• Äldre 4 Jun 19:06
    4794 visningar
    9 svar
    9
    4794

    Vad kostade baren?

    Vi planerar vårt bröllop just nu och kommer ha festen på en restaurang som sköter allt. Vi funderar fram och tillbaka på om vi ska bjuda på allt och ha fri bar eller om vi ska bjuda på mat och tillhörande dryck samt 1-2 drycker i form av dryckesbiljetter, därefter dricka till självkostnad.
    Känns det snålt???
    Ni som bjudit och haft fri bar, vad har den delen kostat?
    Vår krögare sa att hans erfarenhet av fri bar var att folk ofta beställer in mer än vad de dricker, alltså att de lämnar halvdruckna glas och sedan hämtar nytt.

  • Svar på tråden Vad kostade baren?
  • Äldre 4 Jun 19:33
    #1

    Jag skulle nog säga att 1-2 dryckesbiljetter är generöst.


    Vi hade fri dryck till maten, men sen fick dom betala själva i baren även om det var till självkostnadspris (20:- / dryck) 

  • Äldre 5 Jun 06:18
    #2

    Vi hade fri bar och bartender. Vi hade alla former av drinkar, vin, öl, cider, whiskey, cognac, champagne osv. osv. Det var ca 50 gäster som drack. Vi köpte hem alla alkohol och har nu över till midsommarfesten och hela sommaren ;) Vi betalade ca 10 000kr (alkohol+ alkoholfri dricka) baren var öppen 16.00 till 04.00. Jag gissar att det blir mycket dyrare om man beställer allt på en resturang..

  • iso
    Äldre 5 Jun 10:41
    #3

    Vi kommer göra precis som du skriver:  fördrink och drink till maten, extra skål vid vigseln, och sedan två drinklbiljetter. vi kommer även bjuda på avec till kaffet. det blir dyrt men jag tycker inte det känns snålt. och vi orkar verkligen inte ordna med allt själva, vilket vi i och för sig inte får i denna lokalen heller eftersom vi också så ska vara på en restaurang. all dryck ingår dock i kuvertpriset, som jag ändå tyckte var helt ok.

  • Äldre 6 Jun 07:36
    #4

    Vi hade festen på typ en restaurang och hade fri bar. Vi var ca 30 gäster. Det blev inga tomma glas som blev stående och folk drack inte hejdlöst.

    Kommer inte riktigt ihåg, men tror att det kostade runt 6000. Då hade vi vin, öl, bubbel, och sprit. Bartendern ingick.

  • Äldre 8 Jun 21:48
    #5

    Ni som haft dryckesbiljetter, hur formulerade ni er i inbjudan?

  • iso
    Äldre 8 Jun 22:16
    #6
    Puttra skrev 2014-06-08 21:48:12 följande:

    Ni som haft dryckesbiljetter, hur formulerade ni er i inbjudan?


    Vi har inte skrivit något alls om det i inbjudan utan kommer lägga biljetterna i festhäftet. Vill folk ha mer så får de köpa i baren, vi utgår från att gästerna ha pengar med sig eller är nöjda ändå. Det blir ganska många glas som det bjuds på totalt.
  • Äldre 8 Jun 22:39
    #7

    Vi hade inga drinkbiljetter men bar till självkostnadspris.


    Vi skrev helt enkelt något i den här stilen:
    Om man är mer törstig efter middagen så finns en bar till självkostnadspris att tillgå. Ta med kontanter

  • Äldre 8 Jun 22:42
    #8

    Hmm svarade ju inte på din fråga...


    Så för din del hade jag nog bara skrivit att det finns en bar tillgänglig, och talat om ifall det går bra med kort eller om man måste ta med kontanter.
    Så får det bli en glad överraskning när dom ser drinkbiljetterna sen :) 

  • Äldre 5 Aug 21:22
    #9

    Blir så att vi bjuder på fatöl, vin i glas, cider i glas samt alkoholfritt därutöver får var och en stå för sitt eget om de nu vill ha mer. Vi skriver ingenting i inbjudan kring det.

Svar på tråden Vad kostade baren?