• Anonym (Drama queen)
    Äldre 14 Jun 10:05
    5755 visningar
    20 svar
    20
    5755

    Han friar inte :o

    Undrar om jag borde börja oroa mej nu - 1 år och 4 dagar kvar - och karln har inte ens friat, officiellt sett. Alltså, vi har sagt till varann att "18'e Juni 2015 gifter vi oss" - men i nuläget är vi inte ens förlovade! 

    Känns lite fel att börja aktivt planera bröllop innan det steget är taget, men han envisas med att vi måste ha "rätt" ring (som han naturligtvis inte har råd med - jag hävdar att han kan gå till en tuggummi-automat och införskaffa en i plast, för det är fasen inte ringen som är viktig, men han verkar inte hålla med) och "rätt" frieri (som han vill göra storslaget och episkt och till en upplevelse ingen av oss kommer glömma - som om jag skulle glömma det, någonsin, om han så så gjorde det på toaletten eller i snabbköpskassan, liksom...)

    På det så har min lillebror tillochmed gett honom en test-ring i rätt storlek, så att han inte behöver bekymra sej om det, så jag tycker liksom att det vore så Enkelt.

    Är det jag som är hemskt dum, som tycker att han Borde formellt "fria" när vi redan bestämt oss, eller har jag en poäng - han kanske tvekar eller tvivlar, även om han SÄGER att han Inte gör det?

    Lite förvirrad av det här - även om jag kan förstå att han vill göra det hela minnesvärt och speciellt, men..vafan?

  • Svar på tråden Han friar inte :o
  • Äldre 14 Jun 10:25
    #1

    Tekniskt sett så är ni förlovade så fort ni bestämde er för ett datum. Så Grattis i efterskott till förlovningen :) 


    Och det var ju också egentligen frieriet...


    Om ni nu vill göra något speciellt när ni byter ringar och kalla det för förlovning så är det ju en sak, men ni är redan förlovade och har friat till varandra som sagt.
    Så försök att bara slappna av och njut av resan :) 

  • Anonym (Drama queen) Trådstartaren
    Äldre 14 Jun 11:41
    #2

    Hoppsan! 

    Jag har aldrig gjort det här förr - för att vara helt ärlig har jag aldrig ens haft ett Seriöst förhållande förr (och då är jag ändå över 30 nu, jag lite missade det där med förhållanden tills nu...) och han har varit gift tidigare, så jag vet liksom inte om det finns några Regler kring det som jag inte vet om - lite pinsamt, sådär...

    Tack så mycket :)

  • Äldre 14 Jun 13:53
    #3

    Grejen är väl att det inte finns några regler - förutom några lagar kring när man får ingå äktenskap och vem som är vigselförrättare etc - och det är väl det som är det roliga i det, alla gör som de vill. Hörde talas om en kompis föräldrar som inte förlovade sig alls utan "bara" gifte sig. Hon fick en ring på bröllopet, han gick utan. På deras tjugoåriga bröllopsdag slog de till och förlovade sig med varsin ring ;)

    Var glad att du har en man som bryr sig om dig och viöl hitta den perfekta ringen åt dig :)

  • Äldre 14 Jun 14:21
    #4

    Du kan väl fria?

    Vi har bestämt att vi kommer att gifta oss sommaren 2016, planerar i sakta mak, detta efter att jag sa att jag kommer att fria åt honom på skottdagen den 29 februari 2016!


    Juli 2016
  • Anonym (Drama queen) Trådstartaren
    Äldre 14 Jun 14:35
    #5

    Vad charmigt att göra så - även om jag vet att mannen ifråga i mitt fall vill ha en ring, så att vi båda två är "märkta" för han gillar inte att jag ska vara ensam om att ha den typen av symbol att "nu är vi ett team" (låter ju cheesy...heh, men jag tycker det är lite romantiskt)

    Och det är ju sant - egentligen borde jag nog vara tacksam att han Vill göra något speciellt. Jag har några små misstankar om Vad det är han planerar också, och det vore faktiskt verkligen att uppfylla en dröm som jag haft sedan innan jag ens tonåring - om det är det jag tror - men det visar sej väl, jag blir glad annars också, även om jag gissat fel.

    Tills vidare fortsätter jag vara glad och ha det bra, om jag inte skulle höra något annat, alltså :D

  • Äldre 14 Jun 17:40
    #6
    Anonym (Drama queen) skrev 2014-06-14 14:35:51 följande:

    Vad charmigt att göra så - även om jag vet att mannen ifråga i mitt fall vill ha en ring, så att vi båda två är "märkta" för han gillar inte att jag ska vara ensam om att ha den typen av symbol att "nu är vi ett team" (låter ju cheesy...heh, men jag tycker det är lite romantiskt)

    Och det är ju sant - egentligen borde jag nog vara tacksam att han Vill göra något speciellt. Jag har några små misstankar om Vad det är han planerar också, och det vore faktiskt verkligen att uppfylla en dröm som jag haft sedan innan jag ens tonåring - om det är det jag tror - men det visar sej väl, jag blir glad annars också, även om jag gissat fel.

    Tills vidare fortsätter jag vara glad och ha det bra, om jag inte skulle höra något annat, alltså :D


    Men det finns inget som säger att han inte kan få en ring när ni gifter er.
  • Äldre 14 Jun 23:50
    #7

    Regler och regler... Tja... jo... man kan väl se det som regler :) 

    En förlovning är att lova att gifta sig med varandra *typ*. Vissa säger att det "ska" ske inom ett år från förlovningen, men det är mer en regel man skapar själv :) 


    Jag försökte mer poängtera att du inte behöver vara orolig.
    Har ni bestämt ett datum så kan ni helt enkelt börja planera för bröllopet och så kan ni ta det där med ringen när ni vill... 
    Varför inte bestämma att ni går och tittar på vigselringar tillsammans så får han se vilken stil du gillar, och det blir kanske lättare för honom att hitta en ring som skulle passa till vigselringen - eller helt enkelt till DIG :) 

  • Himla
    Äldre 15 Jun 05:27
    #8

    Haha låter som min sambo :) Älskar han mig? Ja...har han friat ja..har vi ringar hmmm näääe haha. Dock är det jag som måste ha rätt ring o jag är en velpotta av sälla skådat slag. han har bestämda åsiker men ingen aaaning om hur man hittar en ring samt avskyr att gå i affärer så jag jagar på egen hand och snart är det dags att presentera alternativen haha. Så i vårt fall beror det på oss båda två. men att vi ska gifta oss är klart datumet bestämdes dagen efter frieriet...

  • Äldre 15 Jun 09:49
    #9

    Jag var tvungen att kolla att det här inte var ett gammalt inlägg skrivet av mig som jag hade glömt bort... Haha, PRECIS så hade vi det (lägg till lite tårar och sammanbrott emellanåt från min sida - skämskudde).

    Till slut så friade Mr. U ÄNTLIGEN 10 timmar före vår borgerliga vigsel. En kort förlovning med andra ord. ;)

    Om jag inte hade gjort det riktigt tydligt för honom hur mycket det betydde för mig, och hur osäker jag var på hans intentioner, tror jag inte att han skulle ha friat alls. Trots att vi har gemensamma barn och har planerat en gemensam framtid sedan dag ett så behövde jag verkligen höra de där orden - han hade inget sådant behov, utan tyckte att det var så självklart att det var och skulle vara vi. 

    Så, uttryck för din sambo hur du känner. Kanske har han helt enkelt ingen aning, eller lägger inte lika mycket vikt vid samma saker som du. 
    Lycka till och hoppas att han friar snart!

  • Äldre 27 Jun 13:48
    #10

    Vi kommer INTE att förlova oss - känns onödigt.
    Vi vet att vi vill ha varandra och vi planerar för bröllop men hoppar över förlovning och ringar.


    Juli 2016
  • Äldre 30 Jun 23:52
    #11

    Jag är likadan när det gäller ringarna...så himla mycket att välja på, det är en helt ny värld för mig som jag aldrig reflekterat över innan.

    Man kanske ska börja med att komma fram till om man vill ha vitt guld eller röttceller rose' eller titan osv. Finns för mycket att välja på, hjälp!!


    Himla skrev 2014-06-15 05:27:08 följande:

    Haha låter som min sambo :) Älskar han mig? Ja...har han friat ja..har vi ringar hmmm näääe haha. Dock är det jag som måste ha rätt ring o jag är en velpotta av sälla skådat slag. han har bestämda åsiker men ingen aaaning om hur man hittar en ring samt avskyr att gå i affärer så jag jagar på egen hand och snart är det dags att presentera alternativen haha. Så i vårt fall beror det på oss båda två. men att vi ska gifta oss är klart datumet bestämdes dagen efter frieriet...


  • Himla
    Äldre 1 Jul 05:54
    #12
    izolde skrev 2014-06-30 23:52:00 följande:

    Jag är likadan när det gäller ringarna...så himla mycket att välja på, det är en helt ny värld för mig som jag aldrig reflekterat över innan.

    Man kanske ska börja med att komma fram till om man vill ha vitt guld eller röttceller rose' eller titan osv. Finns för mycket att välja på, hjälp!!


    Ja eller hur?
  • Äldre 1 Jul 21:26
    #13

    Jag tror att jag kommit fram till att jag vill ha rött/gult guld i mina ringar iaf. För jag har mest smycken och klockor i den färgen.

    Min kompis gifte sig nyligen och har värsta ringarna i vitt guld med massa diamanter som hennes man handplockade och specialbeställde ringar till. Känns som man spelar på helt olika planhalvor om man säger så.

    Vi skulle också kunna lägga massor av pengar på ringarna men jag tycker att det känns ganska onödigt. Måste ju funka praktiskt också tänker jag....viljet dry kanske inte är med massa diamanter. ....men jag gillar ju blingbling måste jag säga


    Himla skrev 2014-07-01 05:54:26 följande:

    Ja eller hur?


  • Himla
    Äldre 2 Jul 05:25
    #14
    izolde skrev 2014-07-01 21:26:37 följande:

    Jag tror att jag kommit fram till att jag vill ha rött/gult guld i mina ringar iaf. För jag har mest smycken och klockor i den färgen.

    Min kompis gifte sig nyligen och har värsta ringarna i vitt guld med massa diamanter som hennes man handplockade och specialbeställde ringar till. Känns som man spelar på helt olika planhalvor om man säger så.

    Vi skulle också kunna lägga massor av pengar på ringarna men jag tycker att det känns ganska onödigt. Måste ju funka praktiskt också tänker jag....viljet dry kanske inte är med massa diamanter. ....men jag gillar ju blingbling måste jag säga


    Ja jag skulle inte gå omkring med en förmögenhet på handen, men det är jag det. Även om pengar bara är papperslappar med siffror på har de ett värde i sig för mig. Jag vill ha en fin ring som jag älskar men som kan vara med mig i dagliga livet och som jag inte skulle behöva gråta blod över om jag tappade...Men vi är alla olika och det gillar jag! :)
  • Anonym (Drama queen) Trådstartaren
    Äldre 29 Jul 12:05
    #15

    Så där ja - det blev inte alls som han tänkt sej, stackarn. Han ville ha fyrverkerier och storslagenhet.

    Istället blev det imorse, när han skulle gå tilll jobbet. Han kom från duschen och jag låg och slöade (för jag är ledig idag) han dyker ner i en låda och kommer upp igen, ställer sej i sängen på Båda knäna över mina ben, viftar med en näve i luften och säger "Will you actually marry me?"
    Jag skrattar åt honom och svarar "I've told you several times!"

    Sen ser jag att det där han viftar med är en ring. Ops, elakt av mej att skratta. "Yes" säger jag.

    "Are you sure? Cause once you put this on, we're officially engaged" Så jag nickar och flinar runt flera varv och han trär på en liten, och perfekt i storleken, silverring med en ametist och fyra moissaniter.

    Happ. Inte ens i närheten av det frieri han drömde om, men, som han sa själv, det blev i alla fall AV på det här sättet - hade han varit tvungen att vänta på sitt episka tillfälle så är det inte säkert att det blivit det.

    Tänkte bara uppdatera, för jag vill mest skutta runt och skrika och skratta just nu ^_^

  • Anonym (E)
    Äldre 29 Jul 12:14
    #16

    Grattis!
    Det låter lite som oss. Han hade också velat göra ett storslaget frieri tror jag, men i stället blev det hemma i vardagsrummet en tisdagskväll; perfekt

  • Äldre 29 Jul 13:50
    #17

    Grattis till förlovningen :)

    Det behöver inte vara storslaget för att vara minnesvärt. Du blev ju i alla fall överraskad ;)

  • Hand i hand
    Äldre 29 Jul 22:46
    #18

    Va sött! Han var säkert nervös. Grattis grattis!!

  • Himla
    Äldre 31 Jul 14:10
    #19

    Grattis!!!

  • Äldre 1 Aug 04:33
    #20

    Vad härligt! Grattis! Hjärta

Svar på tråden Han friar inte :o