• Äldre 19 May 18:36
    2149 visningar
    6 svar
    6
    2149

    Impulsbeöllop, hur många månader vill gäster ha på sig att fixa kläder skor osv?

    Hej
    Jag o killen kom på lite hastigt o lustigt att vi vill gifta oss i sommar, men hur lång tid om inbjudan skickas fortast möjligt vill gästerna ha på sig. Kusinen som bjudit oss gifter sig i september blir det elakt att vi tar en dag i september eller augusti o gifter oss med?

    Har inte spikat datum eller månad så de är bara önskemål

  • Svar på tråden Impulsbeöllop, hur många månader vill gäster ha på sig att fixa kläder skor osv?
  • Sofie R
    Äldre 19 May 19:21
    #1

    Försök få ett par, tre veckor mellan bröllopen iaf! Så gästerna hinner ladda om:) Men annars kan ni väl gifta er i början på augusti? Folk hinner, men det är värre med semestrar och annat folk hålls med på somrarna.

  • Äldre 19 May 19:32
    #2

    jag o en väninna gifte oss med en veckas mellanrum och vi hade ungefär samma gäster på bröllopet (förutom släkten då givetvis)  och det gick hur bra som helst. 

    Men för att folk ska hinna förbereda sig behöver dom åtminste 4-5 veckor på sig . Så skicka inbjudan så dom minst har en månad på sig .  Så om ni ska gifta er i augusti måste folk ha fått inbjudningarna senast i juli -helst i juni.... 

  • Äldre 19 May 20:29
    #3

    Slänger ut en liten brasklapp om att kusinen och dennes blivande make/maka kan ta rätt rejält illa upp om dom upplever det som att ni skyndar er för att hinna före dom.


    Om ni kan så skulle jag ha pratat med kusinen först och höra om det är ok om ni vill gifta er före dom. Och om dom låter tveksamma eller säger defenitivt nej så skulle jag i alla fall ha funderat på att lägga bröllopet efter deras.


    Det är i alla fall värt att tänka efter före.
    Oavsett om man väljer att göra som man tänkte först eller inte ;) 

    Om gästerna inte behöver åka så långt och ni inte vill ha någon speciell klädkod så behöver ni inte skicka ut inbjudningarna jättelångt i förväg - dock får ni ju räkna med att alla inte kan komma då alla inte kan få semester med kort varsel.


    Så poängen är väl:
    - Hur viktigt är det att hålla sig väl med kusinen med blivande? 
    - Hur viktigt är det att få ett "fint" bröllop - eller duger det med "ta något snyggt ur garderoben och kom på sommarfest-klädkod" typ? 
    - Hur viktigt är det att så många som möjligt kan komma?

    Lycka till :) 

  • Äldre 19 May 21:11
    #4

    Som gäst skulle jag inte tycka att kläderna var det största problemet om inbjudan kommer med kort varsel, snarare blir det ju besvärligt om man behöver resa (flyg/tågbiljetter och hotell är dyrare om man bokar kort inpå) eller ta ledigt från jobbet med kort varsel.

    Men om bröllopet är i samma stad som jag bor skulle jag inte ha något emot om inbjudan kom typ 1 månad innan.
    Det ni får räkna med är väl att fler tackar nej om de inte känner att de hinner boka resa etc.

  • Äldre 21 May 19:08
    #5

    folk har ca 1h körning hit

  • Alylly­ra
    Äldre 21 May 20:08
    #6

    Ja, med tanke på hur många trådar som har startas här på BT av brudpar som är irriterade på att någon annan "smiter före" och liksom stjäl deras "ljus" eller vad man ska säga, så kan det vara en bra idé att höra med kusinen först.

    Inte för att det skulle vara ett bra skäl att avstå - vill ni gifta er så vill ni gifta er - utan mer för att undvika bråk och sura miner. Det är ju trist om de tar illa upp av någonting som från er sida inte är menat som en förolämpning.

    I övrigt tycker jag inte att det är några konstigheter om ni lägger bröllopen nära varann, om det nu är nära att resa och så för gästerna. Det största problemet blir kanske för er, att försöka få ut inbjudan i tid så att folk svarar i tid osv.
    Sen beror det ju också på vad ni vill ha för typ av bröllop, vissa lokaler, kyrkor och vigselförrättare är ju redan fullbokade för i sommar och det kan även vara knepigt att få tag på klänning, fotograf och cateringfirma med kort varsel. Men om ni inte har några sådana betänkligheter spelar ju det ingen roll.

Svar på tråden Impulsbeöllop, hur många månader vill gäster ha på sig att fixa kläder skor osv?