• Äldre 11 Jun 22:38
    2935 visningar
    7 svar
    7
    2935

    ag har hört att

    Ja som titeln säger så är det just skrock jag undrar över och då är det två specifika:

    # Tårtan - Jag har hört två olika bud på denna skrock:
                   1: Det betyder otur och man ska absolut inte göra den själv.
                   2: Kan man absolut göra, betyder lycka och välstånd.

    # Klänningen - Man ska absolut inte sy den själv för då kommer man gråta lika många sorgetårar som det är stygn i klänningen. Ok, risken att jag ger mig på att sy upp min klänning är lika med noll, för det har jag inte nerver för. Men hur är det med applikationer och liknande? Gäller skrocken då oxå?

    Ja, jag är lite skrockfull.
    (Jag och maken planerar förnyelse av våra löften till september nästa år. Ska bli så härligt och mysigt att få ha vårt "stora" bröllop som vi valde bort då vi blev gravida några månader innan. Men nu är det dags... :)  )

  • Svar på tråden ag har hört att
  • Äldre 12 Jun 09:12
    #1

    Skrock om klänning. Bruden som syr sin klänning själv fäller lika många tårar som stygn hon syr i klänningen.

  • Anonym (Synör­d)
    Äldre 12 Jun 09:41
    #2

    Jag är inte så skrockfull så jag syr min egen klänning :)
    Hade kunnat tänka mig att göra egna tårtor också, men de kommer i paketet vi köpt.

  • Äldre 12 Jun 09:55
    #3

    Jag bakade vår tårta och sydde min klänning (och även makens kläder).


    Vi gifte oss 2011 och jag har då inte märkt något än i alla fall ;) 

    Om du tror på skrock så kan det dock bli en självuppfyllande profetia, att du kommer att gå och oroa dig i efterhand och därför blir ledsen, tar ut det på maken osv... 
    Skrock är just det... bara skrock. Det är saker man har trott på förr. Det är lika "riktigt" som att man måste ut och dra barnet under en rot av en tall första fullmånen efter födsel för att denne inte ska råka ut för allehanda saker liksom...
    Skrock kommer från en tid när man hade ritualer för allt, ritualer som rutade in vardagen och fick människorna att hålla sig på rätt väg så att säga.
    Det var också fördelaktigt att sprida ut skrock om man typ var skräddare (inte så bra för affärerna om alla brudar skulle sy sin brudklänning - vilket faktiskt ingick i vissas uppfostran, att sy allt som behövdes till äktenskapet, från dukar, sänglinne och klänningen) ...

    Så att så länge du tror på det, och alltså kommer att mer eller mindre undermedvetet gå och leta efter tecken på att det ska slå in snart... tja då kommer du själv att driva dig till tårar och på så sätt uppfylla skrockets profetia

  • Äldre 12 Jun 10:25
    #4

    Jo det är sant Chicita...
    Som sagt: klänningen kommer jag inte ge mig på för det vågar jag inte. Jag kan sy lättare kläder men en brudklänning =/ Den jag har hittat är kanonfin. Behöver dock flytta på en rosett som sitter på höften, jag vill ha den bak.

    Fast det är lite kul med historien bakom skrock och så är det lite kul och se hur många som faktiskt idag vet om vilka skrock som finns.

  • Äldre 12 Jun 10:32
    #5

    Att flytta en rosett kommer inte att fördöma dig till evigt lidande ;) Det kan jag nästan garantera :)

  • Äldre 12 Jun 21:37
    #6
    Chicita skrev 2014-06-12 10:32:34 följande:

    Att flytta en rosett kommer inte att fördöma dig till evigt lidande ;) Det kan jag nästan garantera :)


    Hahahaha nej det tror jag inte heller! Men som sagt: en liten rolig sak att kolla upp hur många som vet
  • Äldre 12 Jun 22:25
    #7

    ;) 

Svar på tråden ag har hört att