• Äldre 22 May 09:37
    6294 visningar
    21 svar
    21
    6294

    Öka gästlistan med icke etablerade par?

    Hej!
    I vanlig ordning hittade jag ingen passande kategori så jag testar här.

    Fråga och fundering:
    - Vi har planerat gästlistan och satt budget för bröllopet.
    - Save the Date-korten är skickade och inbjudan färdig att skickas nästa vecka.

    Det folk verkar ha svårt att förstå är att inbjudan gäller endast de namn som vi angivit på korten. Vi har givetvis valt att bjuda med allas respektive som är etablerade par. Även de vänner vars respektive är nya för i år.

    Nu har det DOCK kommit några vänner som på fyra veckor tror sig hittat kärleken och har en pojkvän/flickvän som det vill ha sig med till bröllopet. Vi visste inget om detta förens för ett par dagar sen.

    Vi lägger ingen värdering i vilka val man gör i sina respektive men vår gästlista är satt och allt är planerat utefter de vi valt att bjuda in och dessa "nykomlingar" fanns inte med för fyra veckor sedan.

    Hur tusan gör vi? Har skrivit på hemsidan om våra val eftersom folk har åsikter och egna värderingar (hemsidan har inte lanerats än så jag kan ta bort detta stycke om jag vill). Vi har valt att gå efter vett och ettiketten i Sverige säger. Jag vill INTE bjuda in dessa nykomlingar eftersom jag anser att vi måste dra gränsen någontans.

    Tips? Tusen tack på förhand!

  • Svar på tråden Öka gästlistan med icke etablerade par?
  • Alylly­ra
    Äldre 22 May 10:15
    #1

    Vad är det för några som har hittat "nya"? Är det nära vänner?

    Vi bjöd bara etablerade par när vi gifte oss, men jag gjorde ett undantag för en av mina bästa vänner som etablerade sig efter att OSA gått ut eftersom jag gärna ville ha henne där och gärna ville träffa hennes nya. Det kändes viktigare än att hålla stenhårt på regeln.

    Annars får ni väl förklara som det är, att ni inte har plats varken på festen eller i budgeten, men att ni gärna träffar dem båda någon annan gång. Och att ni hoppas att den av dem som ni känner kan tänka sig att komma ändå.

    En klassisk svensk kompromiss är ju annars att bjuda in den respektive till själva vigseln och festen, men att ni förklarar att ni inte har plats på midagen.

    Hur ni än gör, så tänk igenom ert beslut. Om ni är för mjuka så kanske ni ångrar er sen när fakturan kommer. Om ni är för hårda så kanske era vänskaper får sig en törn.

  • Plätti­s
    Äldre 22 May 10:21
    #2

    Det är inte omöjligt att de som har en ny pojk-/flickvän har hittat sin stora kärlek, men om ni inte vill ha med nya respektive kan ni säga det (fast på ett bättre sätt). Finns det utrymme i lokalen för dessa personer? Räcker maten till alla? Kommer de att trivas när den enda de känner på festen är den nya pojk-flickvännen? 

    När min kusin gifte sig hade jag och min sambo precis blivit tillsammans. Jag pratade med henne och hon sa att han självklart fick följa med, men behövde veta vad han hette för att kunna skicka inbjudan :) Han klickade jättebra med min släkt, även om han träffade väldigt många av dem först på bröllopet (mina syskon och föräldrar hade han träffat innan). 

    Om ni inte vill ha med de nya respektive så säg att ni dragit gränsen vid etablerade par. Är man sambo eller har varit tillsammans ett längre tag så är man bjuden, annars får man lära känna dem vid ett senare tillfälle. Det kan också vara en idé att fundera på hur nära den som frågar är. 

    Jag är väldigt tacksam att min kusin valde att bjuda med min sambo, trots att vi varit ihop i kanske två månader (högst) när de gifte sig. Nu är han en självklar del i släkten, men då var han inte alls det. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 22 May 10:54
    #3

    Det är en barndomsvän till min blivande men som vi knappt umgås med. Vi vill inte stöta oss men allt är redan klart med budget (som vi redan överskridit). Antagligen känner jag mig motvillig till detta eftersom personen i fråga inte är helt genuin och de inte är etablerade.

    Tror ni man stöter sig genom att säga. "Vi har redan planerat gästlistan men blir det ett avhopp får hon gärna ta platsen".

    Gränsen måste ju dras. Plats finns det, det är väl mer en ekonimisk gräns vi måste dra.

  • Äldre 22 May 10:55
    #4

    Vi drog också en gräns när vi skickade ut inbjudningarna om vilka vi bjuder. Har också fått en förfrågan av mannens kusin men vi har sagt som det är: lokalen är fylld och budgeten är satt. Det blev lite sura miner och ett "då kanske det inte blir så kul för X att komma". Strunta i att komma då känner vi! Hade nog dock gjort ett undantag för en nära vän som Alyllyra skriver. Vi har faktiskt inte bjudit alla etablerade par heller (vilket för övrigt är ett så mäkligt ord). Mina kollegor är bjudna utan respektive tex och de är alla 100% ok med det.

  • Äldre 22 May 10:56
    #5

    Jag tycker bara att du ska säga till dina gäster som tänkt ta med sig sin nya flickvän/pojkvän att ni har en budget och då en begränsad gästlista så tyvärr kan de inte komma. Det borde ju de förstå (framförallt om de själva är gifta och haft ett stort bröllop och vet hur dyrt det är - om de inte vet det så får man väl berätta det för dem).

    Jag vill som du inte heller bjuda ej etablerade par. Vi har t.o.m. dragit gränsen att man måste bo ihop (med ett undantag för min bonussyster på min fars önskan och eftersom han betalar delar av bröllopet är väl det, de minst jag kan göra.)

  • Äldre 22 May 10:59
    #6

    Kuvertavgiften är rätt hög per person bör tillggas, därav vår gräns. 

  • Aniara­4
    Äldre 22 May 11:07
    #7

    Alltid lika trist när folk inte förstår vad det innebär att bjuda på bröllop, vad det kostar, hur mycket planering det är, och inte minst hur svårt det kan vara att dra gränser för gästlistan! Det där med nya partners tror jag iofs delvis har att göra med amerikaniseringen som följer av att de flesta har sett fler bröllop i Hollywood-filmer än i verkligheten och tror att det är standard att få ta med sig en valfri +1.

    Vi råkade ut för en gäst som frågade veckan innan (!) om hen fick ta med sig sin nya. Vi påtalade att vi redan meddelat cateringfirman exakt antal, men eftersom en gäst plötsligt börjat tveka sa vi att hen kunde komma om den andra gästen ändrade sig. Så fick de två irritationsmomenten ta ut varandra. ;)

    Jag tycker ni kan prata med personerna enskilt och säga ungefär att "oj, vi visste faktiskt inte att ditt förhållande hade hunnit bli såpass etablerat redan, nu har vi ju inte planerat för det och det är lite tajt med platser, är det ok om vi väntar och ser om det blir några återbud?".

  • Äldre 22 May 11:11
    #8

    Jag hade samma problem när jag gifte mig förra gången. Jag fick 10 dagar före bröllopet veta att en av gästerna hade sällskap och han ville ha med sig henne på bröllopet. Efter många om och men förklarade jag att visst, han fick ta med henne, men han kunde inte förvänta sig att jag skulle skicka ut ett inbjudningskort till henne. Resultat: Ingen av dem kom. Och jag saknade dem faktiskt inte. Tycker att det är ganska oförskämt att be brudparet om att få ta med sig sällskap. Det är inte en nyårsfest direkt, utan en dag som är väldigt viktig för brudparet.

    Om plats finns så kanske man kan säga till kompisen att visst ta med dig henne, men då får du stå för hennes kuvertavgift själv. Då är det upp till honom att avgöra hur viktigt det är att hon är där.

  • Äldre 22 May 16:44
    #9

    Ett alternativ kan vara att ni gör såhär:
    (under förutsättning att dom får plats i lokalen)


    Kontakta dom som har "hittat sitt livs kärlek" och tala om att JA dom får gärna ta med sin nya kärlek, MEN då får dom betala vad det kostar för denna personen.
    Alltså kuvertavgiften, dryck mm.
    Inbjudningarna gäller de som fick Save The Date-korten och inga andra eftersom att budgeten bara rymmer dom inbjudna och inte +1 (vilket är en importerad företeelse)
    Men att ni inte kommer att placera alla par bredvid varandra vid middagen "bara för att dom är par". Så om deras nya kärlekar vill betala för att följa med - och riskera att hamna i andra änden av lokalen utan någon dom känner i närheten så är dom varmt välkomna eftersom det alltid är trevligt att träffa nya människor 
    ;) 

  • Äldre 22 May 17:31
    #10

    Kloka svar allesammans. Spontant känns det gnidet att be dom betala för sin avgift men samtidigt rimligt eftersom folk banne mig inte har vet nog att förstå att bröllop kräver sin planering (rolig sådan javisst men dock planering in i detalj) och en massa massa pengar.

    Tycker det är fräckt att fråga om man får ta med sig en gäst till en sådan stor tillställning.

    Tål att tänkas på en stund till. Kommer skicka inbjudan enbart till denna person som är inbjuden och inte till någon potentiell flickvän. Därefter får han fråga och då måste vi ha vårt svar redo.

Svar på tråden Öka gästlistan med icke etablerade par?