• Äldre 18 May 13:12
    3158 visningar
    2 svar
    2
    3158

    Budgettips bröllop.

    Hej! 

    Vad är era bästa budgettips när det gäller att få ett billigt men fint bröllop?

  • Svar på tråden Budgettips bröllop.
  • Äldre 18 May 13:23
    #1

    NATUR!!! vi ska ha skogstema så vi ska ha saker från naturen, placeringskort av småved, ljushållare av ren/älghorn, mossa, granris, etc. 

    även loppis/begagnat. köpte min klänning på blocket för 1000kr. har köpt en hel del juteväv till borden för 150kr om jag inte minns fel. 

    men ÄNDÅ blir det runt 30k för oss, vilket jag tycker är rätt så saftigt, men vad som kostar är ju min ring och maten+dryck.

  • Äldre 18 May 19:22
    #2

    *hjälps åt - ta hjälp av släkt, familj, vänner och bekanta. Det finns alltid någon som kan bidra med något oavsett om det handlar om pengar, tjänster eller annat.

    *låna!  Man måste inte köpa minsta lilla pryl - låna istället av  folk du har i din omgivning. Kanske mormor faktiskt har exakt 2 kandelabrar i silver du behöver, kanske kollegan kan låna ut sina vita skor , kanske syster kan låna ut sina smycken osv

    *köp begagnat. Allt du köper behöver inte vara nytt.  Pantbanken kan ha fina ringar för dig som letar vigselring till budgetpris,  second hand där du bor kan ha brudklänningen du vill ha för några hundralappar. Dammsug Blocket och Tradera för det ni behöver i första hand. 

    *Det finns gott om alternativa och billiga festlokaler - använd er av Hyresgästföreningens lokal i bostadsområdet, BRF-lokaler brukar finnas, ABF och andra studieförbund kan ha större lokaler att hyra för festliga tillfällen. Skolmatsalar, gympahallar, skolans aula - alla brukar gå att hyra för billig peng.  Folkets hus brukar ha festlokaler. Danspaviljonger och dansbanor. Lunchresturanger ute i industriområden kanske inte är hippa utifrån men brukar bli helt underbara dekorerade och är superbilliga.  Kanske nån faktiskt har en fullt användbar loge att använda sig av?  osv osv...

    *ha gott om tid!  Tid ÄR pengar och ju kortare tid man har ju mer kostar kalaset eftersom det saknas tid för att kolla alternativ. 
    Ha is i magen och boka INTE första bästa utan jämför priser och verkligen ge ALLA alternativ en chans. 

    *Man måste inte ha med femtielva ingredienser i sitt bröllop bara för att andra haft lika. Det viktigaste är att du svarar ja på prästens fråga  - allt annat är extramaterial som kostar pengar. Fundera därför på vad som är viktigt på riktigt och vad du faktiskt kan strunta i. 

    * Sätt en budget för vad allt får kosta max - HÅLL DEN!!  Har du inte mer pengar så har du inte. Man har det bröllop man har råd med - punkt.  Kompromissa om saker, avstå från saker. Gör vad som krävs för att du ska hålla budgeten. Se det som en ära att hålla budgeten. Det är smart att hålla budget. Allt annat är fånerier. 

Svar på tråden Budgettips bröllop.