• Äldre 17 May 22:35
    4397 visningar
    5 svar
    5
    4397

    enkel och billigt!

    Hej, jag och min sambo vill så gärna gifta oss innom ett år! vi pratar om de ofta, men vill bara ha ett enkelt och ganska billigt bröllop, Har ni några bra tips på billigt bröllop, vi har tänkt i kyrkan och sedan utomhus fest i partytält. kom gärna med tips på mat, dryck, klänningar, fest tillbehörs affärer eller liknade! alla tips som finns! hur gjorde ni?

  • Svar på tråden enkel och billigt!
  • Äldre 18 May 11:03
    #1

    Billigt bröllop... allt är ju relativt ;) 

    Vi har ett par bekanta som gifte sig borgerligt visserligen, sedan hade dom fest i sommarstugan för familj och vänner. Hon köpte en jättefin vit klänning i butik, dom använde förlovningsringarna som vigselringar, hade knytkalas så alla gästerna tog med sig något till buffén och hade en jätterolig bröllopsdag! :)

    Jag har för mig att hon någon gång sa att dom spenderade allt som allt ca 5000kr för sitt bröllop med ca 40 gäster.

    Men kika på begagnade klänningar, laga en buffé själva, ha bar efter maten till självkostnadspris och lägg inte pengar på onödiga saker (som tex favors). Planera, gör en lista på allt ni vill ha med på bröllopet och kolla upp ungefärlig kostnad för allt.


  • Äldre 19 May 07:14
    #2

    att gifta sig är ju helt gratis så det som kostar är ju allt runtomkring

    Sätt er ner med papper och penna och gör en lista på vad ni egentligen behöver ha med på bröllopet, det som är absolut viktigast för er.   Sen när listan är klar sätter ni er ner och bockar av sak efter sak som ni kan hitta alternativ till. Våga tänk utanför ramarna. 

    Kläder kanske ni kan hitta billigt via Second hand eller Blocket/tradera.  Kanske nån kompis till din sambo har en kostym att låna ut rentav?  Använd skor och accessoarer som redan finns. 

    Kom ihåg att allt på nätet är inte automatiskt billigt. Man kan aldrig hitta samma fynd på nätet som i en butik så slöa inte till och bara häng på nätet - ut i butiker och leta det ni ska ha och förhandla om priser.  Då får ni också gratis chans att klämma och känna på sakerna och vet om det verkligen är värt pengarna eller om det är lika bra att hoppa över eller välja något helt annat. 

    Kan tipsa om pantbanker för att hitta vigselringar till fyndpriser. Lämna in hos guldsmed för putsning och kanske ta in eller ut en ring kostar inte mer än någon hundralapp.  Kom ihåg också att allt du väljer att gifta dig i ÄR en vigselring. Du måste inte välja en slät guldring eller en alliansring. Du kan likagärna välja vilken annan ring som helst från guldsmeden. Lika gäller din sambo. Ringarna måste inte matcha , bara ni tycker om dom. 

    Kanske prata med din lokala ICA eller Konsum för att beställa cateringmat från dom eller kanske släkten ska gå ihop och göra en enklare buffe för att spara på kostnaden ännu mer? 

  • Äldre 27 May 22:09
    #3

    Om man kan tänka lite annorlunda än stor, vit gräddbakelse till brudklänning tror jag man kan komma mycket billigare undan. Många nätbutiker har dessutom fri frakt och fri retur så då kan man ju beställa och prova lite hemma. Blocket kanske. 

    Mina döttrar ska vara tärnor på vårat superenkla, pyttelilla bröllop och de ska ha på sig klänningar de redan har, som de är bekväma i och tycker om. 

    Ringar behöver man ju inte ha i varken guld eller vitguld utan silver, palladium och titan är ju jättesnyggt och billigare. Jag t ex valde palladium och inte äkta diamant utan cubic zircon-sten. 

    Blommor blir billigare om man väljer efter säsongens blommor. 

    Vi ska inte ha någon fest  utan kaffe och tårta hemma hos oss. Gräddtårta med fin dekoration är inte så dyrt.
    Ska man däremot ha fest så tror jag man kan spara pengar genom att tänka till angående lokal samt att laga maten själv.

  • Äldre 27 May 22:09
    #3

    Om man kan tänka lite annorlunda än stor, vit gräddbakelse till brudklänning tror jag man kan komma mycket billigare undan. Många nätbutiker har dessutom fri frakt och fri retur så då kan man ju beställa och prova lite hemma. Blocket kanske. 

    Mina döttrar ska vara tärnor på vårat superenkla, pyttelilla bröllop och de ska ha på sig klänningar de redan har, som de är bekväma i och tycker om. 

    Ringar behöver man ju inte ha i varken guld eller vitguld utan silver, palladium och titan är ju jättesnyggt och billigare. Jag t ex valde palladium och inte äkta diamant utan cubic zircon-sten. 

    Blommor blir billigare om man väljer efter säsongens blommor. 

    Vi ska inte ha någon fest  utan kaffe och tårta hemma hos oss. Gräddtårta med fin dekoration är inte så dyrt.
    Ska man däremot ha fest så tror jag man kan spara pengar genom att tänka till angående lokal samt att laga maten själv.

  • LinaNo­rdstro­m
    Äldre 13 Jul 21:07
    #4
    Geliicaw skrev 2014-05-17 22:35:06 följande:

    Hej, jag och min sambo vill så gärna gifta oss innom ett år! vi pratar om de ofta, men vill bara ha ett enkelt och ganska billigt bröllop, Har ni några bra tips på billigt bröllop, vi har tänkt i kyrkan och sedan utomhus fest i partytält. kom gärna med tips på mat, dryck, klänningar, fest tillbehörs affärer eller liknade! alla tips som finns! hur gjorde ni?


    Vi tog en kuvertavgift på halva kuvertkostnaden och önskade oss inga presenter, det blev jättebra. Sen köpte jag min klänning från Kina och vi valde ringar i silver och titan som inte heller var så dyrt.
  • Himla
    Äldre 14 Jul 09:43
    #5

    Nu är bästa tiden att fynda brudklänningar. Det är rea hos de flesta bröllopsbutiker. På zelini hade de en för 400kr.....Lilly har också superrea i sin butik med jättefina klänningar, deras bilder gör dom inte rättvisa alls. laga maten själv, ta hjälp av vänner och bekanta. Om ni är oroliga för väder och kanske osäkra på om att ha det ute pch inte ni har en egen lokal att vara i så kanske någon ni känner har någon lokal. bystugor eller hyresgästlokaler tex? Bjud på smörgåstårta istället för mat kanske eller pajbuffé. Drygt gott och enkelt. tydligen har Ica Maxi börjat göra bröllopstårtor det kanske är ett alternativ? bind brudbuketten själv eller ta hjälp av någon som kan. Likaså frisyr och sminkning. Ska man lägga pengar på något tycker jag det ska vara ringarna och foton. och sedan ska man inte välja en klänning som "duger" utan en klänning man känner sig riktigt fin i. För den känslan ska man inte snåla med på sin bröllopsdag!

Svar på tråden enkel och billigt!