• Äldre 17 May 22:38
    4327 visningar
    10 svar
    10
    4327

    byta till förälders namn

    hej!
    Vi ska gifta oss snart och har äntligen valt efternamn- efter ÅR av funderingar och diskussioner. Vi vill av flera olika anledningar inte ta varandras efternamn.
    Nu har vi bestämt att vi vill ta min pappas efternamn. han avled när jag var liten och han och mamma hann aldrig gifta sig så jag har kvar min mammas namn.
    Måste jag gå via PRV eller räcker det med Skatteverket?
    har via telefon försökt nå Skatteverket för svar men inte lyckats.

  • Svar på tråden byta till förälders namn
  • Äldre 18 May 09:54
    #1

    lever någon av dina farföräldrar som har detta namn? isåfall kan du ta deras namn genom skatteverket, annars vette tusan om du inte måste gå genom PRV, genom att din far är avliden. men jag är osäker. vi tänker också ta min blivandes pappas namn, då de inte helle var gift innan de gick ifrån varandra så har min fästman sin mors efternamn just nu, men hans pappa har ett väldigt ovanligt namn så vi ska ta det när vi gifter oss. 

  • Aniara­4
    Äldre 18 May 11:14
    #2

    Jag kan inte svara på det, men tänk på att bästa sättet är att du byter namn före bröllopet. Då kostar det inget för honom att ta ditt namn. Kan du dessutom byta via Skatteverket kostar det inget för dig heller.
    Det borde inte vara nåt problem med att ta en förälders efternamn, men jag vågar inte säga säkert vad som gäller i ditt fall.

  • Äldre 18 May 12:14
    #3
    Aniara4 skrev 2014-05-18 11:14:34 följande:

    Jag kan inte svara på det, men tänk på att bästa sättet är att du byter namn före bröllopet. Då kostar det inget för honom att ta ditt namn. Kan du dessutom byta via Skatteverket kostar det inget för dig heller.
    Det borde inte vara nåt problem med att ta en förälders efternamn, men jag vågar inte säga säkert vad som gäller i ditt fall.


    nejnej, det är inga problem att ta förälderns efternamn, jag bytte till min mors flicknamn via skatteverket, och när min karl ska byta till sin fars så är det bara att skicka in blankett till skatteverket, men det är ju frågan om hon kanske måste via PRV då fadern är avliden. men det kan gå om t.ex hans föräldrar lever och har efternamnet. 
  • Aniara­4
    Äldre 18 May 15:02
    #4

    Ja alltså, jag har också tagit min mammas flicknamn utan problem, men jag har aldrig funderat på om det på något sätt skulle bli annorlunda om föräldern är avliden.

  • Äldre 18 May 17:45
    #5
    Aniara4 skrev 2014-05-18 15:02:05 följande:

    Ja alltså, jag har också tagit min mammas flicknamn utan problem, men jag har aldrig funderat på om det på något sätt skulle bli annorlunda om föräldern är avliden.


    ne precis.. de e ju det som är frågan... hmmm..
  • Äldre 18 May 18:34
    #6

    tack snälla för svar! ja frågan är ju hur det är eftersom min pappa är avliden?!!
    jag har farmor, faster, 2 farbröder och 6 kusiner som heter det efternamnet i livet.
    Känns så surt om vi måste betala 1800:- bara för att mina pappa "råkar" vara avliden och jag fått min mammas flicknamn. känns som jag borde ha samma rätt som alla andra att ta mina föräldrars namn!
    tycker att jag får så olika information på skatteverkets sida också

  • CoG
    Äldre 18 May 19:05
    #7

    Fixa hem papper för namnbyte och testa och se om du får ngt avslag.


    Det står att man ska skriva på vilket sätt man har rätt till namnet.


    Skriv där att det är din pappas efternamn samt att din farmor o farfar heter det. Då finns det ju inga tvivel egentligen om att du har rätt till efternamnet. Kostar inget att testa bara, om du får olika svar då du läser på sidan. Ett annat alternativ är ju att ringa och prata med ngn som jobbar på skatteverket.

  • Äldre 18 May 21:32
    #8
    Enilea skrev 2014-05-18 18:34:49 följande:

    tack snälla för svar! ja frågan är ju hur det är eftersom min pappa är avliden?!!
    jag har farmor, faster, 2 farbröder och 6 kusiner som heter det efternamnet i livet.
    Känns så surt om vi måste betala 1800:- bara för att mina pappa "råkar" vara avliden och jag fått min mammas flicknamn. känns som jag borde ha samma rätt som alla andra att ta mina föräldrars namn!
    tycker att jag får så olika information på skatteverkets sida också


    då du har farmor som heter det efternamnet borde det inte vara något problem att köra via skatteverket. men som CoG skriver - testa!
  • Äldre 18 May 22:33
    #9

    Det spelar ingen roll om föräldern är avliden eller vid liv.

  • Himla
    Äldre 19 May 07:29
    #10

    Man får bara byta efternamn gratis EN gång, förutom vid giftermål. Jag fick byta eftrnamn när jag var sex år då min mamma gifte om sig så nu måste jag betala 1800 om jag ska ta tillbaka mitt födelseefternamn. Surt, ja.....

Svar på tråden byta till förälders namn