• Äldre 4 Jun 20:25
    2145 visningar
    4 svar
    4
    2145

    Vad sparar ni in på?

    Vi har en bröllopsbudget som sväller, så för att tämja den lite kommer vi att spara in på fotografering och blommor.

    Nästa vecka ska jag gå en kort blomsterbindarkurs och förhoppningsvis vågar jag mig på brudbuketten själv efter det.

    Och i stället för bröllopsfotograf har vi nu bokat en "pre-wedding photo session" här i Asien där vi bor. Då ingår sex timmar med fotograf, bilder i två låneklänningar (vi kommer ta med våra egna kläder också), sminkning, håruppsättning och photoshoppade slutresultat. Lite galet, men kul ska det bli. Kyrkan och festen får dokumenteras av gästerna (funderar på att gräva fram några gamla mobiler och digitalkameror och låta barngästerna fota ur grodperspektiv)

    Vad ska ni spara in på?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad sparar ni in på?
  • Äldre 4 Jun 20:51
    #1

    jag röstade kläderna, för de är nog det billigaste hittills - klänning 1000kr från blocket. skor 350. karln har redan kostym, ev införskaffar vi väst och slips. men vi sparar in på det vi kan! vi försöker hålla gästantalet nere, så maten blir billigare. sen funderar jag (igen) på att kanske bara sätta in diamanter i min förlovningsring istället för att köpa en vigselring, delt pga kostnad, men även platsbrist på fingret. :P 

    musiken.. ja det blir väl spotify eller nåt. :P dragspelaren vi tänkte anlita till vigseln är vår dragspelslärare, så man hoppas ju att han tar lite rabatt ;) 

    dryck - vi bjuder på en del av drickat, sen får de ta med själv, av kostnadsskäl. 

    blommorna vet jag inte då min karl ska fixa dem, men känner jag honom rätt kommer det bli billigt! :P 

    det enda vi nog inte kommer medvetet snåla på är tårta, fotograf, mat och min håruppsättning/nagelfixning/smink. typ. 

  • Äldre 4 Jun 21:26
    #2

    Alltså, vi sparade in på flera... Men vi hade inte alls tårta så jag valde det. Vi hade istället cupcakes som en god vän gjorde till oss.

    Vi beställde både klänning och kostym från Kina (totalt för allt: 2600 kr), blommorna fick vi nästan gratis då vi hade bonuspoäng på vårt kreditkort och kunde hämta ut 1000 kr i blomstercheckar och betala med dem. Buketten gjordes av en kollega som tidigare varit florist. Transporten ordnade en annan kollega som har en underbar gammal mustang.

    Ringarna kom vi undan billigt med då vi hade en hel del skrotguld liggandes.

  • Rin
    Äldre 5 Jun 00:42
    #3

    Svårt att svara på då vi inte tänker lägga så mycket pengar på något utom maten.
    Men jag svarade fotograf, för det är det jag verkligen hade velat lägga pengar på om vi hade haft råd.
    När all maten är slut, klänningen undanhängd i garderoben och bandet avtackat så är ju liksom bilderna det man har kvar för att minnas dagen, så för mig hade det varit värt rätt mycket med en riktigt duktig fotograf. Nu kommer en nära vän att foto med min fästmans systemkamera, och jag hoppas det blir bra. Hon är duktig och har öga, och på fyra månader ska hon förhoppningsvis lära sig det viktigaste av det tekniska. Sedan är fästmannen grafisk designer, så han kommer göra all bildbehandling själv. (Där kan man väl säga att vi sparar lite, inbjudningar etc. kommer ju vara professionellt designade speficikt för oss, fast alldeles gratis, bara tryckkostnaden.)

    Som det nu är har vi valt att ha maten i fokus, eftersom mat generellt sett är väldigt viktigt för oss, vi kommer båda från familjer där mat alltid har varit centralt, man samlas kring matbordet, man firar med extra god mat etc.
    Klänningen har vi aldrig planerat att lägga särskilt mycket pengar på, det blir en kinaklänning. Mannens kostym likaså, även vi kanske allra helst hade velat köpa en nehru-rock by Eneroth, men de är så dyra att det nog ändå hade kommit efter annat.
    Ringar är inte heller något jag vill lägga massor med pengar på, jag skulle vara obekväm med att bära en väldigt dyr ring varje dag, rädd för att tappa den etc. Dessutom vill jag av etiska skäl inte ha en ring med diamanter, och då blir det plötsligt så väldigt mycket billigare. Min favoritmetall är också silver. 
    Tårtan kommer min ena tärna att göra, hon är jätteduktig och har gjort flera bröllopstårtor. Det blir ju billigare än ett konditori, men det är inte av sparskäl vi kör på den lösningen.

    Sedan kommer jag att spara in en del på "mig själv", göra make-up själv, håret likaså, inga nya smycken eller underkläder o.s.v. Den enda utsvävningen blir att avfärga håret, eftersom jag vill ha min egen hårfärg på bröllopsbilderna.

  • Äldre 5 Jun 10:03
    #4

    Vi kommer - när det är dags - att spara in på precis allt. Vi kommer för övrigt ha en så'n här vigsel som folk spyr galla över på typ Familjeliv :p 

    Planen är att bjuda in de närmaste och ha vigseln, och sedan ha ett grillparty efteråt, med lite medeltidsstuk på maten samt en stor eld. Innebär såklart att folk inte bör klä upp sej till tänderna, och att det knappast blir sjukt högtidligt och prylar. Men det kvittar - folk får väl tacka nej om det inte duger åt dem - fast jag är rätt säker på att alla som kommer bli bjudna kommer att vara där och vara fullt nöjda :) 

    Ringar för båda: 2000
    Kläder för båda: 2500
    Mat blir drygt: 3000
    Sprit: Bjuder mina föräldrar på som present.
    Fotograf: Vår rumskamrat fotar till professionell standard och får ta det, trots att han hatar att fota vigslar ;)
    Musik: Inspelat, och så kommer det finnas instrument till hands för de som vill och kan efteråt.

    Det dyraste i det hela blir flygbiljetterna; tur och retur Irland för tre personer samt tur och retur Österrike för två personer. Vet inte vad det kommer gå loss på, eftersom det är ett år kvar, men billigt blir det Inte...Men i stort så Bör vi komma undan med ungefär 20000 tror jag. 

Svar på tråden Vad sparar ni in på?