• Äldre 20 May 07:59
    2697 visningar
    5 svar
    5
    2697

    Byta efternamn efter bröllop?

    Hej.
    Vi ska åka på smekmånad nästan direkt efter bröllopet, och vi bokade resan i mitt nuvarande namn eftersom det var smidigast med pass osv när vi bokade. Dock undrar jag hur det funkar, lär man fylla i blanketten för att byta efternamn där man säger att man behåller sitt gamla nu innan bröllopet? Och fyller i en till sen där man byter?

    Jag vill byta till min mans efternamn när vi kommer hem, och då tänkte jag fylla i den då.
    Blev förvirrad när jag läste på hindersprövningen. Hoppas ni förstår vad jag menar!:)

  • Svar på tråden Byta efternamn efter bröllop?
  • Maj12
    Äldre 20 May 08:57
    #1

    Du ska inte skicka in något papper om efternamnbyte nu utan du skickar bara in ett papper om efternamnbyte och det gör du när ni kommer hem.

    Vi ska också åka på en resa direkt efter och vi ska skicka in våra papper där jag byter till min sambos efternamn när vi kommer hem. Har informerat prästen om detta.

    Hoppas jag fattade din fråga rätt :)

  • Alylly­ra
    Äldre 20 May 10:05
    #2

    Du kan skicka in pappret om namnbyte på en gång, tillsammans med hindersprövningen. Då kommer namnbytet att gå igenom samtidigt som vigseln registreras.
    När du ska resa är det viktigaste att det står samma namn på passet som på biljetten/bokningen. Att du precis har bytt namn spelar ingen roll för flygbolaget och det är inget de kommer att kolla.

  • Äldre 20 May 12:23
    #3

    Tack så mycket för svaren!:)

    Jag gör nog så att jag skickar in den när jag kommit hem ändå, ska till USA i två månader och vet de kan vara otroligt strikta! Känns tryggare.

  • Äldre 20 May 12:29
    #4
    Nathalie skrev 2014-05-20 12:23:47 följande:

    Tack så mycket för svaren!:)

    Jag gör nog så att jag skickar in den när jag kommit hem ändå, ska till USA i två månader och vet de kan vara otroligt strikta! Känns tryggare.


    Står det inte på blanketten att den ska skickas in senast i samband med vigseln? Alltså att man kan skicka in den innan men inte efter. Jag skulle ringa och prata med skatteverket om jag var du. Skatteverket och PRV skriver ju på sina hemsidor att man ska tänka på att boka resan i sitt gamla namn och bara skaffa nytt pass när man kommit hem, de säger ju inte att man ska vänta med att skicka in.


  • Maj12
    Äldre 20 May 13:08
    #5

    Till mig sa dom att det va inga problem att skicka in efter vi kommit hem men då ska vi bara vara borta i en vecka så det bästa för er är nog att ringa till Skatteverket.

    Lycka till! Och hoppas ni får underbar resa!!!

Svar på tråden Byta efternamn efter bröllop?