• Äldre 11 Jun 20:06
    6915 visningar
    19 svar
    19
    6915

    så svårt - hur ska man göra?!

    sitter och tittar runt lite på papper och sånt till våra inbjudningar. och jag vet inte hur vi skulle ha gjort, främst vilken färg på papperet vi ska ha. ska vi ha mörkt? ljust? grönt? brunt? vitt? beige? 
    vi har skogstema så det är vad vi har att gå på. och det materiel vi har hittills är björkhjärtan och jutesnöre. och det ska vi ha.. och så har vi kommit fram till att ha avlånga. t.ex vika ett a4 på tre sidor. 

    men då är ju frågan - vilken färg? och ska vi ha annan dekoration? 
    har funderat på om man skulle kosta på en stans som stansar ut mönster på kanterna, eller bara en mindre stans och göra flera mindre efter en kant. men kommer det synas? då kanske man skulle haft någon mörk färg på insidan, bakom "hålen" så att säga. och hur ska vi skriva "inbjudan"? med embossing, att jag bara skriver kalligrafi? ska vi direkt på framsidan, eller på en liten pappersbit som sen limmas på framsidan? ¨så många beslut! och vi är inte speciellt rika så man vill ju inte beställa hem massa alternativ som man sen inte använder... 

    kom med smakråd tack! jag kan visa hur mina björklöv syns, här är de på ett försök jag gjorde för längesen, men det kändes inte riktigt rätt.. men ni ser ju hur vi tänkte med hjärtanen och snöret. och så ser ni en av färgerna vi funderat på. själv kan ja tycka det bli lite mörkt. eller? kanske dumt att ha ljus bakgrund då björken är rätt så ljus.. 

  • Svar på tråden så svårt - hur ska man göra?!
  • Äldre 11 Jun 20:42
    #1

    Jag tror du kan hitta lite inspiration och idéer här :) 


    ahandcraftedwedding.com/free-wedding-invitation-template/

    Tror att något liknande färgtema skulle bli jättebra till era inbjudningar :) 

  • Äldre 11 Jun 20:45
    #2

    Jag hade nog valt en ljusgrå eller mer rustik färg på själva papperet för att få harmoni. Det är jätte svårt med färger och kombinationer men jag gillar när övergången inte blir för kraftig :)

  • Äldre 11 Jun 21:32
    #3

    kan man kanske göra så att man har någit ljust papper, som brått/ljusbrunt/beige eller nåt. och så att man tar mulberrypapper och fixar en liten luden kant på insidan av framsidan, så lite ludd tittar fram? kanske i mossgrönt eller nåt? alternativt mörkare brunt/svart? 

  • Äldre 12 Jun 06:01
    #4
    filibustern skrev 2014-06-11 21:32:29 följande:

    kan man kanske göra så att man har någit ljust papper, som brått/ljusbrunt/beige eller nåt. och så att man tar mulberrypapper och fixar en liten luden kant på insidan av framsidan, så lite ludd tittar fram? kanske i mossgrönt eller nåt? alternativt mörkare brunt/svart? 


    Hur många inbjudningar ska du göra?


    Gör ett prov ex och se hur det blir. Ibland kan det vara svårt att "se" resultatet innan man gjort det. 


    jag gjorde 3 prototyper innan jag bestämde mig :)

  • Äldre 12 Jun 09:01
    #5

    Runt 40 inbjudningar. Kanske några fler enklöare till de vi vill bjuda till bara vigseln.

  • Äldre 12 Jun 09:17
    #6

    får beställa hem lite grejer och göra prototyper ja.. 

  • Äldre 12 Jun 13:17
    #7

    ja ger upp... har suttit med karln ja tänkt gifta mig med i typ 40 min för att vi ska kunna komma fram till något om hur korten ska se ut. han börja snacka om blått som inte har något med temat att göra, han pratar om att konstruera en frukt av något slag med ett usbminne i.. och så snabblås/haklås på kortet och.. ja.. alltså jag älskar oftast att han tänker outside the box, problemet är att outside the box också blir outside of our economy. så vi har diskuterat fram och tillbaka och det enda vi kommit fram till är att vi inte ska ha ett blått kort... -.- och jag känner mig som en jävla bitch för att jag inte kan släppa lös och gå outside the box, men de e ju klart- vi har itne RÅD! det måste vara billigt också! 

  • Äldre 12 Jun 14:09
    #8

    Jag skulle ha satsat på en skogsgrön färg på omslaget och sen en björklövsformad påklistrad lapp med namn på den inbjudna.


    Om du "böjer" lappen lite genom att typ lägga den i handflatan och sen pressa med tummen så kan du få en fin 3D-effekt. Fäst med bara en klick lim så att lövet ser ut att bara ligga löst.


    Inuti kortet skulle jag ha haft typ"björk-vit" papper och försöka samla ihop texten i block och placera ut så att det ser ut som om det vore en björk... om du förstår hur jag menar.
    Där kan man leka med olika fonter (blanda) och storlekar på text för att få ett mer organiskt utseende på textblocken.
    Och jag tror att vanligt skrivarpapper funkar till det, så då borde det vara billigt också.

    Ni kan använda samma teknik till andra trycksaker, kanske göra flera "löv" som ni fäster lite här och där (i hörnet på placeringskorten så det ser ut att ha landat av sig självt... eller lite här och där inuti menyn/festhäftet)

  • Äldre 12 Jun 14:13
    #9
    Chicita skrev 2014-06-12 14:09:21 följande:

    Jag skulle ha satsat på en skogsgrön färg på omslaget och sen en björklövsformad påklistrad lapp med namn på den inbjudna.


    Om du "böjer" lappen lite genom att typ lägga den i handflatan och sen pressa med tummen så kan du få en fin 3D-effekt. Fäst med bara en klick lim så att lövet ser ut att bara ligga löst.


    Inuti kortet skulle jag ha haft typ"björk-vit" papper och försöka samla ihop texten i block och placera ut så att det ser ut som om det vore en björk... om du förstår hur jag menar.
    Där kan man leka med olika fonter (blanda) och storlekar på text för att få ett mer organiskt utseende på textblocken.
    Och jag tror att vanligt skrivarpapper funkar till det, så då borde det vara billigt också.

    Ni kan använda samma teknik till andra trycksaker, kanske göra flera "löv" som ni fäster lite här och där (i hörnet på placeringskorten så det ser ut att ha landat av sig självt... eller lite här och där inuti menyn/festhäftet)


    skogsgrön vore nice.. för vi har skogsgröna servetter med jutesnöre runt, så varför inte återskapa det i inbjudningarna? :) 
  • Äldre 12 Jun 14:16
    #10

    det där med insidan kändes avancerat, men så började jag tänka.. man kan ju ha en vit insida, sen ta typ.. svart papper (mulberry kanske?) och RIVA remsor , och sätta så som det svarta på en björk, och så skriva mellan det svarta. 

  • Äldre 12 Jun 14:30
    #11

    Det kan man göra :) 


    Jag ska se om jag kan fixa en bild som kanske visar vad jag menar... 
    Det är inte så avancerat och om man vill "förtydliga" så kan man göra typ grå bakgrund...

  • Äldre 12 Jun 14:35
    #12
    Chicita skrev 2014-06-12 14:30:43 följande:

    Det kan man göra :) 


    Jag ska se om jag kan fixa en bild som kanske visar vad jag menar... 
    Det är inte så avancerat och om man vill "förtydliga" så kan man göra typ grå bakgrund...


    ja och jag kom på ett billigare och enklare sätt, ja vet jag har gjort det förut med andra bilder, man tar en bild från google, med typ björkmönster, kopiera in på word eller liknande skrivprogram, och så lägger man det som bakom texten och kanske fada det lite, så att det inte tar över. man har björkdelen med på en gång, men man slipper köpa mer papper - ju billigare ju bättre! :D tack så mycket för all hjälp chicita! du är som räddaren i nöden :P 
  • Äldre 12 Jun 14:42
    #13

    Dålig gjord... men bara så du förstår hur jag tänkte... Nu gjorde jag med grå bakgrund, men man måste inte ha det om man kan få till texten bra ändå.


    I princip kan du börja skriva inuti en textruta som du placerar på lämpligt ställe, välj att höger/ vänsterjustera texten i rutan, och när du har skrivit klart så kan du experimentera med att göra ett ord större (om det passar bra, exempelvis om det sticker ut  på ena sidan så kan man göra det större så det binder ihop texten med raden ovan lite...) och olika fonter, tjock text osv...

  • Äldre 12 Jun 14:44
    #14

    Här kanske du kan använda bilder från nätet också, typ clipart-löv :) 

  • Äldre 12 Jun 14:51
    #15

    tack så mycket ! :D

  • Äldre 12 Jun 14:56
    #16

    Med lite löv

  • Äldre 12 Jun 15:11
    #17

    Kanske utsidan såhär typ 

  • Äldre 12 Jun 15:17
    #18

    var ju också rätt så snyggt :) men har kommit upp med en design nu ^^ en fråga - typ 17kr/gäst, inkl porto, är väl rätt så billigt? 

  • Äldre 12 Jun 15:19
    #19

    Det tycker jag, våra (som ändå var väldigt enkla) kostade nog runt 25-30:- inklusive porto :) 

Svar på tråden så svårt - hur ska man göra?!