mer; hur gjorde ni? Hur tänkte ni?
    Det kanske är fler som egentligen inte har en riktig ursäkt till att inte bjuda en av sina föräldrar eller annan nära släkt men ändå inte vill?

  • Svar på tråden Vilka ska man bjuda?
  • Äldre 16 Jun 16:18
    #1

    Vi tänkte så många vi har råd med. Bl.a ska mannen bjusa 3 av sju kusiner, en farbror tro ja, jag ska bjuda min enda moster och hennes man. Ingen på pappas sida. Ingen av mina kusiner heller. Jag har 4 syskon, medan min karl är ensambarn, så han bjöd kusiner istället. Vi ska bjuda hans två mostrar och en resp. Och så har vi ca 3 kompisar var bjudna

    M.m det gör mig lite nervös över att folk ska bli sur. T.ex så har två av de bjudna kusinerna syskon som vi inte ska bjuda (på festen) och det kan bli sura miner. Och en av dessa kusiner har en vuxen son vi inte ska bjuda på festen. Deras två mindre kommer inte vara med då det är barnfri fest.

  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 16 Jun 17:31
    #2

    Ja men det är precis det jag är rädd för med. Att folk ska bli arga, sura och ledsna.

    Sen vill jag inte ha en jättefest, men det kommer det bli om jag bjuder alla jag "bör" bjuda.

  • Äldre 16 Jun 18:48
    #3

    Vi har gjort så att vibara. Juder föräldrar syskon och närmsta vänner. Fastrar o mostrar o kusiner får tyvärr ståöver. Även om vi vill bjuda dem så har viinte råd och våra närmsta vänner är viktigare än släktingar vi egentligen inte har nära band till. Så vi valde helt enkelt att snoppa av efter syskon. Sedan bara goda vänner med respektive. Vi har förklarat för släkterna o alla förstår faktiskt, inga sura miner.

  • Äldre 16 Jun 19:23
    #4

    Vi tänkte så att vi inte kan bjuda de vi 'bör' för det skulle bli flr dyrt. Men vi kan typ inte ta bara syskon. För då står vi där med ca 15 från min sida och 2(föräldrarna) från hans. Inte för att de skyllw vara katastrof, men de blir inge roligt kan ja tycka, de vi har i gästlistan är de vi umgås mest med. Typ.. åh det är så svårt! Dessutom är en av hans kusin och hennes karl nykterist då han är nykter alkoholist/narkoman, och ja vet de tycker det är jobbigt att vara kring alkohol. Så vi ska nog fara till dem innan vi skickar ut och ge dem personligen, så de får klart för sig att det kommer vara fylla och att de får känna efter o de vill 'utsätta' sig för det. Sitter och funderar på om man ändå skulle bjuda hennes syster. Ne ja vet inte.

  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 08:58
    #5

    Hur många blir ni på festen/bröllopet? Vi skulle bli uppåt 65 st.

    Det är en delikat process att vänja gäster :/

    Mamma tycker att jag inte behöver bjuda pappa för jag fick inte komma på hans bröllop (jag var 4år). Men risken att trampa på en massa tår känns stor...

  • Plätti­s
    Äldre 17 Jun 09:45
    #6

    Du måste ingenting du inte vill. En av mina bästa kompisar gifte sig för något år sedan, och då hade hon precis börjat få en relation med sin pappa och sina halvsyskon som aldrig funnits i hennes liv innan hon fyllde typ 25. De blev inte bjudna på bröllopet, utan de hade bara den familj de själva valt och sedan fyllde de på med vänner. 

    Min sambo och jag är båda väldigt nära våra familjer, så vi kommer att bjuda alla syskon (jag har tre, han har två) och alla kusiner (totalt 13 kusiner + respektive). Sedan har vi ungefär en halv miljard vänner, eller åtminstone har min sambo en väldigt stor kompiskrets. Jag har inte lika många, men satsar på kvalitet över kvantitet :) Dessutom är många vänner gemensamma eftersom vi varit tillsammans ganska länge och var kompisar innan vi blev ett par. 

    Lättast är väl att tänka så här: Vill du ha en relation med din pappa - bjud honom. Tycker du att det finns människor som är viktigare i ditt liv än honom - bjud dem istället. 

    Förmodligen kommer han förstå precis varför han inte blir bjuden då det låter som att ni inte har någon nära relation just nu. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 17 Jun 10:49
    #7
    Anonym (Uppgiven) skrev 2014-06-16 15:41:34 följande:

    Sambon och jag går i bröllopstankar. Det största huvudbryt just nu är vilka man ska bjuda.

    Eftersom vi ska ha en privat vigsel med bara några få inbjudna så är det festens gästlista som funderas på.

    Jag har växt upp med min mamma och hennes familj, min pappa var aldrig delaktig. Det är mammas familj jag ser som min riktiga, morfar var mer min far än min riktiga och min morbror mer min storebror än min riktiga.

    Förhållandet med min pappa är varken dåligt eller bra, det är egentligen ingenting.

    Och egentligen vill jag inte bjuda honom, men jag känner att jag måste. Jag måste bjuda farmor och farfar, för annars skulle framför allt farmor bli jätteledsen.
    Sen har jag två syskon på pappas sida som jag inte växte upp med men vill gärna bjuda. Lika så min farbror med hans fru och barn som jag träffar mer än min pappa.

    Min släkt allt som allt är rätt så stor, framför allt med respektive. Min sambos släkt är inte lika många. Det känns lite fel att jag ska bjuda så många fler men jag vet inte hur man ska solla.

    Sen vill jag gärna bjuda våra gemensamma vänner och min tjejskara från gymnasiet. Han har ingen egen kompiskrets och det känns med fel.

    Oj, detta blev lite långt.

    Aja, vad jag vill få fram är mer; hur gjorde ni? Hur tänkte ni?
    Det kanske är fler som egentligen inte har en riktig ursäkt till att inte bjuda en av sina föräldrar eller annan nära släkt men ändå inte vill?


    Hej!
    Det där med vem man 'bör' bjuda och vem man 'vill' bjuda är nog ett problem för de flesta. 
    När vi bestämt oss för en lokal så visade det sig att den hade ett max antal gäster, dvs 75 st.
    Jag och min m2b gjorde sedan varsin lista på de vi tänkte bjuda. Listan innehöll många fler än 75 st totalt såklart. Då fick vi helt enkelt sålla bort ett visst antal. Vi resonerade så att vi fick hälften var till förfogande, gemensamma vänner borträknade.
    Då vi tyckte att det är ju faktiskt VÅR dag så valde vi att behålla de på listan som vi känner att vi faktiskt VILL dela dagen med och inte de som man 'måste' bjuda. Så bort med avlägsna och icke önskvärda släktingar och kvar blev vänner, bekanta och de släktingar som vi vill ha där. 
    Tänk på att det är er dag och att ingen 'har rätt' att vara med förrutom ni, alla andra där är där efter inbjudan från er och ska känna sig hedrade. Blir någon sur så bevisar det ju att det var rätt att inte bjuda den/de personen/personerna. Deras problem inte erat.

    Jag vet att det är svårt att såt emot trycket men så länge du och din blivande är överrens så går det ska du se.

    Lycka till!!
  • Anonym (Uppgi­ven) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 11:08
    #8

    Tack för alla svar och stöd :D

    Ja, jag och sambon får sätta oss ner och fundera. Hade varit enklare om det inte var ens pappa... Men det löser väl sig så småningom. Vi har halvår kvar innan inbjudan ska vara utskickad iaf.

    Värsta är väl att jag tror att pappa tror att vi har en bättre relation än vad jag anser att vi har. Men jag får ta mig en ordentlig funderare.

  • Äldre 17 Jun 11:11
    #9

    Vi kommer bli ca 36 st. Sen kommer de j fler på vigseln. u

  • Äldre 17 Jun 15:19
    #10

    Jag har väldigt få släktingar, vi har ungefär lika många vänner var som vi bjuder, men min släkt är 4sr och min sambos är 35st. Så där blir det ganska stor skillnad , men vad spelar det för roll? Sålänge de man bjuder är trevliga människor som man vill ha på sitt bröllop

Svar på tråden Vilka ska man bjuda?