• Äldre 22 May 15:42
    11442 visningar
    24 svar
    24
    11442

    Min m2b vill att jag ska skaffa äktenskapsförord - Avblåsa bröllopet?!?

    Hej allihop!

    Jag är ny på Bröllopstorget, men kände att jag vill få lite svar angående det här och det känns alldeles för privat för att diskutera med mina vanliga vänner. Det är nämligen så att jag är sambo med min kärlek sedan ungefär tio år tillbaka. Jag älskar honom ofantligt mycket, vi har det jättebra ihop och vi har två underbara barn ihop. För ett drygt år sedan friade han till mig och vi har nu börjat planera vårt bröllop. Sen kom bomben, han vill att jag ska skriva på ett äktenskapsförord. Han säger att det är för att han är delägare i ett AB och att det är ett krav att han skriver ett äktenskapsförord från de andra delägarna. Jag känner mig så kränkt, ledsen och upprörd. För mig innebär ett giftermål att vi är beredda att dela allt i livet med varandra. 

  • Svar på tråden Min m2b vill att jag ska skaffa äktenskapsförord - Avblåsa bröllopet?!?
  • Plätti­s
    Äldre 22 May 16:01
    #1

    Ett äktenskapsförord känns inte som anledning nog att ställa in ett bröllop. Om det är ett krav från företaget han är delägare i så behöver det ju inte röra något annat i era liv förutom hans del i företaget. 

    Min sambo föreslog att vi skulle skriva samboavtal sedan vi köpt ny bil och ska flytta till ny lägenhet. Men om något skulle hända så är det bättre att ha allt på papper. För säkerhets skull. Och det är av samma anledning som man skriver äktenskapsförord. 

    Prata med en jurist om ni vill ha hjälp med att skriva förordet. Och diskutera sinsemellan vad ni vill att det ska innehålla. Är det bara företaget eller är det annat som ska vara med också? 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 22 May 16:11
    #2

    JAG tycker inte att du ska ta det så - han är delägare och det är DE ANDRA delägarna som kräver äktenskapsförord. 

    vi kommer att skriva äktenskapsförord, mest för att skydda huset, och jag är helt ok med det. en del kanske tycker att "men huset delar man väl på?" jo, men just DETTA hus vi bor i är hans mormor och morfars gamla hus, och han vill inte att jag/min familj ska kunna ta det ifrån han/hans familj, så jag förstår honom. och så speciella arv och gåvor och så.. 

    men som plättis säger - ta hjälp av en jurist!

  • Äldre 22 May 16:14
    #3

    Rör det ABt tycker jag det kan vara rätt rimligt, det går att skriva ett som bara rör det. Skulle dock prata med en advokat och se till att det är en fair deal för din del även vid en eventuell skillsmässa. 

    Vi ska ha äktenskapsförord rörande "sådant som förvärvats genom arv, testamente eller gåva" - om vi, Gud förbjude, en dag går skilda vägar vill jag att ärvda smycken och konstföremål stannar inom familjen, även om det inte handlar om några exlusivare ting. Det hindrar ju dock inte att vi självmant delar med oss av eventuella pengar. :) Hade min blivande varit förmögen eller ägt en familjefastighet hade jag också förstått att han ville ha ett äktenskapsförord, även om jag inte hade accepterat att gå lottlös från en eventuell skillsmässa för det. 

    Äktenskapsförord behöver inte vara så dramatiskt, ta ett djupt andetag och se det utifrån - det här rör ju inte bara dig och din blivande make, utan de andra delägarna. Det är kanske inte så konstigt att de vill ha garantier ifall något händer? Det kan vara värt att komma ihåg att bröllop inte bara är ett löfte att leva tillsammans, utan också ett bindande juridiskt kontrakt - som kan påverkar andra; kollegor, syskon, och affärspartners. 

  • Äldre 22 May 16:28
    #4

    Dessutom spelar det ju in även om din make skulle avlida före dig, vilket ju inte har någonting att göra med hur starkt ert äktenskap är. 

    Se det omvänt  för ett ögonblick - om det var en del av ditt livsverk eller din släktgård som var på spel, skulle du ha accepterat den blivande bruden/brudgummens garantier om att de skulle förbli gifta livet ut och att det inte skulle bli något bråk vid en bodelining efter dödsfall, eller hade du också velat ha garantier för de inte tillföll någon utomstående?

  • Äldre 22 May 17:24
    #5

    ett äktenskapsförord är skydd för dig och barnen om det värsta skulle hända. 

    Hur kan man inte vilja göra det bästa för familjen? 

    jag tycker du ska läsa på om vad äktenskapsförord egentligen innebär och vilka rättigheter du har med ett äktenskapsförord - jämför det sen med vad som händer om du INTE har ett äktenskapsförord. 

    ett äktenskapsförord är ju också skydd i äktenskapet den dagen katastrofen händer och man inte längre älskar varandra utan faktiskt hatar varandra. Då om något kan man ju inte hitta lösningar på bodelning osv, är man förbannad på varandra av nån anledning så kan allt dåligt verkligen hända om ingenting är skrivet. 

  • Aniara­4
    Äldre 22 May 19:35
    #6

    Chill!

    Om äktenskapsförordet bara gäller företaget är det fullständigt rimligt och som jag förstår det inte ens hans idé. Jag har också skrivit på ett äktenskapsförord gällande ett företag min man är delägare i, liksom de övriga delägarnas respektive. Mitt motkrav har varit att han inte investerar några av våra gemensamma pengar i företaget. :)

    Jag kan också förstå om man skriver äktenskapsförord i fall där man har egendomar som gått i släkten och som har affektionsvärde utöver det ekonomiska värdet. Hur kul vore det om äktenskapet går åt fanders, och dessutom slutar det med att den andre tar över släktgården för att man själv inte har råd att köpa ut henom?

    Så ta några djupa andetag, och kolla sen om det bara är företaget han vill skriva äktenskapsförord om. I så fall kan du lugnt fortsätta bröllopsplaneringen och sluta känna dig kränkt. Du har inte blivit kränkt, jag lovar.

  • Äldre 22 May 22:00
    #7

    Det är väl inget att avblåsa bröllopet för? Ett äktenskapsförord påverkar inte ert liv tillsammans, utan snarare ert liv som åtskilda. Vi kommer också ha ett äktenskapsförord eftersom vi vill behålla våra tillgångar var och för sig vid en ev. skilsmässa.

  • Äldre 22 May 23:49
    #8

    Som många skriver här ovan så handlar ett äktenskapsförord enabrt om vad som händer om ni skiljer er, inte om ni lever hela livet tillsammans. För oss var äktenskapsord en självklarhet och det finns många fördelar med att vilja skydda sig. Det gäller ju även att kunna skydda sig mot den andres skulder tex. likasom att man kanske vill skydda släktegendomar eller eget företag. Inget konstigt alls faktiskt.

  • Sofie R
    Äldre 23 May 07:53
    #9

    Ta det lugnt! Hans partner vill skydda sitt företag. Det har inget med erat äktenskap att göra.

  • Anonym (advok­at)
    Äldre 23 May 10:15
    #10

    Som advokat kan jag upplysa om att detta i regel är helt i sin ordning. Självklart ska du däremot noga läsa igenom det och se till att det inte rör saker som påverkar dig på ett sätt som du inte förstår. eventuellt kan du behöva kontakta egen advokat bara för att få hjälp med att förstå innehållet så att det inte riskerar att komma några obehagliga överraskningar senare. Jag och min blivande (som också är jurist) har pratat om äktenskapsförord just för att vi vet vilka konsekvenser det kan få om man inte har det i vissa sammanhang. Precis som man som sambo bör ha testamente om man äger hus/lägenhet ihop eller har barn tillsammans. 

    Så jag instämmer med ovanstående, lugna ner dig och se detta som en del av ert framtida liv, det vill säga allt i ett äktenskap har faktiskt inte med romantik att göra. Man måste även ta tag i de praktiska och ekonomiska bitarna och ordna med ett grunddskydd för såväl sig själv som sin blivande. 

Svar på tråden Min m2b vill att jag ska skaffa äktenskapsförord - Avblåsa bröllopet?!?