• Äldre 7 Jun 23:28
    2756 visningar
    5 svar
    5
    2756

    Hur blir det med namnbyte inför bröllopsresan?

    Vi planerar vår vigsel till våren och kom idag på att vi inte visste hur det löser sig om man vill åka på bröllopsresan direkt efter bröllopet vid namnbyte. Vi kan väl inte göra nya pass i förväg och om man gifter sig på sommaren vill vi ju inte vänta veckor på högsäsong för att få nya pass?

    Känns ju jättefånigt att jag inte vet hur det här fungerar. Det är väl inte bara vi som vill åka på smekmånad direkt efter vigseln?

  • Svar på tråden Hur blir det med namnbyte inför bröllopsresan?
  • Äldre 7 Jun 23:43
    #1

    Nej ni kan inte ansöka om nya pass i förväg.


    Det brukar ta ett par veckor eller en månad innan namnbytet har gått igenom.
    Vi gjorde så att vi bad vår präst att vänta en vecka eller helst två innan hon skickade in våra papper, så hann vi hem innan namnbytet gick igenom :) 

  • Äldre 7 Jun 23:44
    #2

    Som jag förstått det så ska man skicka in det med hindersprövningen och att den ändå inte börjar behandlas förrän man är lagligt vigda. I vilket fall så är det viktigaste att det står samma namn i pass och biljett, själv tar jag med vigselbeviset utfall att det blir några konstigheter. Som du själv skriver så åker ju de flesta på en gång. :)

  • Äldre 7 Jun 23:51
    #3

    Åh vilka bra svar #1 och #2 

    Om inte annat så kanske vi kan kombinera då - be vigselförättaren att inte lämna in pappren med det samma OCH ta med en kopia på vigselbeviset!

    Tack!

  • Äldre 8 Jun 08:18
    #4

    Det är lugnt, jag stressade själv upp mig över namnbyte för bara några veckor sedan. Tycker tyvärr det är ganska luddigt och oklart förklarat hos myndigheter. :(

  • Äldre 8 Jun 12:08
    #5

    Hej! 
    Jag och min fästman "gifter oss" borgerligt tre dagar innan vi åker utomlands och gifter oss med välsignelse (det som för oss kommer räknas som bröllopsdag) ca 1 vecka efter det. 

    Ska ni åka inom eller utanför EU (och Schengen)? Utanför så är det ju nogrannare kontroll på pass så ta med vigselbevis som en annan medlem skrev så är det inga problem, de kollar inte upp SÅ noga ändå om ni inte tas ut för särskild kontroll av Tullen/Gränspolisen av andra anledningar, och då kan det vara bra att visa upp papprena ändå! 

    Vi ska resa inom EU/Schengen och det allra viktigaste är att själva resan och passet stämmer överens! Allt är bokat i mitt gamla för att undvika missförstånd. 

Svar på tråden Hur blir det med namnbyte inför bröllopsresan?