• Äldre 3 Jun 11:56
    8490 visningar
    13 svar
    13
    8490

    Akut hjälp!

    Hej. Jag ska gifta mig om 2 veckor o prövade min klänning igår. Den går på o så men sitter inte snyggt runt magen!
    Jag måste gå ner ytterligare några kilo. Problemet är att jag har ett extremt sötsug HELA TIDEN! Har dessutom 3 barn ( en på 6 mån, en på 4 år o en på 8 år), som jag måste laga mat till osv.
    Jag behöver enkla o billiga tips både för att få bort detta dumma sötsug men också på övningar som ger snabba resultat med inriktning på magen.
    Snälla hjälp mig!!

  • Svar på tråden Akut hjälp!
  • Äldre 3 Jun 12:11
    #1

    Låter som om du behöver ordentliga spinningpass, en kickass spandex och kasta allt socker du har hemma och bita ihop i två veckor. När du blir sugen på sötsaker får du käka gurka eller morot.

    Käka havregrynsgröt på morgonen och gå på många promenader.

    Nu är jag visserligen inte expert på viktnedgång men min sambo håller på att gå ner i vikt till bröllopet och han säger att spinning/crosstrainer är bäst om man vill få bort fett.

  • Plätti­s
    Äldre 3 Jun 12:22
    #2

    Envishet är en bra bot mot sötsug! :) Jag biter ihop och tar sötsug som en utmaning (åtminstone ibland) och efter en stund går det över. 

    Här finns tio tips för hur du blir av med sötsuget: www.ga-ner-vikt.se/10-satt-att-minska-godissuget.php

    Annars kan det hjälpa med tillskott av någon vitamin/mineral som jag inte kommer på nu. Fråga på närmaste hälsokostbutik! De är i regel fantastiskt duktiga på att förstå kroppens signaler och vad den behöver. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Jun 12:23
    #3

    Ät mycket protein, håll tillbaka på kolhydrater och ät mycket grönt. och glöm inte mellanmålen! Jag håller på att gå ner i vikt med hjälp av herbalife.

    Min dag ser ut så här:
    frukost: en proteinshake (30g protein) direkt när jag går upp
    här kan du göra en omelett på ex 2 ägg och 4 vitor så får du i dig lika mycket protein.

    mellanmål: 2 ägg, ½ burk kesella eller keso och bär, ½ burk tonfisk eller 1 burk makrill i tomatsås (alltså något utav dessa, ca 10g protein)

    lunch: ex kyckling, lax eller kött, lite grönsaker, lite rotfrukter och sås baserat på turkisk youghurt. (ca 20-30g protein)

    mellanmål. samma som tidigare

    Middag: en proteinshake Här kan du ju äta liknande som lunchen

    kvällsmål: samma som mellanmål.

    Skit i pastan, den innehåller bara mjöl och skippa bröd helt och hållet.

    Hoppas detta kan hjälpa dig, sötsuget (om du nu har ett sådant) kommer försvinna ganska fort då du äter regelbundet. försök att äta var annan till var redje timma.

  • Äldre 3 Jun 12:26
    #4

    chrom ska vara bra för blodsockerbalansen, men det ar ca 3 veckor innan du märker någon effekte av det.

    Viktigaste är att få i dig något så fort du gå upp för det stabiliserar blodsockret för resten av dagen. ex vå kokta ägg.

  • Äldre 3 Jun 12:41
    #5

    Tack för alla tips. Att äta regelbundet är något som är himla svårt för mig. Jag är alltid väldigt trött på dagarna eftersom jag är uppe själv med minstingen på natten, o sen uppe väldigt tidigt med barnen.

    Men visst jag måste bestämma mig o bara köra, precis som ni säger!

    Men kom gärna med fler tips

  • Äldre 3 Jun 12:43
    #6

    jag hade också svårt att äta regelbundet innan, är också hemma med barn en på 4 och en på 1 år, men det går förvånansvärt bra. man får ställa alarmet i mobilen om man glömmer bort ;)

  • Rin
    Äldre 3 Jun 13:17
    #7

    Jag skulle gissa på att ditt sötsug beror på att du inte äter regelbundet. Det gör att du får väldigt ojämt blodsocker. Så när blodsockret dalar äter du något sött, det kickar upp det, men det droppar fort igen. Så blir det en ond cirkel.
    Försök hitta saker att äta som inte innehåller socker eller vitt mjöl, och helst så lite kolhydrater som möjligt. Nötter eller ost t.ex. 
    Mycket ligger säkert i vanan att knapra på något, så att lura hjärnan kan vara ett sätt att komma runt det.
    För ett par år sedan var jag tvungen att gå ner i vikt snabbt för att komma i en balklänning. Jag körde på i stort sett bara sallad i en vecka, det funkade väldigt bra. Svältdieter fungerar dock bara kortsiktigt, och är inte särskilt nyttigt, men kan vara värt det i den här typen av särskilda sammanhang.

  • Äldre 3 Jun 16:33
    #8

    Ett annat stort problem är att jag har kraftig nöt allergi och är dessutom allergisk mot sten o kärn frukter, morötter.

  • Anonym (anony­mBrud)
    Äldre 3 Jun 18:51
    #9

    Prova druvsocker! Det får upp blodsockret och lurar hjärnan att man äter godis. Och drick MYCKET vatten. Det hjälper också. 

  • Äldre 24 Jun 11:16
    #10

    Hej,

    Jag var tvungen att tappa en klädstorlek förra sommaren då det det blev fel på en långklänningsleverans, express beställning av ny klänning medn visste inte om den skulle hinna fram i tid.

    Jag tillfrågade en kollegas man som är pt och närnings-nåtti-nått-nått.
    Fanns enligt honom bara ett sätt, enbart flytande föda utan kolhydrater och bort med allt fett och  socker. Jag levde på hemmagjorda soppor på ärtot (gröna ärtor, lök och  buljog), broccili (samma som ovan men med broccili) och Gaspacho. Frukost var en smothie på bär och lite lättmjölk med extra protein, en kollega bjöd på lite proteinshake när det krisade och efterrätt/nöd var kesella med fun-light. Körde på detta löpning/långpromme förutom cykel till jobbet varje dag. Jag tappade sjukt fort - helt galet! Kan lägga till att jag var tvungen att äta då jag var på bröllop under den mellanliggande helgen.

    Magen liskom krympte in och dubbelhakan försvann läskigt fort.

    Detta fungerade för mig, mest tror jag för att jag bestämde mig och trodde på det jag bestämde mig för samt att det var en kombination av mat och motion.

    Stort Stort lycka till! Snart är det min tur att börja, planerad vigsen i maj 2015.

  • Äldre 24 Jun 11:24
    #11

    Köp hem youghurt massa youghurt med låg procenthalt.
    Det stoppar sötsuget ganska regält när man blir sugen.

    Sedan så finns det sådant som blockerar sötsug som hoodia osv. på supplementstore finns det något som heter hydroxycut elit, det är som att dricka tre kannor kaffe och man driver ut vättska som själve fan, för mig hjälper det med träning, vättskeutdrivning amt sötsug.


    Live free, ride free
  • Äldre 24 Jun 12:05
    #12

    Nu måste den stora dagen ha varit! Hur gick det?? :)

  • Äldre 22 Sep 14:41
    #13

    Den stora dagen gick som planerat. Allt var pefekt :)

Svar på tråden Akut hjälp!